1515

Martin Blomgren: Växande e-handel driver Ica framåt

Ökad försäljning och utdelning samt bra fräs i e-handeln, men också en stillastående vinst. Ica Gruppens fjärde kvartal var en ljummen anrättning och börsreaktionen blev detsamma.

Bild:Kallestad, Gorm

En nettoomsättning som ökade med 3,4 procent till drygt 27,8 miljarder kronor under fjärde kvartalet var i princip i linje med vad de analytiker som följer livsmedelsjätten hade väntat sig. Resultatet hänger däremot inte riktigt med i tillväxten. 

Den vinst på 1.194 miljoner kronor som väntades enligt SME Direkt på rörelsenivå skulle ha inneburit en liten ökning från samma kvartal 2016, medan utfallet blev en liten nedgång till 1.172 Mkr.

Rörelsemarginalen krymper därmed något, från 4,4 till 4,2 procent och det finns några huvudförklaringar. Den ena är att vinstdelningen från Ica-butikerna i Sverige varit lägre och den andra är att Ica-butikerna känner av ett sämre efterfrågetryck på non-food, kategorierna utanför livsmedelsområdet.

”Några underkategorier som vi är aktiva i har haft en speciellt svag utveckling. Då måste man kampanja för att minska lagret och då blir marginalen lägre”, säger Per Strömberg vid rapportpresentationen och nämner exempelvis medieområdet där DVD och telefonkort tappar i försäljning. 

Totalt är nonfood-segmentet lönsamt enligt Ica-chefen som menar att det är för tidigt att säga om kategorins kräftgång blir ett ihållande fenomen.

Ett fenomen som definitivt är ihållande är tillväxten på e-handelsområdet. Under fjärde kvartalet ökade e-handeln i Ica Sverige med 53 procent, vilket är mer än dubbelt upp mot marknadstillväxten på 23 procent. Intressant att notera är att lösplock ökar mycket snabbare än färdiga matkassar, 59 procent mot 31 procent, men också att matkassarna hos Ica går mot strömmen då nedgången på marknaden är 7 procent i det segmentet.

Även för apoteksbenet, Hjärtat, ökar e-handeln snabbt och är upp 67 procent under kvartalet. 

Som Ica flaggade för på kapitalmarknadsdagen i december har e-handeln nu kommit upp till nivåer som gör det motiverat att öppna renodlade e-handelslager. Det första kommer att ligga i Stockholmsområdet och etableras senast under tredje kvartalet. För handlarna blir det en frivillig tilläggstjänst som de kan köpa av Ica.

Den största anledningen för många att äga Ica-aktien är bolagets höga marknadsandelar, stabila resultatutveckling och den relativt sett attraktiva utdelningen. Med en stillastående vinst, en utdelningshöjning från 10,50 till 11 kronor per aktie, och en e-handel som ser ut att bita även om den är i sin linda finns ingen anledning för någon att ändra uppfattning aktien.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?