ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Martin Blomgren: Växande e-handel driver Ica framåt

  • Foto: Kallestad, Gorm

Ökad försäljning och utdelning samt bra fräs i e-handeln, men också en stillastående vinst. Ica Gruppens fjärde kvartal var en ljummen anrättning och börsreaktionen blev detsamma.

En nettoomsättning som ökade med 3,4 procent till drygt 27,8 miljarder kronor under fjärde kvartalet var i princip i linje med vad de analytiker som följer livsmedelsjätten hade väntat sig. Resultatet hänger däremot inte riktigt med i tillväxten. 

Den vinst på 1.194 miljoner kronor som väntades enligt SME Direkt på rörelsenivå skulle ha inneburit en liten ökning från samma kvartal 2016, medan utfallet blev en liten nedgång till 1.172 Mkr.

Rörelsemarginalen krymper därmed något, från 4,4 till 4,2 procent och det finns några huvudförklaringar. Den ena är att vinstdelningen från Ica-butikerna i Sverige varit lägre och den andra är att Ica-butikerna känner av ett sämre efterfrågetryck på non-food, kategorierna utanför livsmedelsområdet.

”Några underkategorier som vi är aktiva i har haft en speciellt svag utveckling. Då måste man kampanja för att minska lagret och då blir marginalen lägre”, säger Per Strömberg vid rapportpresentationen och nämner exempelvis medieområdet där DVD och telefonkort tappar i försäljning. 

Totalt är nonfood-segmentet lönsamt enligt Ica-chefen som menar att det är för tidigt att säga om kategorins kräftgång blir ett ihållande fenomen.

Ett fenomen som definitivt är ihållande är tillväxten på e-handelsområdet. Under fjärde kvartalet ökade e-handeln i Ica Sverige med 53 procent, vilket är mer än dubbelt upp mot marknadstillväxten på 23 procent. Intressant att notera är att lösplock ökar mycket snabbare än färdiga matkassar, 59 procent mot 31 procent, men också att matkassarna hos Ica går mot strömmen då nedgången på marknaden är 7 procent i det segmentet.

Även för apoteksbenet, Hjärtat, ökar e-handeln snabbt och är upp 67 procent under kvartalet. 

Som Ica flaggade för på kapitalmarknadsdagen i december har e-handeln nu kommit upp till nivåer som gör det motiverat att öppna renodlade e-handelslager. Det första kommer att ligga i Stockholmsområdet och etableras senast under tredje kvartalet. För handlarna blir det en frivillig tilläggstjänst som de kan köpa av Ica.

Den största anledningen för många att äga Ica-aktien är bolagets höga marknadsandelar, stabila resultatutveckling och den relativt sett attraktiva utdelningen. Med en stillastående vinst, en utdelningshöjning från 10,50 till 11 kronor per aktie, och en e-handel som ser ut att bita även om den är i sin linda finns ingen anledning för någon att ändra uppfattning aktien.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies