Annons

Männen som tjänar mest på vita duken

Det är varken Leonardo di Caprio eller Brad Pitt som är bäst betald av männen i Hollywood. 

I stället är det en före detta wrestlingstjärna som toppar Forbes lista över de bäst betalda manliga skådespelarna 2019.

Bradley Cooper, Dwayne ”The Rock” Johnson och Robert Downey Jr. tillhör de bäst betalda manliga skådespelarna.
Bradley Cooper, Dwayne ”The Rock” Johnson och Robert Downey Jr. tillhör de bäst betalda manliga skådespelarna.

Det är Dwayne ”The Rock” Johnson som kan kvittera ut de fetaste lönecheckarna i den amerikanska filmvärlden just nu. 47-åringen har tjänat sammanlagt 89,4 miljoner dollar under det senaste året. Det motsvarar 860 miljoner kronor.

Johnsons allra bäst betalda jobb blev insatsen i ”Jumanji: The Next Level”, uppföljaren till den senaste ”Jumanji”-filmen från 2017 och originalet med den bortgångne Robin Williams från 1995. För sin medverkan belönades Johnson med hela 226 Mkr samt 15 procent av alla biointäkter från ”Jumanji”-serien.

I Forbes sammanställning, som omfattar perioden juni 2018 till juni 2019, räknas dock inte enbart ersättningarna från skådespelarnas insats på vita duken med. Den amerikanska ekonomitidskriften inkluderar för rättvisans skull även alla pengar som Hollywoodeliten tjänar på annat håll.

I ”The Rocks” fall innebär detta att hans reklamavtal med sportutrustningstillverkaren Under Armour och lönen från hans medverkan i HBO-serien ”Ballers”, där han rapporteras få 6,7 Mkr per avsnitt.

Annars är det mycket superhjältar i listans topp. Med rollen som Tony ”Iron Man” Stark har gjort Robert Downey jr, vars karriär var på väg att ändas under 90-talet på grund av ett omfattande och mycket publikt drogmissbruk, tagit revansch och blivit till en av Hollywoods bäst betalda.

Enligt Forbes har 54-åringen tjänat hisnande 530 Mkr enbart för sin medverkan i den sista ”Avengers”-filmen, ”Endgame”, en film som spelade in 27 miljarder kronor på världens biografer.

Denna filmsuccé är också förklaringen att såväl Downey jr, Bradley Cooper och Paul Rudd som Chris Helmsworth  som alla är med i filmen, återfinns på listans topp tio. Tillsammans har kvartetten dragit in 2,7 miljarder kronor på denna enda film.

Bradley Coopers största framgång under det gångna året är dock den Oscarsbelönade ”A Star is Born”, med Lady Gaga. Han skrev manus, producerade, regisserade och medverkade i filmen, som lyckades spela in mer än tio gånger sin ursprungliga produktionsbudget på 350 Mkr.

Det mest okända namnet på listan för många är sannolikt Akshay Kumar. 51-åringen är Bollywoods främsta namn just nu och har även ett stort antal reklamkontrakt som genererar stora pengar, skriver Forbes.

Innehåll från EnginioAnnons

Enginio – framtidens digitala konsumentaktiveringar

Kan man kombinera konsumenternas krav på tillgänglighet och enkelhet med företagens behov av innovativa, effektiva samt konverterande aktiveringar i alla typer av butiker eller kanaler? Kan man samtidigt möta GDPR-lagar, lokala regler i olika marknader, samt ”cookie tracking”-problematiken utan att förlora konsumenten? Enginio är byggd för att vara lösningen på alla dessa frågor helt utan behov av några nedladdningar eller integrationer med återförsäljare.

Enginio är en ny kundaktiveringsplattform där du kan bygga, styra, bevaka och analysera dina kundaktiveringar i realtid. Verktyget har ett antal revolutionerande funktioner som till exempel helautomatiserad ”cashback”, kvittoscanning med AI som möjliggör automatiserade bundlingar och lojalitetsfunktioner samt ett self-serviceverktyg där man själv kan skapa sina aktiveringar. 

Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group, NRG, och är deras senaste innovation inom Retail Technology. Bolaget är Nordens ledande retail agency med över 25 års erfarenhet inom branschen och jobbar i dag med många av världens största varumärken. NRG har tidigare utvecklat ReTech-produkter som exempelvis Detail Online Merchandising och NRG Engage.

