1515

Matprofilen satsar i norr: ”Känner generellt att Skellefteå är Klondyke”

SKELLEFTEÅ. Från Bro Park utanför Stockholm – till nya prestigeprojektet Wood Hotel. Matprofilen och krögaren Carina Brydling är en av många som lockas till Skellefteå i dessa dagar.  ”Det norrländska köket ligger mig varmt om hjärtat”, säger hon.

Matprofilen och krögaren Carina Brydling.
Matprofilen och krögaren Carina Brydling.

Det är trä vart man än vänder blicken. Golvet, taket, väggarna, nästan allt är i trä. Inklusive luften. Det luktar gott, som från nysågat timmer på en skogsväg. 

Så är också den spektakulära byggnaden i centrala Skellefteå ett av världens största trähus. Här kommer det rymmas både kulturhus och hotell med 205 rum, tre restauranger och spa. 

När Di kommer på besök har hotellet, The Wood Hotel, en månad kvar till invigningen i oktober.  

”Det är kontrollerat kaos. Helst vill jag bara upp i köket och laga mat, men det är många bränder som ska släckas innan dess”, säger Carina Brydling och skrattar. 

Som kokboksförfattare, medlem i kocklandslaget och med flera restaurangprojekt på meritlistan är hon ett välkänt namn i branschen. Senast drev Carina Brydling, tillsammans med sin syster Ulrika Brydling och svåger, Bro Park i Upplands Väsby. 

Men nu hastar hon fram i det imponerande träbygget i Skellefteå, staden som är hennes hem sedan i våras. Flytten beskriver hon som lite slumpartad, men också helt naturlig. 

Pandemin slog hårt mot Bro Park, som till största delen levde på event. Och när systern och svågern skaffade sig andra jobb kände Carina inte för att driva verksamheten själv. Samtidigt kom hennes 10-årige son med ett förslag. 

”Min son är enormt lastbilsintresserad och följer någon lastbilsinfluencer från Skellefteå. Tydligen finns det många coola fordon häromkring. En dag kommer han till mig och frågar om vi kan flytta till Skellefteå”, berättar hon. 

Till saken hör att Carina Brydlings släkt kommer från Västerbotten och hon har besökt regionen regelbundet sedan barnsben. 

”Mamma har alltid velat flytta upp på äldre dagar, så när min son pratade med henne var hon snabb ute på Hemnet och letade. Skellefteå känns naturligt, här har jag ett kontaktnät”, säger hon. 

Ett stort gammalt hus, perfekt för ett generationsboende, var snart deras. Sedan dröjde det inte länge innan Carina Brydling fått kontakt med The Wood Hotel, som ska drivas av Elite-koncernen. Som chef över mat och dryck ansvarar Carina Brydling för två av hotellets tre restauranger samt eventdelen. 

”För mig är det en perfekt utmaning. Det norrländska köket ligger mig varmt om hjärtat. En liknande tjänst i Stockholm hade inte smällt lika högt”, säger hon.  

På hotellets fjärde våning kommer restaurang Mandel ligga. Det toppmoderna köket är plats, liksom renhorn och en gigantisk träterrass. Nu återstår bara gästerna och maten. På menyn kommer det finnas mat som ofta förknippas med regionen, som vilt och fisk. Men också klassiska rätter som palt och pölsa, den senare rätten odödliggjord av en av bygdens många stora författare, Torgny Lindgren. 

”Avslappnat ska det vara. Sorligt och inte för pretentiösa rätter. Det ska vara gott men inte fine dining. Jag vill ha det gott och ”goffigt”, inte för duttigt”, säger Carina Brydling. 

Bygget av batterifabriken Northvolt är det största industriprojektet i Sverige på många år. Människor från hela världen söker sig till Northvolt, som är på god väg att förändra Skellefteå som stad. Senare i höst kommer produktionen i fabriken i gång på allvar och kommuninvånarna har anledning att se positivt på framtiden.

”Folk vågar satsa och det ger en massa ringar på vattnet. Det man känner generellt är att Skellefteå är Klondyke”, säger Carina Brydling. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?