1515

Mästargasellen vill lysa upp börsen: ”Det är en dröm”

Belysningsföretaget Designlight Scandinavian är i år ett Gasellföretag för fjärde gången. Renoveringen av befintliga bostäder fyller upp när nybyggandet bromsar. Jessica Hultqvist är delägare och vd i Mästargasellen.

Jessica Hultqvist, Designlight Scandinavian.
Jessica Hultqvist, Designlight Scandinavian.

Med fyra Gaselldiplom erhåller Designlight Scandinavian i år också hederstiteln Mästargasell. Varför har bolaget vuxit i Gasellfart de senaste åren?

”Högkonjunktur för bostadsbyggandet är en orsak, en annan är vår höga kvalitet som ger få returer och det sparar tid för elektriker. Dessutom har vi utvecklat och lanserat en ny produkt som vi kallar modulstrålkastare och är avsedd för stora anläggningar som slalombackar, golfbanor, arenor och flyg­platser.”

Tillsammans med din make Björn Hultqvist, designer, startade du företaget 1996. Varför blev det belysning för dig?

”Mina föräldrar var i belysningsbranschen så kontaktnätet fanns redan där men genombrottet kom först 2003 med utfasningen av glödlampor. Vi var först i Sverige att specialisera oss på infälld LED-belysning, så vi låg helt rätt i tiden vilket gynnat vår tillväxt och har gjort oss ledande på LED-belysning i Norden.”

Vad händer i företaget just nu?

”Personalen är informerad om att vi för samtal med First North om en möjlig notering. Vi vill börsnotera företaget för att bygga vårt varumärke och göra personalen stolt över att arbeta på ett framgångsrikt företag för vi är ett team som skapat detta tillsammans. Och det är en dröm som jag och Björn vill uppnå att se vårt företag växa.”

Hur blåser vinden i branschen?

”Även om bostadsbyggandet bromsar in så finns det ett stort renoveringsbehov och därmed fortsatt efterfrågan på miljövänlig energisnål LED-belysning. Dessutom har vi bara börjat med modulstrålkastare och marknaden i Sverige och utomlands är enorm och projekten stora. Om tre år omsätter vi 200 miljoner kronor.”

 


Innehåll från SentinelOneAnnons

Detta är det kanske mest lömska och skadliga av alla cyberbrott – och så kan du skydda dig

Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne.
Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne.

Supply Chain Attacks är en metod för cyberkriminella att med ett enda intrång ta sig in i ytterligare kanske tusentals andra företags IT-system.

Genom att använda betrodda vägar lurar de kriminella vanliga IT-säkerhetsskydd – och kan slå till mot företags mest välbevakade delar.

– Den här typen av attack tar sig igenom alla kontroller eftersom det kommer från en källa man litar på. Det är fruktansvärt lömskt, säger Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne. 

En Supply Chain Attack går ut på att bryta sig in i någon annans leverantörskedja. Man introducerar därefter skadlig kod i något som ska levereras till andra. Det vanligaste sättet är genom uppdateringar.

Ett mjukvaruföretag kan han tusentals kunder som använder deras programvara – som helt naturligt och automatiskt uppdateras med nya funktioner och för att reparera buggar. Kundföretagen har konfigurerat sina IT-säkerhetssystem för att acceptera och exekvera dessa uppdateringar.

– När de cyberkriminella tar sig in i mjukvaruföretagets IT-system och planterar sin skadliga kod i uppdateringarna, kommer dessa rakt in i kundföretagens enheter vid nästa uppdatering, förbi alla brandväggar och virusskydd, förklarar Nils von Greyerz.

Bakdörr öppnas på kommando

Den skadliga koden kan innehålla bakdörrar som öppnas på order från de cyberkriminella som plötsligt kan få tillgång till den mest känsliga informationen hos tusentals företag. Det kan handla om att stjäla information om samhällsviktig infrastruktur för militära ändamål, olika typer av industrispionage eller för att få kontroll över verktyg för att styra politiska skeenden i ett land.

Ofta vet offren inte ens om att attacken pågår och det finns flera exempel på hur brottet uppnått sitt syfte och avslutats av förövarna innan det upptäcks. Då kan det också vara svårt att veta vilken information som stulits.

– Att skydda sig mot en Supply Chain Attack är en stor utmaning eftersom det är någon vi litar på som fört in den skadliga koden. Här måste man generellt ha en ”No Trust Approach”, där man helt enkelt inte litar på någon, inte ens sina samarbetspartners och leverantörer, säger Nils von Greyerz.

SentinelOne kan erbjuda skydd

Det finns verktyg för att öka skyddet mot dessa attacker. Det handlar om mjukvara som övervakar processer och skeenden som pågår på servrar och andra enheter i en organisation. 

– I alla intrång så finns indikationer någonstans över att något har hänt. Utmaningen är att få fram den datan. Vår lösning SentinelOne Singularity hjälper till att hitta och visualisera denna typ av information, för att man ska kunna förstå att man har blivit utsatt för ett intrång. Vi erbjuder också rätt verktyg för att kunna följa upp och åtgärda när man upptäcker något misstänkt, säger Nils von Greyerz.

SentinelOne Singularity arbetar med endpoint-protection och AI för att övervaka processer och tillgängliggöra avvikelser. Sker något oväntat slår systemet larm.

– Tittar man på hela flödet istället för unika händelser har man mycket större chans att förstå att man är under attack. Det kan man göra med SentinelOnes lösning, avslutar Nils von Greyerz.

Om SentinelOne 

SentinelOne erbjuder marknadens enda IT-säkerhetslösning som med hjälp av AI arbetar med att förebygga, upptäcka och oskadliggöra cyberattacker mot endpoints, containers, 

cloud workloads och IoT-enheter i en enda autonom XDR-plattform. 

Med lösningen SentinelOne Singularity får organisationer full insyn i allt som händer på nätverket i realtid, för att kunna motverka cyberattacker i varje steg av hotets livscykel.

Läs mer på www.sentinelone.com

Mer från SentinelOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SentinelOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?