1515

Mats Granryd: Finansiering av 5G är en samhällsfråga

Utvecklingen av 5G, sakernas internet och fler tjänster i operatörernas utbud är viktiga frågor i år för Mats Granryd, generaldirektör för telekomoperatörernas internationella branschorganisation GSMA.

”Operatörer som har finansiella muskler och förutsättningar att bli en life style-operatör ska satsa på det för att må riktigt bra.”

ER FRAMÅT. Produkter med inbyggda simkort som har lång livslängd är avgörande för tillväxten för sakernas internet, menar Mats Granryd, chef för telekomoperatörernas internationella branschorganisation GSMA.
ER FRAMÅT. Produkter med inbyggda simkort som har lång livslängd är avgörande för tillväxten för sakernas internet, menar Mats Granryd, chef för telekomoperatörernas internationella branschorganisation GSMA.Bild:Jack Mikrut

Sensommaren 2015 meddelande Kinneviks telekomoperatör Tele 2 sensationellt att vd:n Mats Granryd skulle sluta för att flytta till London och bli chef för GSM Association, GSMA, som har fler än 1.000 anställda över hela världen.

GSMA befinner sig nu mitt i förberedelserna för årets stora händelse Mobile World Congress, MWC, i Barcelona. Ett dominerande ämne på kongressen blir självfallet 5G.

”Viktigast nu är standardiseringen av 5G, att se till att vi har ett harmoniserat spektrum och teknik som fungerar. 4G gav oss en plattform där vi för första gången hade samma teknik över hela världen och därav fick vi plattformekonomin med till exempel Uber och Spotify. Med 5G kommer vi att få problem att se skillnad mellan den fysiska och virtuella verkligheten. Så virtuell verklighet kommer att vara jättestort liksom artificiell intelligens.”

Att finansiera utbyggnaden av 5G blir en utmaningför operatörerna.

”900 miljarder dollar investeras från nu till 2020, det är en jättefråga hur industrin ska klara det. Jag ser inte finansieringen som en operatörsfråga, utan en samhällsfråga. För samhället är så beroende av uppkoppling.”

En viktig fråga, enligt GSMA, för mobiloperatörernas lönsamhet och därmed finansieringen av utbyggnaden av 5G, är att operatörerna och OTT-aktörer (over-the-top) som till exempel meddelandetjänsten Whatsapp ska konkurrera på liknande villkor.

”Samma tjänster ska vara reglerade på samma sätt. Det kan innebära att telekomoperatörerna ska vara lite mindre reglerade och Whatsapp och Imessage lite mer reglerade. Det är inte fallet i dag när mobiloperatörerna är reglerade på sitt sätt och OTT-aktörerna inte alls är reglerade.”

Något som också kan få stor betydelse för operatörernas intjäning är en förändrad affärsmodell där de inte bara säljer data utan också erbjuder andra tjänster. Även om Mats Granryd noga understryker att förutsättningarna skiljer sig åt mellan olika marknader är det tydligt att operatörerna har en stor möjlighet i att bredda sitt utbud.

”Att bygga in mer innehåll i tjänsten är en nödvändighet för att göra operatörerna relevanta. USA leder utvecklingen. Där ser operatörerna helt klart att här har vi en väg att gå där kundbasen utnyttjas i större utsträckning, eftersom kunden litar på sin operatör och vill göra mer affärer med operatören.”

Han pekar på den tydliga trenden med AT&T:s köp av Time Warner, Verizons köp av Yahoo och franska operatören Oranges köp av banken Groupama.

”Och i Japan säljer operatören KDDI vatten och ris i sin affär. Det visar hur operatörer på många håll breddar sig för att utnyttja sin kundbas.”

Ett annat viktigt ämne för GSMA under 2017 blir sakernas internet.

”I dag finns 350 miljoner sensorer globalt och vi tror att det kommer att finnas 100 gånger fler om tio år, alltså kring 30 miljarder.”

Han ser 2017 som ett genombrottsår för sakernas internet. Användningsområdena är närmast oändliga.

”Parkeringsplatser tar betalat via sensor. Hälsotillstånd på en sjö mäts av en sensor som flyter runt. Telenor jobbar i Norge med sensorer som kan specificera födan till fiskarna i fiskodlingar på ett bättre sätt.”

Avgörande för tillväxten inom sakernas internet är inbäddade simkort.

”Sensorerna måste klara att överleva många år utan elektricitet. Därför har vi tagit fram sensorer som klarar av att leva tio år med inbyggt batteri på riktigt eländiga ställen men ändå få uppkoppling.”

GSMA har stort fokus på hållbarhetsfrågorna. På MWC i fjol deklarerade GSMA att industrin står bakom FN:s 17 hållbarhetsmål. En viktig hållbarhetsfråga som Mats Granryd lyfter fram är att flera kvinnor ska använda mobiltelefoner för att därigenom få större inflytande över sin plånbok genom ”mobile money”, en tjänst som överför pengar via mobiltelefoner.

”Det är över 200 miljoner färre kvinnor än män som har mobiltelefoner. En lösning på det är kvinnliga säljare, en annan är familjeanpassade tariffer med tvillingkort där en man som köper ett simkort får ett simkort gratis till sin fru.”


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?