1515
Annons

Matglädje som vill överraska

För Ted Stöffling är det viktigt att laga mat som både smakar och överraskar, en filosofi som präglar hans restauranger.

”Om man alltid har gjort på ett sätt, kan man då göra det på ett annorlunda sätt och nå ett bättre resultat?”

Bild:Per Eriksson

Resan tog sin början för tio år sedan, när Ted Stöffling tillsammans med en vän bestämde sig för att börja driva catering med lokala råvaror av hög kvalitet.

”Vi tänkte att det bara skulle vara vi två, men det höll ju inte riktigt”, säger han.

Några år senare köpte han ut sin kompanjon och stod då inför ett vägval, att fortsätta med catering eller att expandera. Valet föll på det senare.

Mitt i centrala Falun ligger hjärtat i Ted Stöfflings restaurangverksamhet, Smak Tapas och Deli. Den är bland annat rekommenderad i den berömda krogguiden White Guide.

Drygt en kilometer därifrån ligger Falu gruva. Där har det brutits kopparmalm i över 1.000 år, vilket har bidragit till stadens välstånd. I det industrihistoriska området har det uppförts en modern byggnad i glas och trä, naturligtvis målad i Falu rödfärg. Sedan januari i år driver Ted Stöffling restaurang även där.

Cateringverksamheten finns också kvar, företaget har i dag kapacitet att ta emot uppemot 700 gäster. Dessutom ordnar man upplevelseresor för företag.

Snart är också ytterligare en verksamhet i full gång. Den ligger i Spruthuset, en gammal brandstation i centrala Falun. Där ska det serveras en exklusiv avsmakningsmeny för åtta gäster åt gången.

”Det är vårt hobbyprojekt där vi ska ha roligt. Det ska vara som att man går på matmarknaden på morgonen och sätter ihop menyn till kvällen”, säger Ted Stöffling.

Glädjen är det centrala i verksamheten. Rörelseresultatet är kanske inte särskilt imponerande, men pengarna som tjänas in återinvesteras i verksamheten som nästan helt saknar lån.

”Sista raden är inte så noga för mig, det är inte därför jag håller på.”


Smak Kök & Catering

Ort: Falun.

Verksamhet: Restaurang.

Ägare: Ted Stöffling.

Tillväxt 2013-2016: 506 procent.

Omsättning 2016: 24,2 Mkr.

Resultat efter finansnetto: 0,2 Mkr.

Antal anställda 2016: 24.

Nu ska discgolfen erövra världen – potential att bli ”nya padeln”

Gasellvinnaren Latitude 64 är en ledande aktör inom discgolfen. Nu ska Skellefteåföretaget bli ännu större med hjälp av norskt kapital. 

Mountain Village, som tidigare hette Latitude 64, är ett av de ledande företagen på discgolfmarknaden. Bilderna är från när bolaget blev Gasellvinnare 2016.
Mountain Village, som tidigare hette Latitude 64, är ett av de ledande företagen på discgolfmarknaden. Bilderna är från när bolaget blev Gasellvinnare 2016.

Discgolf, i folkmun kallat frisbeegolf, är en snabbt växande sport i USA och norra Europa. Utvecklingen har gått så snabbt att en del av sportens påhejare rentav tror att den kan få samma genomslag som padel. 

Ett av de ledande företagen på marknaden finns i Skellefteå. Latitude 64 grundades för 17 år sedan av fyra utövare av sporten som tröttnat på dåliga discar och började utveckla egna. Det hela gick så bra att bolaget 2016 blev gasellvinnare i Västerbotten. 

I dag heter bolaget Mountain Village och omsättningen i koncernens bolag låg under 2021 på ungefär 300 miljoner kronor. 

Nu säljs majoriteten av Mountain Village till två internationella aktörer. De fyra grundarna Svante Eriksson, David Berglund, Tomas Ekström och Johan Åström kommer att finnas kvar i bolaget även efter försäljningen. 

Köpare är dels Belgien-baserade Vendis Capital dels norska Equip Capital. I synnerhet Equip är mycket aktivt på den svenska marknaden. 

Bolaget är storägare i restaurangkedjorna Bastard Burgers och Holy Greens samt leklanden Busfabriken. Tidigare har Equip Capital arbetat med cafékedjan Espresso House och chipstillverkaren i Estrella.

”Historiskt har vi gjort nästan mer affärer i Sverige än i Norge, och vi har lyckats bra i Sverige. I Mountain Village samarbetar vi med Vendis Capital som är starka internationellt,” säger Sverre Flåskjer, partner på Equip Capital och ordförande i flera av de svenska bolagen. 

Han har stora planer för discgolftillverkaren i Skellefteå. Företaget är redan i dag den nästa största producenten globalt av discar. Sporten har sina starkaste fästen i USA, Norden och Baltikum. 

”Sporten har en otroligt snabb tillväxt. Den dubblas vart fjärde år. Tanken är att bli störst i världen. Grundarna i Skellefteå är redan bäst på produktion och nu ska vi jobba mer med varumärkena och marknadsföring där Vendis och Equip har mycket kompetens”, säger Sverre Flåskjer.

För att vara störst kommer det, med tanke på att sporten växer, att krävas en omsättning på ungefär en miljard kronor. Siktet är närmast inställt på den amerikanska marknaden, där de flesta utövarna finns. 

”Vi kommer investera i USA för att få en bättre position på marken. Vår investering ger bolaget helt andra muskler. Troligen ska vi bygga en ny anläggning för att ta delar av den planerade tillväxten genom produktion i USA, och vi investerar för vidare expansion i Skellefteå”, säger Sverre Flåskjer. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera