Annons

Massflykt hotar kollektivtrafiken efter pandemin – ”ser ingen ljusning”

Mer än var åttonde resenär kommer att överge kollektivtrafiken efter coronapandemin. Det visar en undersökning som kollektivtrafikjätten Transdev låtit göra. Siffrorna är djupt oroande för en bransch som sargats hårt av minskat resande i spåren av covid-19.

”På längre sikt ser vi en jättestor risk att vi som bransch inte längre har de finansiella musklerna att kunna fortsätta investera i hållbara lösningar”, säger Transdevs nytillträdda vd Anna Höjer till Dagens Industri.

Kollektivjätten Transdevs svenska vd Anna Höjer.
Kollektivjätten Transdevs svenska vd Anna Höjer.Foto:TT & Transdev

De beteendeförändringar som tvingats fram av pandemin har sakta börjat bli till vanor, enligt en ny undersökning som Yougov utfört på uppdrag att kollektivjätten Transdev.

40 procent av de tillfrågade uppger att de arbetar eller studerar hemifrån i större utsträckning än innan pandemin. Hälften av dessa avser att fortsätta göra det även i framtiden, vilket är en ökning med cirka 14 procent sedan en motsvarande undersökning i maj. 

Av de som uppger att de under normala omständigheter oftast reser kollektivt till jobb eller skola uppger var tredje att de har ändrat sitt färdsätt under pandemin. 

Hela 13 procent uppger dessutom att de troligen inte kommer att återgå till kollektivtrafiken efter pandemin – en fördubbling sen i maj. Det handlar, enligt branschens egna beräkningar, om 3,5 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på årsbasis. 

I år kommer intäktsbortfallet till följd av pandemin hamna på cirka 10 miljarder kronor. 

”Investeringsförmågan i branschen – i industrin och hos operatörer – är ju lägre på grund av att vi detta år inte kompenserats för våra kostnader. Vi ser ingen ljusning. Vi kommer att ha det jättesvårt i det långa perspektivet”, säger Anna Höjer.

Hon oroas över att branschen kan hamna i en nedåtgående spiral som gör det svårare för människor att nyttja kollektivtrafiken: Kommer inte pengarna in kan det handla om färre turer som gör att det blir trängre i trafiken vilket i sin tur kan gör att fler väljer bort kollektivtrafiken. 

”Detta är en jätteutmaning. Därför går vi ut med ett gemensamt upprop i branschen och uppmanar politiker att prioritera det här området. Vi måste fortsätta att satsa på det gemensamma resandet. Av hållbarhetsskäl och att alla ska ha möjlighet att resa”, säger Anna Höjer. 

Kravet på att regeringen går in och kompenserar för intäktsbortfallet har kommit från flera håll tidigare. Ordförande för Svensk Kollektivtrafik och tillika trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), är en av dem som är djupt oroad.

”Att staten inte kompenserar kollektivtrafiken för de mångmiljardbelopp i intäktsbortfall som följer av statens restriktioner är ytterst allvarligt. Vi kör nu på fälgarna och reserverna börjar sina. Om regering och riksdag inte ser sitt ansvar för att hantera trafikskulden som nu byggs upp blir de i hög grad ansvariga för stora nedskärningar som riskerar permanenta ett lägre resande under många år framöver. Vi kommer då att se ökade klimatutsläpp, mindre innovation, färre arbetstillfällen och en sämre regional tillväxt. Det är något som kommer att slå hårt mot hela samhället. Att man inte ser och vill undvika det övergår mitt förstånd.”

Mer om kollektivtrafiken:

M-toppen: ”Regeringen försöker tjuvåka från sitt ansvar”
Kollektivtrafiken får ett riktat stöd på 2 miljarder
V och M kräver mer pengar till kollektivtrafiken

 


Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?