Annons

Matjätten: När corona kom hade vi svårt att klara leveranserna

Hos Axfood, vars mest kända varumärken är butikskedjorna Hemköp och Willys och e-handelssajten Mat.se, ligger mycket av innovationsfokus på digitala hjälpmedel i butik och olika former av betalningslösningar förklarar Malin Wiklander, chef för innovation och nya affärer på Axfood.

Foto:Pontus Lundahl/TT

Ett av de senaste projekten är Hemköp Smartshopper som nu testas i en butik i centrala Stockholm.

”Det är en app som hjälper kunderna i butiken att scanna och betala men man får också guidning och erbjudanden. Därmed kan vi nu också i butik nå våra kunder digitalt”, säger Malin Wiklander.

Det är dock fortsatt ett test i en enskild butik och någon bredare lansering är inte planerad.

”Vi ser att de kunder som använder appen uppskattar enkelheten och allt eftersom vänjer sig och använder allt fler funktioner i appen. Betalningsmomentet, smidigheten att bara kunna gå rakt ut från butiken är mycket uppskattat.”

Malin Wiklander, chef för innovation och nya affärer på Axfood.
Malin Wiklander, chef för innovation och nya affärer på Axfood.

Annars har mycket den senaste tiden handlat om att snabbt hitta nya smarta lösningar i coronakrisens spår.

”Vi behöver vara väldigt snabbfotade och förstå hur kundbehovet förändras. När corona kom i våras hade vi svårt att klara e-handelsleveranserna, vi hade leveranstider på över en vecka. Då etablerade vi snabbt ett nytt flöde som vi kallade Matjouren där vi på ett snabbt och enkelt sätt kunde få ut en färdig kasse med torra varor till riskgrupperna.”

Mobila utlämningsställen på Circle K-stationer under namnet Willys Hämta runt om i Stockholmsområdet är en annan liknande lösning.

Innehåll från RenableAnnons

Tillgång till slutkunddata ökar Sennheisers försäljning

Att genomföra konverteringsdrivande kampanjer har hittills varit nästan omöjligt för tillverkande varumärken som säljer sina produkter hos e-handlare – detta eftersom tillverkarna saknar slutkunddata. Lösningen är konceptet cooperative marketing där varumärken och e-handlare samarbetar för att skapa riktade annonser i sociala medier, driva trafik och öka försäljningen. 

Sennheiser, världskänt för sina mikrofoner och hörlurar, är ett av företagen som insett de stora marknadsfördelarna med cooperative marketing. De har därför vänt sig till Re:nable som fungerar som en länk mellan varumärken och e-handlare som säljer deras produkter. Tack vare Re:nables avtal med e-handlarna får Sennheiser information om vem som besökt webbutikerna och klickat på deras produkter, eller kollat på andra produkter i deras segment, för att i nästa steg skapa annonser riktade mot dessa specifika kunder vid exakt rätt tillfälle. Det hela görs möjligt av så kallad pixelintegration, det vill säga datalänkar som används för att skicka anonymiserad data mellan olika parter.

– Att få tillgång till slutkunddatan hos våra återförsäljare har gjort att vi kan skapa konverteringskampanjer i sociala medier med riktigt bra ROI (return on investment) som vi inte haft samma möjlighet till tidigare. Till exempel lanserade vi nyligen våra nya Momentum 4 hörlurar. Då kunde vi skapa kampanjer riktade mot de personer som varit inne och kollat på hörlurar den senaste veckan och influera dem med våra kampanjer för att få dem att välja Sennheiser, säger Andreas Andersson, trade marketing manager för Sennheiser Norden. 

Annonserna skapas automatiskt genom AI. Re:nables AI-plattform samlar in uppgifter från nätet och e-handlarna för att skapa bästa möjliga annons utifrån kund- och expertrecensioner, produktbilder, utmärkelser och annan relevant information om Sennheisers produkter. Detta ger möjligheter som inte funnits tidigare vid automatiserad annonsering.

– Eftersom våra produkter har riktigt bra recensioner och utmärkelser både från experter och slutkunder är det guld värt att kunna använda detta i annonsering för varje produkt. Recensioner, i kombination med både en snygg annonsdesign och köpdata från våra återförsäljare, skapar väldigt konverterande kampanjer och annonser. 

En stor fördel för Sennheiser, förutom tillgången till kunddata och snyggare annonser, är insikterna och rapporterna de får ta del av.

– Att få ta del av de försäljningssiffror som kampanjerna genererat än en riktig höjdpunkt. Det är också intressant att ta del av vilket content som presterat bäst, säger Andreas och fortsätter:

– Alla tjänar på cooperative marketing. Kunderna får se relevanta annonser, handlarna får gratis konverterande trafik och försäljningen ökar för oss båda. 

Om Re:nable:

Re:nable grundades 2018 med visionen att låta varumärken ta del av kundens köpresa genom Cooperative Marketing. Konceptet ger varumärken möjlighet att genomföra konverterande kampanjer i sina återförsäljares kanaler. Re:nable har genererat över 400 miljoner i extra försäljning till sina e-handelspartners.

Läs mer om Re:nable här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Renable och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera