Annons

Mätning: Svensken bävar för kontantlöst samhälle

Användningen av kontanter minskar drastiskt, och 2025 väntas hälften av alla butiker sluta acceptera kontanter.

Samtidigt ryggar allt fler svenskar nu tillbaka för ett helt kontantfritt samhälle, visar en Sifo-undersökning.

Andelen kontanta betalningar i handeln har minskat från nära 40 till cirka 15 procent mellan 2010 och 2016. Samtidigt har antalet bankkontor med kontantservice mer än halverats.

Elektroniska betallösningar efterfrågas av hushållen och ökar även lönsamheten för bankerna. Samtidigt är en majoritet av svenskarna negativa till ett helt kontantfritt samhälle, visar undersökningen som gjorts på uppdrag av Bankomat AB som ägs av de svenska storbankerna.

En av dem är 75-årige Norrköpingsbon Lars Lövman, som anser att snabbheten gör kontanter till ett överlägset betalmedel.

”Jag tycker att pengar är praktiska och bra i väldigt många situationer. Det mellanmänskliga skulle jag säga är det avgörande”, säger han.

Och han är inte ensam. Nu vill hela 72 procent kunna betala kontant även i framtiden – fyra procentenheter fler än i fjol.

”De problem som uppstår när kontanter försvinner uppmärksammas mer och mer”, säger Niklas Arvidsson, docent på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), som forskar på innovationer och förändring inom betalsystemet.

Till exempel skulle det uppstå situationer där det inte går att betala och ta emot betalningar om till exempel mobiltäckning och internetuppkoppling inte fungerar.

”Även om kontanter inte är den primära tjänsten så har de alltså en funktion att fylla som en backup”, säger han.

Mest positiva till kontanter är äldre. Av de över 65 år vill hela 85 procent ha kvar kontanter.

Men andelen ökar också bland unga. Av dem mellan 18 och 29 år vill 62 procent ha kvar kontanter också i framtiden, att jämföra med 56 procent i samma mätning förra året.

”De största problemen med utvecklingen är kanske det digitala utanförskapet och vad som händer i krissituationer”, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat AB.

52-årige stockholmaren Alex Mulinde har blandade känslor inför tanken på ett kontantlöst samhälle.

”Om jag talar för mig själv och alla de som har ett bankkonto kan jag inte se något problem, men om jag vill ge pengar åt någon som inte har ett konto, då blir det problematiskt”.

Så vem bär då ansvaret? Riksbankskommittén, som tillsattes av regeringen 2016 i syfte att se över det penningpolitiska ramverket, varnar för att kontantinfrastrukturen inte får tillåtas försvinna för snabbt.

Riksbanken är i full gång med att undersöka en eventuell e-krona, men till dess måste storbankerna ta ett större gemensamt ansvar, hävdar de. Bankomat AB tycker dock att det är statens uppgift.

”På vissa ställen finns helt enkelt inget kommersiellt intresse av att ha kontanter kvar eftersom efterfrågan minskar. Men kontanthanteringen är viktig för samhället och därför statens ansvar”, säger Johan Nilsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?