– Enginio har utvecklats under de senaste 2–3 åren efter att våra företagskunder tröttnat på dyra start- och stoppkostnader i samband med sina aktiveringar, berättar Martin Sohtell, CCO på NRG. 

– Företagen ville ha en och samma aktivering oavsett vilken marknad, kanal eller återförsäljare de jobbade med och dessutom få minskad administration, alltså en lösning som fungerar 360 där man kan få data och insikter i realtid. Dessutom var kunderna tydliga med att det måste fungera i både en fysisk miljö som exempelvis i butik eller i utomhusmiljö och online i social media eller inbäddat i en hemsida eller app. En inte helt enkel kravlista. 

En bas i Sverige

Med inspiration från flera e-commercejättar som lyckats revolutionera och förenkla skapandet av e-handelslösningar och onlinebutiker har Enginio byggts av ett svenskt utvecklingsteam med bas i Göteborg och Stockholm.

Plattformen har flera världsunika funktioner där man via moduler kan sätta samman olika typer av aktiveringar till ett skräddarsytt konsumentflöde. Redan i dag finns det ett tiotal aktiveringsmoduler som är lanserade i plattformen. Dessa ger hundratals möjligheter till olika konsumentflöden, bland annat spel och tävlingar, kuponger och vouchers, lojalitet, merchandise e-shop solution, produktregistreringar och onlinekataloger.

Världsunika lösningar

En av dessa funktioner är Enginios unika kvittoscanner med AI som gör det möjligt att validera ett köpflöde utan integration i ett kassasystem samt möjlighet att hantera både fysiska kvitton samt onlinekvitton. En annan världsunik lösning är cashbacklösningen som är utvecklad ihop med CDI Paysystem. Denna ger som första plattform i världen en möjlighet att genomföra återbetalningar direkt till kreditkort i realtid i över 120 länder. Detta är en betallösning som är sanktionerad globalt och som genomförs via flera globala banklösningar.

– Vi såg tidigt utmaningen som företag har av att vara begränsade i en kassalinje, att inte kunna använda en uniform kuponglösning över flera marknader eller återförsäljare samt klumpiga cashbacklösningar som inte betalar ut på flera månader och kräver massvis med administration, berättar Martin Sohtell.

– När vi hittade samarbetet med CDI Paysystem och deras unika betallösning kunde vi gemensamt utveckla en säker lösning som är globalt skalbar och godkänd av flera av världens största banker.

”Måste vårda kundrelationerna”

På frågan om det går att möta den uppkommande cookiedöden och GDPR-problematiken svarar Martin att de är övertygade om att alla företag måste komma närmre sina konsumenter och vårda den relationen på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi kan inte samla på data bara för sakens skull, vi måste möta våra kunder när de vill och inte ta med oss mer än vi måste i form av data. Därför har vi byggt hela vår plattform utifrån insikten att konsumenten måste sitta i förarsätet för sin relation med varje företag. Det har gjort att Enginio fått en helt unik struktur för datahantering och gör att den följer själva grundtanken bakom GDPR och andra globala privacy-lagar. Konsumentens behov och integritet i fokus.

Calle Schwerin är ägare och en av tre grundare bakom Nordic Retail Group. Han säger att NRG vid flera tillfällen har innoverat nya produkter och tjänster för sina kunder. 

– Enginio är helt framtaget med eget kapital och vi äger allt IP själva. För bara något år sen såldes Detail Online Merchandising till InRiver så det här är en del av vårt sätt att arbeta. Trots att vi inom koncernen gjort liknande resor tidigare har vi nog aldrig tidigare sett en sådan potential och skalbarhet i någon av våra produkter. Det ska bli oerhört roligt att följa Enginio.

Om Enginio:

Enginio är en plattform för konsument och kundaktiveringar med unika moduler och aktiveringar helt utan behov för nedladdningar eller integrationer. Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group AB och har unika funktioner som:

Automatiserad Cashback

Kvittoscanner med AI

Bundling, kuponger och vouchers

Spel, tävlingar och underhållning

Lojalitet

Intelligenta QR-koder

Lär mer här: https://business.enginio.io/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enginio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera