1515
Annons

Massflykt hotar kollektivtrafiken efter pandemin – ”ser ingen ljusning”

Mer än var åttonde resenär kommer att överge kollektivtrafiken efter coronapandemin. Det visar en undersökning som kollektivtrafikjätten Transdev låtit göra. Siffrorna är djupt oroande för en bransch som sargats hårt av minskat resande i spåren av covid-19.

”På längre sikt ser vi en jättestor risk att vi som bransch inte längre har de finansiella musklerna att kunna fortsätta investera i hållbara lösningar”, säger Transdevs nytillträdda vd Anna Höjer till Dagens Industri.

Kollektivjätten Transdevs svenska vd Anna Höjer.
Kollektivjätten Transdevs svenska vd Anna Höjer.Foto:TT & Transdev

De beteendeförändringar som tvingats fram av pandemin har sakta börjat bli till vanor, enligt en ny undersökning som Yougov utfört på uppdrag att kollektivjätten Transdev.

40 procent av de tillfrågade uppger att de arbetar eller studerar hemifrån i större utsträckning än innan pandemin. Hälften av dessa avser att fortsätta göra det även i framtiden, vilket är en ökning med cirka 14 procent sedan en motsvarande undersökning i maj. 

Av de som uppger att de under normala omständigheter oftast reser kollektivt till jobb eller skola uppger var tredje att de har ändrat sitt färdsätt under pandemin. 

Hela 13 procent uppger dessutom att de troligen inte kommer att återgå till kollektivtrafiken efter pandemin – en fördubbling sen i maj. Det handlar, enligt branschens egna beräkningar, om 3,5 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på årsbasis. 

I år kommer intäktsbortfallet till följd av pandemin hamna på cirka 10 miljarder kronor. 

”Investeringsförmågan i branschen – i industrin och hos operatörer – är ju lägre på grund av att vi detta år inte kompenserats för våra kostnader. Vi ser ingen ljusning. Vi kommer att ha det jättesvårt i det långa perspektivet”, säger Anna Höjer.

Hon oroas över att branschen kan hamna i en nedåtgående spiral som gör det svårare för människor att nyttja kollektivtrafiken: Kommer inte pengarna in kan det handla om färre turer som gör att det blir trängre i trafiken vilket i sin tur kan gör att fler väljer bort kollektivtrafiken. 

”Detta är en jätteutmaning. Därför går vi ut med ett gemensamt upprop i branschen och uppmanar politiker att prioritera det här området. Vi måste fortsätta att satsa på det gemensamma resandet. Av hållbarhetsskäl och att alla ska ha möjlighet att resa”, säger Anna Höjer. 

Kravet på att regeringen går in och kompenserar för intäktsbortfallet har kommit från flera håll tidigare. Ordförande för Svensk Kollektivtrafik och tillika trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), är en av dem som är djupt oroad.

”Att staten inte kompenserar kollektivtrafiken för de mångmiljardbelopp i intäktsbortfall som följer av statens restriktioner är ytterst allvarligt. Vi kör nu på fälgarna och reserverna börjar sina. Om regering och riksdag inte ser sitt ansvar för att hantera trafikskulden som nu byggs upp blir de i hög grad ansvariga för stora nedskärningar som riskerar permanenta ett lägre resande under många år framöver. Vi kommer då att se ökade klimatutsläpp, mindre innovation, färre arbetstillfällen och en sämre regional tillväxt. Det är något som kommer att slå hårt mot hela samhället. Att man inte ser och vill undvika det övergår mitt förstånd.”

Mer om kollektivtrafiken:

M-toppen: ”Regeringen försöker tjuvåka från sitt ansvar”
Kollektivtrafiken får ett riktat stöd på 2 miljarder
V och M kräver mer pengar till kollektivtrafiken

 


Citybike får böta 4,9 miljoner för lånecykel-strul

Förseningar och tekniska problem har kantat lanseringen av Stockholms lånecyklar. Nu kräver Stockholm Stad Citybike på 4,9 miljoner kronor för att de inte levererat enligt avtal. 

Stockholms nya lånecyklar.
Stockholms nya lånecyklar.

Det har inte varit någon friktionsfri resa för Stockholms lånecykelsystem. Först en utdragen upphandlingsprocess. Sen försenades lanseringen kraftigt, och när cyklarna väl var på plats var de färre än avtalat – och fungerade inte särskilt bra i många fall.

LÄS OCKSÅ Användare rasar över Stockholms lånecyklar

För bolaget Citybike som sköter tjänsten väntar nu böter på 4,9 miljoner kronor – varav merparten uppkommit innan tjänsten ens nått Stockholmsborna. Enligt avtalet (se faktaruta) med Stockholms Stad förbinder sig Citybike att leverera minst 1.000 elcyklar vid lansering, som skulle skett 1 april. Längre ner i avtalet går det att läsa att det utgår vite på 100 kronor per dag och cykel så länge det kravet inte uppnås.

Enligt Citybikes Nordenchef Daniel Mohlin var tjänsten som helhet försenad med 40 dagar. Först den 10 maj var den uppe och rullade. Enligt bolaget har strejker i Italien, komponentbrist och covid påverkat leveranserna. 

Och så länge Citybike inte levererar de 1.000 elcyklarna så kommer bötesbeloppet räknas upp med 700.000 kronor per vecka. Detta gäller oavsett om de har 100 eller 900 cyklar på plats. På fredagen har det gått 7 veckor sedan tjänsten skulle ha lanserats enligt avtalet. 

Vid själva lanseringen ställde bolaget ut cirka 600 cyklar, men när Di tidigare i veckan pratade med Daniel Mohlin hade bolaget enbart cirka 400 cyklar ute på stan. 

LÄS OCKSÅ Stockholm utmanar elsparkcyklarna med vrålbilligt cykelabonnemang

”Vi kommer i kapp tidsplanen i slutet av maj. Sen är planen att leverera lite snabbare . Vi hoppas kunna ha 2.000 cyklar på plats i 200 stationer till sommaren”, sa Daniel Mohlin till Di tidigare i veckan. 

Enligt avtalet ska det senast 1 oktober finnas minst 2.000 cyklar på plats. Lyckas de inte uppfylla kraven i avtalet finns risken att upphandlingen hävs. 

”Kan man inte leverera den tjänst som utlovats så kan ju upphandlingen upphävas, det är inget konstigt med det”, sa Stockholms trafikborgarråd till Di tidigare i veckan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?