1515

Maskeradkedjans vd: ”Pruttkudden är fortfarande ohotad etta”

Halloween är fest– och maskeradkedjan Butterick’s kassako med över 40 procent av årsomsättningen på 61,6 miljoner kronor. Blod i all ära. Bästsäljaren är något helt annat samtidigt som Youtubers genererar nya affärer, enligt vd Therese Carlsson.

Halloween stundar och är Buttericks kassako med över 40 procent av årsomsättningen. Men det som säljer allra bäst är kanske något så oväntat som pruttkudden.
Halloween stundar och är Buttericks kassako med över 40 procent av årsomsättningen. Men det som säljer allra bäst är kanske något så oväntat som pruttkudden.

Hur står sig halloween-artiklars lönsamhet jämfört med andra varor?

”Skämtartiklar har bäst lönsamhet och säljs året runt. Det är den varugrupp som ökar i volym till återförsäljare och egna butiker. Våra klassiska skämt har fått nya plattformar av Youtubers. Deras popularitet och olika ‘pranks’ med våra skämtartiklar gör att Butterick’s hamnar i nya kanaler och blir uppmärksammade av en yngre målgrupp.”

Allt fler säljer halloween-artiklar. Hur klarar ni den ökade konkurrensen?

”Vi ser något av ett trendbrott jämfört med många andra aktörer: antalet besökare och försäljningen i fysiska butiker ökar. Vi ser ett ökat behov hos våra kunder att klämma och känna på produkterna. Det personliga mötet i kombination med produktkunskap hos våra butikssäljare har blivit viktigare. Under maj-september ökade försäljningen med 7 procent jämfört med samma period 2018.”

Vad säljer allra bäst?

”Pruttkudden är fortfarande ohotad etta. Men alla våra skämtartiklar säljer väldigt bra just nu. Tittar vi på våra fyra varugrupper är maskeradartiklar den starkaste över 60 procent av vår totala försäljning kommer från dräkter, peruker och smink.”

Vad tror du blir nästa stora pryl eller skämtartikel?

”Maskerad och temafester ökar generellt och i och med det intresset för maskeraddräkter. Våra kunder tenderar att gå ‘all in’. Antalet sålda artiklar per kvitto ökar. En annan trend är mer avancerade sminkningar. Kunderna köper fler färglinser än tidigare tillsammans med latex och fejkblod.”

Vilken är den hittills mest udda kundfråga som du har fått eller hört talas om?

”Det mest udda senaste året var nog att låna ut vår två meter höga dinosaurie… till ett bröllop.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?