Annons

Mattbolaget fick en succéstart: ”Det är en bra tajming i marknaden”

Under pandemin har vi lagt våra slantar på inredning istället för resor. Trots att mattföretaget Cappelen Dimyr bara har sex mattor i sortimentet har bolaget fått en succéstart.

”Det är en bra tajming i marknaden”, säger vd Kristoffer Hernemyr.

Bakom mattföretaget Cappelen Dimyr står Jacob Cappelen Holst, Ellen Dixdotter, Maja Dixdotter och  Kristoffer Hernemyr.
Bakom mattföretaget Cappelen Dimyr står Jacob Cappelen Holst, Ellen Dixdotter, Maja Dixdotter och Kristoffer Hernemyr.Foto:MIKE_KL

Företagsnamnet är en blandning av grundarnas namn. Bakom Cappelen Dimyr står Kristoffer Hernemyr, Ellen Dixdotter, Maja Dixdotter och Jacob Cappelen Holst, som alla är baserade i Skåne och Köpenhamn. 

Ellen Dixdotter har en lång bakgrund inom modebranschen och blev nyligen vd för det danska modemärket By Malene Birger. Hennes man Jacob Cappelen Holst arbetar som inredningsarkitekt. De drev tidigare restaurangen Matateljén i Gamla Enskede i Stockholm tillsammans med krögarparet Henrik Sauer och Anna Klyvare. Tidigare var de även delägare i skärgårdskrogen Svartsö deli & logi.

Formgivare på Cappelen Dimyr är Maja Dixdotter, syster till Ellen, som sedan sex månader tillbaka även hon är på By Malene Burger, i rollen som designchef. Hon har sedan tidigare flera års erfarenhet som designer på H&M i Stockholm. Kristoffer Hernemyr har en bakgrund som entreprenör inom techsektorn. 

Affärsidén är moderna konsthantverksmattor i naturull. Mattorna tillverkas av naturlig ull som har låg miljöpåverkan och fabrikerna i Indien är certifierade med både Good Weave Certification och Care & Fair, etiska märkningar som garanterar köparen att mattorna är producerade utan illegalt barnarbete.

”Det som har drivit oss i det här är slow consumption, vi var lite trötta på slit och släng. Det fanns en lucka i marknaden, jag tror att många är trötta på Ikea-mattor och gillar att det finns ett hantverk bakom. Att det inte är någon robot som tillverkat”, säger Kristoffer Hernemyr och fortsätter: 

”Det finns inte så många varumärken som bara fokuserar på mattor, inom den världen och estetiken vi har. I dag är kunderna inom vårt segment extremt kräsna och medvetna, både vad det gäller hållbarhet och formgivning, mattan har blivit en investering.”

Sitt första verksamhetsår har Cappelen Dimyr omsatt 300.000 euro, drygt 3 miljoner kronor, med svarta siffror på sista raden.

”Vi återinvesterar varenda krona i våra mattor. Vi har lyckats hålla nere kostnaderna för saker som är mindre värdeskapande och konstant omvärderar hur och var vi ska spendera för att företaget ska växa och ha det bästa erbjudandet till vår kund”, säger Kristoffer Hernemyr.  

Priserna för en matta ligger på mellan 8.000 och 25.000 kronor. De tillverkas för hand i Indien och tar drygt tre månader att producera. Förseningar kan komma av saker som storskaliga producenter kanske inte behöver ta hänsyn till. Monsunregn är ett sådant exempel. Kommer de olägligt måste Cappelen Dimyrs tillverkare i Indien vänta på solen som ska torka mattorna.

”Varenda matta är helt unik. Det kan variera mellan måtten eftersom mattorna handknyts. Det känns mycket mer personligt och genuint”, säger Kristoffer Hernemyr.

I dag säljer Cappelen Dimyr på över 20 marknader. Efter Sverige är de största Australien, Danmark, USA och Tyskland. De utvalda återförsäljarna står för ungefär 40 procent av omsättningen, resten kommer från den egna e-handeln. Grundarna tror själva att Instagram varit ett starkt dragplåster i sammanhanget. 

”Vi har haft en bra tajming i marknaden. Vi har fokuserat mycket på identiteten, vem vi är och hur vi ser ut. Instagram har vuxit sig starkt och det sprider sig väldigt snabbt där. Man måste ha en tydlig tråd i vem man är. Jag tror många vill ha det som vi porträtterar”, säger Kristoffer Hernemyr. 

Enligt honom går trenden mot mattor som inte bara är rektangulära. En del är runda, andra helt oregelbundna. I framtiden tror han också att fler kommer hänga sina mattor på väggen som konstverk. 

Grundarna av Cappelen Dimyr har finansierat uppstarten ur egen ficka, men utesluter inte att ta in externt kapital längre fram.

”Det handlar om i vilken takt vi vill växa. Vi har en stark tillväxt på flera kontinenter och för att möta den så kan det vara en idé att se oss om efter kapital, men än så länge är vi stolta över att kunna finansiera allt själva. Vi ser en otrolig styrka i det”, säger Kristoffer Hernemyr.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?