ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Mästargasell öppnar nytt mitt i krisen – ölfantaster får träffas på avstånd

  • Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar covid-19 och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare. Foto: Magnus Gotander
  • Köksmästare och ägare Mats Wahlström. Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget
  • Foto: Magnus Gotander Bilduppdraget

JONSERED. Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar krisen och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare. Samtidigt som man får tvärbromsa exportsatsningen på den kinesiska ölmarknaden.

Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri Poppels Bryggeri med vd Mats Wahlström trotsar covid-19 och öppnar restaurang med stöd av sina 3500 entusiastiska aktieägare.

Samtidigt som man får tvärbromsa exportsatsningen på den kinesiska ölmarknaden.

”Det är ett känslomässigt beslut att öppna restaurangen mitt i branschens värsta tid någonsin. Vårt team lett av bryggmästare Daniel Granath och köksmästare Darius Wulff har arbetat länge och dedikerat med konceptet för Poppels Öl & Mat så om vi inte kör nu kommer teamet upplösas och vi måste börja om igen när läget ser bättre ut”, säger Mats Wahlström, vd för hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri.

Mats Wahlström ser också fördelar med att det blir en slags mjukstart.

”Dels visar vi att vi tror på restaurangbranschens långsiktiga överlevnad och dels att teamet som arbetar med vårt restaurangkoncept får tid på sig att kvalitetssäkra alla processer så när folk får gå ut i full skala igen rullar allt smidigt i kök och servering”, säger han.

Planerna att öppna restaurang har funnits i ett par år och beslutet växte fram tack vare förfrågningar från kunder som ville besöka bryggeriet och företag som ville anordna företagsevent här.

”Om vi skulle satsa så ville vi skapa en destinationsrestaurang för både ölentusiaster och matälskare”, säger Mats Wahlström.

Det betyder att Poppels öl matchas med olika maträtter för att förstärka smakupplevelsen men restauranggästerna bjuds också möjligheten att testa ölsorter framtagna enbart för att matcha den mat som serveras i restaurangen.

Restaurangen är öppen fredag och lördag för allmänheten och veckodagarna är vikta för företagsbokningar.

På grund av risker för smittspridning av covid-19 har man bland annat ändrat i algoritmen i det digitala bordbokningssystemet.

”Det betyder att restaurangen blir snabbare fullbokad eftersom kapaciteten minskat när vi tar hänsyn till kraven på att hålla folk på avstånd för att minska spridningen av covid-19”, säger Mats Wahlström.

”I bryggeribranschen är vi vana att efterleva myndigheternas regelverk så det är självklart för oss att i dessa tider följa alla riktlinjer från Folkhälsomyndigheten när det gäller hygien och avstånd.”

Poppels Bryggeri är Sveriges näst största hantverksbryggeri efter Oppigårds. I fjol producerade Poppels 1,2 miljoner liter öl varav 80 procent såldes till Systembolaget.

Det är en ökning med 50 procent sedan Di besökte bryggeriet för två år sedan. Då hade bolaget för första gången utsetts till ett snabbväxande Gasellföretag. Sedan dess har man fått ytterligare två Gasellutmärkelser och kan därför också titulera sig Mästargasell. 

”Vi har växt snabbare än planerat och vågat hoppas på.”

En viktig del i bolagets fortsatta tillväxt är exportmarknaden. I dag står exporten till 49 länder för 10 procent av omsättningen men den andelen vill man öka till 20-30 procent. 

När covid-19 slog till var Mats Wahlström därför på plats i Shanghai i Kina för att lansera Poppels öl lagom till det kinesiska nyåret.

”I ett år hade vi planerat satsningen tillsammans med en kinesisk distributör. Jag var i Shanghai, långt från Wuhan, i slutet av december för att vara med vid lanseringen. Den kom av sig när landet stängde ner. Vi fick avbryta och åka hem”, berättar Mats Wahlström. 

”Vi får se om vår samarbetspartner vill göra ett nytt försök längre fram.”

Poppels som 2012 startades som en hobbyverksamhet av 15 ölintresserade kompisar valde i fjol att bredda ägandet i bolaget genom en crowdfunding när man behövde kapital för att investera i mer kapacitet i bryggeriet. Bolaget fick därmed 3 500 nya aktieägare som hoppas på en notering i framtiden.

”Nyemissionen blev rejält övertecknad. Vi kunde ha tagit in 46 miljoner, men stannade vid 18 miljoner. Vi har fantastiskt hängivna kunder och aktieägare som gillar det vi gör och stöttar oss.”

I nuläget har man därför god likviditet.

”Vi har köpt på oss extra råvaror för att säkra våra leveranser framöver. Och är glada att ha en stor och stabil kund som Systembolaget i dessa osäkra tider”, säger Mats Wahlström.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer