Massvaccineringen skapar högtryck hos familjeföretaget

KUNGÄLV. Massvaccineringen mot covid-19 ger rusning efter sjukvårdsutrustning.

På familjeföretaget Oscar Medtec råder det högtryck i tillverkningen av medicinkylskåp och provtagningsstolar. 

Vårens korttidsarbete har bytts ut mot nyanställningar och omsättningslyft.

Linda Ericsson och Fredric Ericson
Linda Ericsson och Fredric EricsonFoto:Bo Håkansson

Produktionsanläggningen på 3.200 kvadratmeter ligger i det nya industriområdet Arntorp strax norr om Kungälv och är väl synlig för förbipasserande på E6:an. Inne i fabriken råder det bråda dagar för Sveriges enda tillverkare av medicinkylskåp från plåt till färdigt kylskåp.  

”Redan i augusti började vi höja beredskapen i produktionen genom att säkra leveranser av komponenter framöver. Efterfrågan på bland annat våra medicinkylskåp har sedan dess ökat så mycket att vi har behövt anställa ytterligare fem personer för att hinna med”, säger Fredric Ericson, delägare och vd för Oscar Medtec.

”Den här försäljningstoppen liknar den vi hade när apoteksmonopolet avskaffades för tio år sedan.”

Oscar Medtec, som är familjeägt i andra generationen, har i femtio år tillverkat och sålt sjukvårdsutrustning på den svenska marknaden till kunder som sjukhus, apotek, skolor och privata vårdföretag. Bland bästsäljarna finns egenutvecklade produkter som medicinkylskåp och provtagningsstolar. 

”Vi tillverkar på beställning och med produktionen i Sverige och många komponentleverantörer i närheten har vi korta leveranstider. Genom vår kunniga personal har vi en flexibel organisation som snabbt kan skala upp tillverkningen ytterligare om så behövs”, säger Fredric Ericson.

Och det kommer kanske att behövas när historiens största vaccinationsprogram nu rullas ut i Sverige och världen. Olika vaccin kräver dock olika förvaring. Men vaccin som behöver kylas till minus 70 grader måste mellanlagras innan det går att spruta in i en människa. Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19 håller exempelvis fem dagar i ett kylskåp.

”Jag vill betona att vi inte är experter på olika vaccin utan vi är experter på att tillverka kylskåp för förvaring av mediciner, däribland vaccin, i temperaturer mellan 2 och 8 plusgrader”, säger Linda Ericson, delägare och vice vd för Oscar Medtec.

Under pandemin har det svängt snabbt för företaget. Läget var det omvända förra våren när kunderna pausade sina beställningar för att fokusera på den akuta vårdsituationen i coronas spår. Oscar Medtec införde då korttidsarbete i produktionen. 

”Vi har fantastisk personal, flera har varit med oss i många år, de förstod omständigheterna och ställde upp”, säger Linda Ericson.

Detta skedde samtidigt som företaget var i startgroparna för nästa tillväxtfas. Man hade bildat ett nytt affärsområde för försäljning av inredning för läkemedelsförvaring i samarbete med den börsnoterade butiksinredaren Itab. Och Oscar Medtecs digitala system för temperaturövervakning av medicinkylskåp var klart efter flera års utvecklingsarbete.

”När det var som mörkast fick vi vår genombrottsorder för temperaturövervakningen. Det var Apotek Hjärtat som ville utrusta sina 390 apotek med Oscar Templog. Vi är oerhört tacksamma för tajmingen av den ordern”, säger hon.

Och i juli avbröts korttidsarbetet när orderböckerna började fyllas igen i rask takt. 

Jesper Johnsson och Mattias Burö monterar kylskåp hos Oscar Medtech.
Jesper Johnsson och Mattias Burö monterar kylskåp hos Oscar Medtech.Foto:Bo Håkansson

Dessa händelser bidrar till årets resultatförbättring. Omsättningsprognosen för det brutna räkenskapsåret, som slutar sista april, ligger på 70 miljoner kronor. Det är en ökning med över 30 procent jämfört med året innan. 

”Omsättningsökningen beror dels på ett ökat behov av förvaring av coronavaccin, dels på ökad försäljning inom våra andra affärsområden som bidrar till tillväxten och kommer att fortsätta göra det även de närmaste åren”, säger Fredric Ericson.

Det var Håkan Ericson som grundade företaget 1967 tillsammans med sin bror. En njurtransplantation 1999 gav Håkan ny ork. Han löste ut sin bror och barnen Linda och Fredric började arbeta i företaget som då hade sex anställda. Generationsskiftet påbörjades 2011 då Fredric blev vd och Håkan blev styrelseordförande. 

När Di besökte företaget för sex år sedan, strax innan flytten till Arntorp, berättade Håkan om sin önskan att vara kvar i företaget till 50-årsjubileumet. Och så blev det.

”Vi hann fira företagets 50-årsdag i oktober 2017. Pappa var med på festen och var väldigt nöjd. Sedan gick han bort i december. Fredric och jag förlorade både vår pappa och vår mentor, det var tungt”, berättar Linda Ericson.

Den dagliga verksamheten påverkades dock inte eftersom man redan hade genomfört generationsskiftet.

”Även om vi hade haft många år av planerat generationsskifte så var det först när farsan inte längre fanns där som det kändes på riktigt, och det var lite läskigt”, säger Fredric Ericson.

Samtidigt tog de det strategiska beslutet att dela upp det operativa ansvaret genom att anställa tidigare medarbetaren och mångåriga styrelseledamoten Fredrik Löfgren som operativ chef. 

”Om man vill utveckla och expandera sitt företag måste man våga släppa delar av ansvaret till andra, man riskerar annars att bli ett hinder om man försöker att detaljstyra allt själv”, säger Fredric Ericson.

Linda Ericson betonar också betydelsen av att det aldrig fanns krav från pappa Håkan att hon och Fredric skulle ta över familjeföretaget. 

”För pappa var det viktigt att vi bara skulle ta över företaget om vi själva ville det och inte för att vi kände att vi måste förvalta ett arv. Det gav oss frihet att upptäcka om detta var något för oss samtidigt som vi hade privilegiet att få arbeta tillsammans. Beslutet att ta över var därför aldrig svårt för vi har ett eget driv för hur vi vill utveckla företaget”, säger Linda Ericson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?