1515

Mätning: Wilders i underläge

Trots bakslag ser premiärminister Mark Ruttes parti, VVD, ut att förbli Nederländernas största parti efter onsdagens val.
Men huvudmotståndaren Geert Wilders fortsätter kampen.
”Rutte är inte av med mig på länge än”, sa han på onsdagskvällen.

Geert Wilders och Mark Rutte
Geert Wilders och Mark RutteBild:AP

Den omstridda Geert Wilders EU- och islammotstånd och helgens diplomatiska bråk mellan Nederländerna och Turkiet höjde temperaturen ytterligare i slutspurten inför valet.
Valdeltagandet beräknas till 81 procent, jämfört med 74,6 procent 2012.
Många röstande ser ut att ha gynnat Nederländernas konservativa premiärminister Mark Rutte framför Geert Wilders.

Premiärminister Mark Ruttes VVD behåller enligt onsdagens preliminära prognoser ställningen som landets största parti även om partiet backar med en fjärdedel jämfört med det förra valet. VVD har ett försprång på 3 procentenheter eller tolv mandat före Geert Wilders Frihetsparti, PVV. Det visar en mätning från opinionsinstitutet Ipsos.

Enligt prognosen ligger PVV jämsides med kristdemokratiska CDA och liberala D66, som har profilerat sig just på motstånd mot Geert Wilders politik. Arbetarpartiet, som har regerat tillsammans med VVD, gör ett katastrofval och förlorar tre fjärdedelar av stödet jämfört med 2012. Valets stora vinnare ser ut att bli det Grön vänster, som preliminärt ökar från fyra till 16 mandat.

Totalt väntas sex partier komma in på mellan 14 och 31 mandat. Det bäddar för besvärliga koalitionsförhandlingar för att nå en majoritet på 76 av de 150 mandaten i underhuset.
Bland vinnarna finns även Äldrepartiet 50+, som ser ut att öka från två till fyra mandat. Partiet har bland annat gått till val på att stoppa höjningen av pensionsåldern.

Vid fyratiden på torsdagsmorgonen väntas ett hyggligt säkert valresultat.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?