1515

Martin Luther broms för Tysklands ekonomi

De tyska företagen höjer betyget för regeringens ekonomiska politik.
Samtidigt toppar BNP-tillväxten precis före det tyska valet om knappt tre veckor.
Men tillväxten skulle vara ännu bättre utan Martin Luther.

VÄL GODKÄND. Med mindre än en månad kvar till valet kan förbundskansler Angela Merkel glädja sig åt företagens uppskattning av hennes förda politik.
VÄL GODKÄND. Med mindre än en månad kvar till valet kan förbundskansler Angela Merkel glädja sig åt företagens uppskattning av hennes förda politik.Bild:Markus Schreiber
Staty av Martin Luther i Tyskland, där 500-årsdagen av reformationen firas stort i år.
Staty av Martin Luther i Tyskland, där 500-årsdagen av reformationen firas stort i år.Bild:Jens Meyer/AP
POSITIV. Martin Edlund, ekonom på KI, tror på goda tider för Tyskland.
POSITIV. Martin Edlund, ekonom på KI, tror på goda tider för Tyskland.

 

De senaste tio åren har de tyska företagen blivit alltmer nöjda, eller mindre missnöjda, med sin regerings ekonomiska politik.

I den senaste mätningen från tyska handelskammaren, DIHK, ger företagen regeringen ett betyg som ligger mellan ”tillfredställande” och ”bra”. 2008 låg betyget nästan ett betygssteg sämre.

Förbättringen syns i alla branscher och nästan alla politikområden.

”En av de stora fördelarna, särskilt i internationell jämförelse, är den höga nivån på fackutbildad arbetskraft. Det beror framför allt på yrkesutbildningen och lärlings- systemet”, säger Michael Liecke, industriexpert på tyska handelskammaren DIHK.

Företagen ser också starka tyska leveranskedjor som en fördel.

”Det finns bra nätverk med underleverantörer och tjänsteföretag. Även det goda samarbetet med högskolorna är viktigt. För det tredje är företagens finansieringsmöjligheter gynnsamma, mer än på mycket länge.”

Var finns det brister?

”Tillgången till kommersiell mark har försämrats de senaste åren. Det beror delvis på hårdare utsläppsregler och strängare miljöskydd, men också på hårdare konkurrens från privat bostadsbyggande. Där finns en tydlig försämring”, säger Michael Liecke.

Han säger att den komplicerade tyska skattelagstiftningen ses som ett hinder.

”Mindre företag klarar det ofta bara med extern hjälp.”

Allvarligt är också att Tyskland hamnar efter i den digitala utvecklingen.

”Uppkopplingen till ett rikstäckande bredbandsnät går för långsamt i internationell jämförelse. Det är för många företag en konkurrensnackdel.”

Tyskland har även blivit sämre på infrastruktur som vägar, järnvägar och flod- trafik, som traditionellt har varit en konkurrensfördel för landets näringsliv.

”Alltför ofta når man kapacitetsgränsen. Vi har länge investerat mindre än avskrivningarna i vägnätet, eller enkelt uttryckt: Vägarna har gått sönder snabbare än vad de har lagats. Investeringar är nödvändiga snabbt”, säger Michael Liecke.

Företagens generellt sett goda humör återspeglas i BNP, enligt en färsk prognos från tyska Postbank.

”Tillväxten har nog precis nått sin höjdpunkt under sommaren. Det är positivt för regeringen även om det ekonomiska läget inte spelar så stor roll i valkampanjen. Ja, hela valkampanjen är ganska dämpad”, säger Heinrich Bayer, senior ekonom på Postbank.

Banken, som sedan två år ägs av Deutsche Bank, har precis höjt sin prognos för den tyska tillväxten från 1,5 till 1,8 procent både för 2017 och 2018. Det är Martin Luthers fel att det inte är ytterligare lite bättre.

”Tyskland har en extra helgdag i år, eftersom det är 500 år sedan reformationen. Det är en teknisk faktor som gör att tillväxten bromsar lite. Utan den extra helgdagen skulle Tyskland ha en tillväxt på 2,1 procent i år”, säger Heinrich Bayer.

Tyskland har draghjälp från övriga Europa.

”Konjunkturen i euroområdet går oväntat bra för tillfället, och är mer dynamisk än i Tyskland. Återhämtningen är bred, och det är särskilt positivt att Frankrike och Italien har bra tillväxt.”

Riskerna kommer enligt Postbank utifrån: Nordkoreakrisen, USA:s politiska läge och Storbritanniens EU-utträde.

”Mycket beror på hur förhållandet mellan Storbritannien och EU blir efter utträdet. Blir det inget avtal, eller ett riktigt dåligt, räknar vi med att det bromsar Tysklands BNP med 0,2 procentenheter. För vissa branscher, som bilindustrin, slår det naturligtvis hårdare”, säger Heinrich Bayer.

Postbank räknar med en ”långsam trendförändring” i Europeiska centralbankens räntepolitik det närmaste året.

”Det handlar om att minska tillgångsköp på 60 miljarder euro i månaden så det tar tid innan det landar på noll. Den tidigaste tidpunkten för ECB att höja räntan är vid årsskiftet 2018/2019, men det är ändå inte särskilt sannolikt. Troligen dröjer det till mitten eller andra halvan av 2019”, säger Heinrich Bayer.

Postbank anser samtidigt att amerikanska aktier är övervärderade, och att Frankfurtbörsen borde gå bättre än både USA-börsen och Europaindexet Stoxx 500 det närmaste året.

Svenska Konjunkturinstitutet, KI, är något mer optimistiskt än Postbank om utvecklingen i Tyskland, en av Sveriges viktigaste marknader.

”Vår prognos är att BNP fortsätter att växa i en god takt, kring 2 procent, 2017 och 2018. Högkonjunkturen förstärks därmed”, säger Martin Edlund, ekonom på Konjunkturinstitutet.

Han pekar på starka konjunkturindikatorer, bland annat PMI för augusti som steg något och indikerar en fortsatt stark tillväxt. Även konsumentförtroendet är fortsatt starkt.

”Uppgången i världshandeln gynnar ett exportland som Tyskland. Bytesbalansen visar fortsatt stora överskott på cirka 8 procent av BNP.”

Martin Edlund ser flera stöd för prognosen.

”Högt kapacitetsutnyttjande gör att det finns behov att investera. God vinstutveckling och låga finansieringskostnader stimulerar investeringarna. De politiska riskerna har minskat i och med valutgångarna i övriga euroländer, främst Frankrike.”

Martin Edlund tror att det tyska valet kan skapa ”viss osäkerhet” men räknar inte med några stora effekter i sin prognos.

Den starka ekonomin skapar dock en del problem.

”Det finns risker för överhettning om förbättringen fortsätter. Det har kommit signaler om att det är brist på arbetskraft i vissa sektorer. Det kan innebära att tyska företag investerar utomlands i stället. Tyskland har också haft en svag produktivitetstillväxt de senaste åren, bland annat en effekt av svaga investeringar”, säger Martin Edlund.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?