1515
Annons

Margarinet är årets matbluff

KKR-ägda Upfields bordsmargarin Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara.

Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.

Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.

"Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan", lyder en del av motiveringen.

Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet.

"Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta", säger Björn Bernhardson.

Upfield skriver på Lättas sajt att det valt att bara kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom "rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar".

På andra plats kommer dryckjätten Cocas produkt Colas Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.


Innehåll från EKNAnnons

Så försäkrar Kiruna-bolaget jätteaffärerna i utlandet

Kiruna Wagon tillverkar godsvagnar, och hittills har kunderna mest varit svenska gruvjättar. Men med affärer i Egypten och kanske Zambia – större än de senaste 15 årens sammanlagda omsättning – har de tagit hjälp på flera sätt av Exportkreditnämnden, EKN.

Läs mer om hur du kan minska betalningsrisken i dina exportaffärer. 

Historien om Kiruna Wagon tog sin början under tidigt 2000-tal. LKAB behövde nya och bättre malmvagnar och uppdraget föll på ett konsortium av norrländska företag och verkstäder. Ur det konsortiet växte Kiruna Wagon fram, i dag ägt av tre norrländska familjer.

– Vi fick sedan kunder som Boliden och Kaunis Iron och hade till slut 100 procent av den svenska marknaden i vår lilla nisch. Då insåg vi att vi var tvungna att titta på export, säger Fredrik Kangas som är vd på Kiruna Wagon.

Så fort export kom på tal tog Kiruna-bolaget kontakt med EKN, som har i uppdrag att hjälpa svenska exportföretag. I en rad offerter till kunder i utlandet använde de sig av EKN:s garanti för kundfordringar – garantin innebär att Kiruna Wagon får betalt även om kunden till slut inte kan betala.

”Nödvändigt för att ens våga offerera”

– Den här garantin var absolut nödvändig för att vi ens skulle våga offerera på en stor affär om 300 vagnar till Egypten. När vi vet att vi får betalt är det dessutom lättare att erbjuda kunder bättre och längre kreditvillkor, vilket ofta är en förutsättning för att få kontraktet.

Just nu planerar Kiruna Wagon för en ännu större affär tillsammans med Alstom, före detta Bombardier, gällande 1 500 vagnar till Zambia. Det är nästan lika många som företaget levererat sedan det grundades i början av 2000-talet.  Och här har en annan garanti från EKN varit nyckeln i offertarbetet.

EKN garanterade förskottsgarantin

– Affären är så stor att vi behövde få ett förskott på 50 miljoner kronor för att ens kunna börja tillverka. Alstom behövde då en garanti från vår bank för det förskottet, men banken behövde i sin tur säkerhet för att våga ställa ut garantin. Och det löste EKN, förklarar Fredrik Kangas.

EKN gick in och garanterade bankens kreditrisk i förskottet, och på så sätt kunde Alstom säga ja till förskottsbetalningen. Enligt Fredrik Kangas var det avgörande.

– Hela affären bygger på den här förskottsgarantin, och det hade verkligen inte gått att lösa på något annat sätt. De här garantierna från EKN har varit absolut avgörande för vår export och vår tillväxtresa.

Vill du veta mer om hur du kan stärka din globala konkurrenskraft, klicka här.

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?