1515

Maria Ågren om Transportstyrelsen-skandalen: "Förstod inte allvaret"

Transportstyrelsens sparkade generaldirektör Maria Ågren säger att hon inte informerade regeringen om de avsteg från lagar som hon hade gjort förrän i februari 2016.

"Jag förstod inte allvaret förrän jag träffade Säpo i februari 2016", säger Ågren i KU.

Foto:FREDRIK PERSSON

Hon säger att hon före det – hon tillträdde som generaldirektör våren 2015 – var helt fokuserad på att se till att verksamheten fungerade. Följderna hade blivit stora om överflyttningen av it-driften inte hade fått fortsätta, liksom bytet av stordator.

"Jag beslutade om avstegen i tron att problemen snart skulle vara lösta", säger Ågren.

När justitierådet Thomas Bull i förra veckan redogjorde i KU för sin utredning om händelserna på Transportstyrelsen, gjord på uppdrag av regeringen, sade också han att det var förvånande att näringsdepartementet inte följde upp rapporten med riskerna.

Den sparkade generaldirektören Maria Ågrens företrädare Staffan Widlert sade att myndigheten hade haft en naiv syn på vilken information man hade och säkerhetstänkandet kring det.

"Jag var naiv när det gällde säkerhetsfrågor, det ser jag nu", sade Widlert som slutade som generaldirektör i februari 2015.

Han sade att efterträdaren Maria Ågren hamnade i en mycket svår situation.

Maria Ågren säger att när hon i november 2015 fick ett antal rekommendationer av Säkerhetspolisen om att avbryta delar av, eller hela, projektet med utläggning av it-driften var det för sent.

"Jag bedömde att det var helt orimligt att avbryta, outsourcingen var redan genomförd", säger Ågren som dock påpekar att hon då inte insåg allvaret eller vidden av de avsteg från lagar som hon hade fattat beslut om.

Hon sade, som svar på flera frågor från KU:s ordförande Andreas Norlén (M), att ingen av de personer som hon informerade på näringsdepartementet i februari 2016 reagerade särskilt när hon berättade om de avsteg från lagar som hon hade gjort.

"Man var bekymrad, men inga större reaktioner än så", säger Ågren.

Hon tror att en förklaring kan vara att man inte ville prata om det i större kretsar, eftersom det var information som handlade om hemliga uppgifter.

Maria Ågren säger att hon, när hon skrev på, inte insåg att det innebar lagbrott att besluta om avsteg från de tre lagarna.

"Jag uppfattade först att det var tidsbegränsade dispenser, man kan göra så ibland", säger Ågren.

När hon i februari berättade för tjänstemän på näringsdepartementet om de gjorda avstegen så vet hon inte, säger hon, om informationen som hon gav tjänstemännen fördes vidare till den politiska ledningen, i första hand dåvarande infrastrukturministern Anna Johanssons (S) statssekreterare Erik Bromander.

"Som generaldirektör har jag varit lite försiktig med att lasta information på den politiska ledningen", säger Ågren.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?