1515
Annons

Marell Boats samarbetar med Scania för en ny hybridbåt

Ett hybridsamarbete med Volvo Penta gav blodad tand och en ny kund i form av norska turistföretaget Hurtigrutten. Nu hoppas svenska Marell Boats att ett samarbete med Scania ska öppna den globala marknaden för patrullbåtar med hybridmotorer. 

Marell Boats samarbetar med Scania Power Solutions för att ta fram en ny hybridbåt för patrullsegmentet. Bilden är en illustration.
Marell Boats samarbetar med Scania Power Solutions för att ta fram en ny hybridbåt för patrullsegmentet. Bilden är en illustration.Illustration:Pressbild
Patrik Söderholm, grundare och vd för Marell Boats.
Patrik Söderholm, grundare och vd för Marell Boats.Foto:Marell Boats

Samarbetet med Scania Power Solutions formaliserades efter nyår och handlar om att få fart på utvecklingen av båtar som är både hållbara och teknologiskt avancerade. Rent konkret handlar det om att förbereda lanseringen av patrullbåten M17 med hybrid drivlina.

”Det är en process som pågått i nästan ett år för att komma i mål med både deras tankar om utveckling och våra”, säger Patrik Söderholm, grundare och vd för Marell Boats.  

Företagets första hybridbåt utvecklades tillsammans med Volvo Penta och är något mer av en cruisingbåt riktad mot privatsegmentet. Sedan såldes den in till Hurtigrutten, framför allt på grund av fördelarna i tystare framföring i samband med sightseeing. 

”Samarbetet med Scania leder till en kommersiell applikation som innebär att den är globalt intressant för många, framför allt inom sjöpolis, kustbevakning, sjöräddningssällskap. Egentligen allt som har med patrull att göra.”

Att ha hittat ett segment där eldrift gör nytta gläder Patrik Söderholm extra mycket. Det är annars svårt tycker han med elektrifiering av båtar eftersom de ofta går tungt hela tiden. 

Båtens storlek på 17 till 18 meter gör det möjligt att ha förnödenheter ombord. 

”Det gör att om man patrullerar, kan man hålla 8-knopsfart i upp till fyra timmar. Då hinner man många varv i till exempel Stockholm. Dessutom kan du åka på utryckning till ytterskärgården och sprinta på så fort det går”, säger Patrik Söderholm.

När båten ska upp i höga hastigheter är det två vanliga förbränningsmotorer som tar vid. 

”Men man kan använda elen för att skjuta på, när båten går lätt”, säger Patrik Söderholm och förtydligar att det handlar om när båten kommit upp i plan, över ungefär 35 knop. 

Hybridbåtar inom segmentet bevakning och patrullering är enligt Patrik Söderholm efterfrågade. 

”Man måste hitta rätt segment. En båt som kräver hög hastighet större delen av tiden har inte samma behov av eldrift.”

Patrullerande båtar har då större nytta då eldriften enligt Patrik Söderholm både sparar på motorerna och ger en bättre arbetsmiljö. Bolaget Marell Boats är fortfarande relativt ungt, men Patrik Söderholm har siktet inställt på den internationella marknaden. 

”Vi är överallt och hugger och inom några år kommer något att lossna. Ju tidigare vi når de framtida kraven desto lättare har vi att komma in i det.” 

Driftsättning av en första båt ska ske i höst. Den kommer att användas i marknadsföring samt som en testplattform bland annat för drift i grov sjö och höga farter. 

 

 

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera