1515
Annons

Mästargasell öppnar nytt mitt i krisen – ölfantaster får träffas på avstånd

JONSERED. Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar krisen och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare. Samtidigt som man får tvärbromsa exportsatsningen på den kinesiska ölmarknaden.

Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar covid-19 och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare.
Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar covid-19 och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare.Foto:Magnus Gotander
Köksmästare och ägare Mats Wahlström.
Köksmästare och ägare Mats Wahlström.Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget

Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar covid-19 och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare.

Samtidigt som man får tvärbromsa exportsatsningen på den kinesiska ölmarknaden.

”Det är ett känslomässigt beslut att öppna restaurangen mitt i branschens värsta tid någonsin. Vårt team lett av bryggmästare Daniel Granath och köksmästare Darius Wulff har arbetat länge och dedikerat med konceptet för Poppels Öl & Mat så om vi inte kör nu kommer teamet upplösas och vi måste börja om igen när läget ser bättre ut”, säger Mats Wahlström, vd för hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri.

Mats Wahlström ser också fördelar med att det blir en slags mjukstart.

”Dels visar vi att vi tror på restaurangbranschens långsiktiga överlevnad och dels att teamet som arbetar med vårt restaurangkoncept får tid på sig att kvalitetssäkra alla processer så när folk får gå ut i full skala igen rullar allt smidigt i kök och servering”, säger han.

Planerna att öppna restaurang har funnits i ett par år och beslutet växte fram tack vare förfrågningar från kunder som ville besöka bryggeriet och företag som ville anordna företagsevent här.

”Om vi skulle satsa så ville vi skapa en destinationsrestaurang för både ölentusiaster och matälskare”, säger Mats Wahlström.

Det betyder att Poppels öl matchas med olika maträtter för att förstärka smakupplevelsen men restauranggästerna bjuds också möjligheten att testa ölsorter framtagna enbart för att matcha den mat som serveras i restaurangen.

Restaurangen är öppen fredag och lördag för allmänheten och veckodagarna är vikta för företagsbokningar.

På grund av risker för smittspridning av covid-19 har man bland annat ändrat i algoritmen i det digitala bordbokningssystemet.

”Det betyder att restaurangen blir snabbare fullbokad eftersom kapaciteten minskat när vi tar hänsyn till kraven på att hålla folk på avstånd för att minska spridningen av covid-19”, säger Mats Wahlström.

”I bryggeribranschen är vi vana att efterleva myndigheternas regelverk så det är självklart för oss att i dessa tider följa alla riktlinjer från Folkhälsomyndigheten när det gäller hygien och avstånd.”

Poppels Bryggeri är Sveriges näst största hantverksbryggeri efter Oppigårds. I fjol producerade Poppels 1,2 miljoner liter öl varav 80 procent såldes till Systembolaget.

Det är en ökning med 50 procent sedan Di besökte bryggeriet för två år sedan. Då hade bolaget för första gången utsetts till ett snabbväxande Gasellföretag. Sedan dess har man fått ytterligare två Gasellutmärkelser och kan därför också titulera sig Mästargasell. 

”Vi har växt snabbare än planerat och vågat hoppas på.”

En viktig del i bolagets fortsatta tillväxt är exportmarknaden. I dag står exporten till 49 länder för 10 procent av omsättningen men den andelen vill man öka till 20-30 procent. 

När covid-19 slog till var Mats Wahlström därför på plats i Shanghai i Kina för att lansera Poppels öl lagom till det kinesiska nyåret.

”I ett år hade vi planerat satsningen tillsammans med en kinesisk distributör. Jag var i Shanghai, långt från Wuhan, i slutet av december för att vara med vid lanseringen. Den kom av sig när landet stängde ner. Vi fick avbryta och åka hem”, berättar Mats Wahlström. 

”Vi får se om vår samarbetspartner vill göra ett nytt försök längre fram.”

Poppels som 2012 startades som en hobbyverksamhet av 15 ölintresserade kompisar valde i fjol att bredda ägandet i bolaget genom en crowdfunding när man behövde kapital för att investera i mer kapacitet i bryggeriet. Bolaget fick därmed 3 500 nya aktieägare som hoppas på en notering i framtiden.

”Nyemissionen blev rejält övertecknad. Vi kunde ha tagit in 46 miljoner, men stannade vid 18 miljoner. Vi har fantastiskt hängivna kunder och aktieägare som gillar det vi gör och stöttar oss.”

I nuläget har man därför god likviditet.

”Vi har köpt på oss extra råvaror för att säkra våra leveranser framöver. Och är glada att ha en stor och stabil kund som Systembolaget i dessa osäkra tider”, säger Mats Wahlström.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Truss spelar högt i jakten på att bli ett nytt Singapore

Den nya brittiska regeringens skattepaket har slagit ned som en bomb. Pundet tokföll i måndags efter att finansminister Kwasi Kwarteng föreslagit de största skattesänkningarna på 50 år. Lägg till lättnader för att täcka skenande energipriser och resultatet är ökad belåning.

Liz Truss.
Liz Truss.Foto:Alberto Pezzali

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera