1515

”Marken är för dyr i Stockholm”

Fyra frågor till Joachim Hallengren, vd för Bonava.

Bonavas vd Joachim Hallengren.
Bonavas vd Joachim Hallengren.

 

Bonava har varit på börsen i snart ett år. Hur skulle du vilja beskriva den tiden?
”Det känns naturligt för oss att vara ett börsbolag. Varumärket har satt sig internt och externt och marknaden var bra när vi gick till börsen och har fortsatt att vara mycket bra på alla våra marknader, skulle jag vilja säga.”

Hur ser trenderna ut på era olika geografiska marknader? Finns det någon marknad som verkligen sticker ut i endera riktningen?
”Tyskland är den marknad jag tror mest på. Efterfrågan är stark eftersom det behövs byggas 400.000 bostäder i Tyskland. Vi har en lång historik av att vara i landet och tillhör de största bostadsutvecklarna, trots att vi har en låg marknadsandel. Det är en effektiv byggmarknad och vi är bra bemannade. Finland har haft det tuffast. Landet har varit i recession och uppdelningen av Bonava och NCC påverkade affärerna mest där. Det bidrar till att Finland har klart lägst avkastning på sysselsatt kapital.”

I den senaste delårsrapporten sålde ni ny mark mitt på Södermalm i Stockholm för 355 miljoner kronor. Varför byggde ni inte den tomten själva?
”Det är mark vi har ägt länge, detaljplansarbetet har pågått i åtta år och vi har haft fyra arkitekttävlingar. Det ska bli ett high-end-hus på 17 våningar och det är inte riktigt det som Bonava ska hålla på med. Vi ska projektera bostäder som många människor har råd med och är inte vana vid så höga och prestigefulla projekt. Sedan fick vi ju förstås ett erbjudande som vi inte kunde tacka nej till. Nu startar vi ett projekt i Norra Kungsholmen i stället som är ett kvarter, lite enklare och med en profil som vi passar bra för.”

Vad är det som sätter gränsen för tillväxten för Bonava nu?
”Vi är ett bolag som är på marknaden för att stanna och då gäller det att vara långsiktig och inte hoppa på markköp som blir för dyra i ett långt perspektiv. Jag tror att det är det perspektivet som sätter gränsen mer än något annat. I dag tycker jag att marken är för dyr i Stockholm och lägger hellre pengarna i Berlin.”


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?