Trots coronapandemi och nya restriktioner för sport- och kulturevenemang kommer Göteborgs filmfestival att äga rum med start den 28 januari. Årets upplaga blir en hybrid med både digitala evenemang, men även visningar på biografer runt om i Göteborg.
Det är den 45:e festivalen i ordningen och festivalen lyfter 200 filmer från 80 olika länder. Fjolårets festival, där man invigde den digitala salongen, besöktes av drygt 425 000 personer vilket gjorde den till världens största filmfestival 2021, sett till antalet besökare.
”Det var överraskande att så många besökte filmfestivalen digitalt förra året. Den tiden vi befinner oss i nu är en snabbrörlig tid affärsmässigt där mindre aktörer kan få stor betydelse om man gör nya saker”, säger festivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg.
Föreningen, som sysselsätter 14 personer på helårsbasis, omsatte 28 Mkr pandemiåret 2021 vilket innebar en minskning på 7 Mkr från året innan. Föreningen driver även streamingtjänsten Draken Film i ett helägt dotterbolag, som omsätter 8 Mkr årligen.
Filmfestivalen kommer att visa filmer i 18 salonger i Göteborg samt en nittonde helt digital salong. Därav blir festivalen en hybridfestival, allting i enlighet med de nyligen insatta restriktionerna.
”Vi lyckades hålla festivalen precis innan corona kom första gången och många tyckte att vi hade sån tur då”, säger han.
Turen skulle dock inte vara för alltid, påpekar Jonas Holmberg:
”Nu har vi de två senaste åren lyckats pricka in festivalen precis på topparna när smittspridningen varit som allra högst.”
Temat på årets festival är oordning. Fokuset ligger på vad de senaste två årens förändrade normer gjort med oss och hur filmen som medium kan hjälpa till att bearbeta detta.
”Under pandemin har restriktioner och regleringar blivit vardag samtidigt som jag tror många av oss längtar efter oordning, någonting oförutsägbart.”
En av de nya punkterna i programordningen är ”masshypnos”. Vid tre olika filmvisningar, av cirka 500, kommer publiken att vara hypnotiserade. Detta sker genom att en hypnotisör går upp på scenen framför vita duken precis innan filmens start.
”Målsättningen är att skapa en annorlunda och fördjupad filmupplevelse hos publiken”, säger Jonas.
Hur uppkom idén att kombinera film med hypnos?
”Frågar man en hypnotisör hur det känns att vara hypnotiserad så är alltid liknelsen som ligger närmast till hands att det känns som att vara på bio när man är helt inne i en film.”
Göteborgs filmfestival grundades 1979 av ett par studenter. Vad som utmärker den från andra stora filmfestivaler är enligt arrangörerna publikperspektivet och närheten.
”Väldigt många av de stora filmfestivalerna, som Cannes och Venedig, har rötterna i stor politik och drivs på det sättet också”, säger Jonas Holmberg och fortsätter:
”Göteborgs filmfestival är en ideell medlemsförening som grundades utifrån kärleken till filmen. Det var liksom inte presidenten eller Mussolini utan ett par helt vanliga studenter som grundade den.”
I en tid där film ständigt är en marknad i rörelse skiftar även rollerna. Jonas Holmberg menar att filmfestivalen delvis tagit över kritikerns roll i fråga om att sätta en kvalitetsstämpel på en film.
”Utöver att vara en plats där människor ser på film genererar våra pris och utmärkelser värde till filmerna. Festivaler har blivit viktigare och viktigare när det kommer till att tillskriva en film kvalitet”, säger han.
I takt med att filmindustrin blivit allt mer kommersialiserad har även streamingtjänster tagit över biografernas roll som den huvudsakliga källan för filmkonsumtion. De filmer som väl visas på bio är för det mesta Hollywood-filmer med extrema summor i budget.
”Jag tror att vi måste möta framtidens publik på ett sätt som är grundat i kärleken till filmen och publiken. Den kraften är viktig i kontrast till de här gigantiska multinationella bolagen som tar över mer och mer”, säger Jonas Holmberg.