1515
Annons

Matentreprenören tar Norden till London – tillsammans med Japan

Under flera års tid har den jämtländska matentreprenören Fia Gulliksson byggt upp den nordiska delen av nya japansk-nordiska besöksmålet Pantechnicon i centrala London. När pandemin är över vill hon fylla ett torg vid Kings Cross med nordisk mat över öppen eld. 

Fia Gulliksson
Fia GullikssonFoto:Malin Palmqvist

Isen som nyss lagt över Storsjön sjunger. Fia Gullikssons familj är på väg ner till bryggan för en tur på långfärdsskridskor. Kontrasten mot London är stor.

”Jag visste att det skulle vara fantastiskt för familjen att få vara i London ett år. Jag fick själv bo utomlands i Israel ett år när jag var elva. Från att mitt liv hade varit i svartvitt så blev det i färg”, säger Fia Gulliksson.

När hon, hennes man Martin Alfredsson, Emmylo och Pelle, nu 14 och 18 år, flyttade till London från Östersund i augusti 2019 visste ingen hur världen skulle se ut drygt ett halvår senare. Familjen flyttade hem i april, medan Fia pendlat fram och tillbaka för att slutföra sitt uppdrag för Pantechnicon, ett nytt koncept som kombinerar nordisk och japansk gastronomi, kultur och design i en fem våningar hög byggnad, strax söder om Hyde Park och fem minuter från det klassiska varuhuset Harrods.

Fia Gulliksson är en jämtländsk matentreprenör som startat och drivit flera krogar och gastronomiska projekt. Bland dem finns innovativa krogen Jazzköket, som nu drivs vidare av medgrundaren Kristoffer Andersson. Det senaste projektet på hemmaplan var Heim Food Studio som hon fick sätta i konkurs i våras på grund av pandemin.

”Jag vill starta upp, bygga, systematisera, entusiasmera och få ihop teamet, sen är jag färdig. Det är bara det som jag ska göra. Jag ska aldrig förvalta något eget igen”, säger hon bestämt.

Resan till London började när hon jobbade för att Östersunds kommun skulle bli en gastronomistad inom Unesco-nätverket Creative Cities. 

”Jag var kommunens och regionens Zlatan i sju år, for runt på vartenda årsmöte. Mitt uppdrag var att få hem FN-årsmötet till Östersund.”

När 2016 års möte slutligen landade i Östersund gick projektledaruppdraget till en annan företagare. Hon kände det som att hon blev satt på avbytarbänken: 

”Det var så sjukt jobbigt. Jag hade investerat både min tid, mitt varumärke och så mycket passion i det där.”

Till slut fick hon uppdraget att arrangera två festkvällar för delegaterna från drygt 120 länder. När hennes idé och vision inte matchade kommunens budget bestämde hon sig för att jobba gratis och lägga arvodet på mat och resor för 35 tillresta kompisar ur sitt gastronominätverk. Alla jobbade ideellt och bodde hemma hos henne och i hennes och grannarnas gäststugor.

”Matkvalitet och måltidsupplevelser ska vara goda, rena och rättvisa. Det har varit min värdegrund om kvalitet sedan dag ett. Det finns inga genvägar, jag är kompromisslös på det.”

Foto:Malin Palmqvist

De två ambulerande matvandringarna som blev resultatet ledde till att Nordiska ministerrådet fick upp ögonen för henne och frågade om hon ville skapa en nordisk matfestival på Southbank Centre i London. Trots engelsmännens inledande skepsis (och en sandstorm) lyckades hon förverkliga sin vision med stora tentipitält och öppna eldar på Queens Terrace som vetter mot Themsen. Kvinnliga nordiska kockar, som Heidi Bjerkan från Credo i Trondheim och Titti Qvarnström, lagade mat över öppen eld samtidigt som manliga nordiska kockar och bagare, däribland Niklas Ekstedt och Sebastién Boudet, bakade och lagade mat med barnen.

En av de runt 1.200 gästerna på The Great Nordic Feast var matentreprenören Barry Hirst som hörde av sig med frågan om hon ville ansvara för den nordiska delen av Pantechnicon. 

Det är nu snart tre år sedan hon fick uppdraget. Pantechnicon öppnade den 1 september, men den brittiska hösten har präglats av återkommande nedstängningar. Samtidigt är en lockdown tydlig och hon tycker att stödet till restauranger i Storbritannien varit både större och kommit snabbare. 

”Det som är så taskigt här i Sverige är att man säger till människor ”håll er hemma, gå inte ut”. Samtidigt säger man inte till restaurangerna att de måste stänga. Det är förjävligt faktiskt. 

Idén med Pantechnicon är att uppleva japansk och nordisk kultur utan att lämna London.

”Du ska inte behöva resa till Köpenhamn, Stockholm, Reykjavík eller Oslo för att få en samtida, spännande och ärlig nordisk matupplevelse.”

De två översta planen rymmer nordiska restaurangen Eldr, på mittenplanet kan man uppleva och köpa nordisk och japansk design, mode och hantverk och på plan ett och två ryms nordisk-japanska restaurangen Sachi, en japansk whiskey- och sakébar och Café Kitsuné. Runt 200 japanska och nordiska varumärken finns i huset, antingen till försäljning eller i inredning. 

Östersundskeramikern Björn Dahlström har bidragit med koppar och tallrikar, Frösö handtryck med linnetyger, i butiken säljs Woolpowers ullunderställ och i restaurangen serveras bland annat hantverksost från Jürrs Mejeri i Hälleforsnäs, Mackmyra whisky, mousserande Sav och Hernö Gin. På Eldrs takterass kokar Peter Blombergsson kokkaffe över öppen eld. Han samlade tidigare vilda växter och födde upp ankor för Magnus Nilsson på Fäviken Magasinet. Köksmästare för den nordiska delen heter Joni Ketonen, kommer från Finland och har erfarenhet av både nordiska och brittiska kök som Adam & Albin och The Fat Duck. 

Den första delen av uppdraget är slutfört, men planen är att återvända till London på deltid när smittläget tillåter för att arbeta vidare med bland annat ett ”chefs-in-residence”-program på Pantechnicon. Och så vill hon skapa ännu en Nordic Feast i London, den här gången i egen regi. Det finns ett torg vid Kings Cross i centrala London som ändå bara står tomt i november. Visionen är att fylla det med nordisk mat lagad över öppen eld och kombinera det med outdoormode och -produkter. 

”Det skulle vara så coolt för det är så inne att vara ute i London just nu.”

 


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?