Efter Cambridge Analytica-skandalen, där användardata om upp till 87 miljoner Facebook-användare kom i fel händer, restes frågetecken om social medie-jättens affärsmodell. En farhåga i kölvattnet av skandalen har också varit vad avslöjandena skulle kunna innebära för användartillväxten. I en mängd opinionsundersökningar har användarnas bristande förtroende manifesterats.
I slutet av mars presenterade exempelvis Novus en undersökning enligt vilken var tredje svensk övervägt att lämna det sociala nätverket.
Men nu kommer en mätning som indikerar att stormen kring Facebook inte ens hade märkts i ett vattenglas sett till användarflykt. Researchföretaget Like Folio, som räknar mentions på Twitter, kan konstatera att antalet personer som twittrar om att de har raderat sitt Facebook-konto, ökade till som mest 5.000 jämfört med några hundra en normal dag. Det var den 21 mars. Sedan dess är antalet mentions med likalydande innehåll i kraftigt avtagande, vilket enligt Like Folio är ett säkert tecken på att ökningen av raderade abonnemang är ett kortlivat fenomen. I förra veckan, när Mark Zuckerberg vittnade inför kongressen, räknade Like Folio till mellan 1.000 och 2.000 mentions per dag.
”Det är ingen betydelsefull trend. Det är en tredjedel av det bakslag som Snap såg efter sitt ändrade gränssnitt", säger Like Folios Andy Swan till Market Watch.
Hans Kullin, sociala medier-expert och ansvarig för sociala medier inom Barncancerfonden, är inte alls förvånad över den bleka utväxlingen av #deletefacebook.
"Folk har sagt i flera år att de ska hoppa av Facebook, men gör det inte ändå. Det jag känner tydligast är att Facebook blivit en så viktig kanal att hålla kontakten med vänner att vi är beredda att offra ganska mycket och släppa ifrån oss data om oss själva", säger han.
Att enskilda kändisar, som Elon Musk och Steve Wozniak, tar tydlig ställning mot Facebook har en tendens att få genomslag i medierna, men effekten stannar där, menar han.
Enligt Kullin finns det däremot en möjlighet att användarnas eventuella olust efter Cambrige Analytica-skandalen leder till att man använder Facebook mindre ofta.
"Det i sin tur är en fara för oss som använder Facebook som ett sätt att nå ut och också för att samla in pengar och gåvor", säger Hans Kullin.
Den 25 april, i samband med kvartalsrapporten, redovisar Facebook siffran över antalet månatliga aktiva användare under första kvartalet i år.