Skadeståndskrav riktas mot vårdnadshavarna till de två pojkar som låg bakom den stora skolbranden i Växjö för ett år sedan. Totalbeloppet landar troligen mellan 25 och 26 miljoner kronor, rapporterar SVT Nyheter Småland.
TT
Kravet kommer från skolans försäkringsbolag Protector, som har kontaktat vårdnadshavarna brevledes.
"Om de inte delar uppfattningen om att de är skyldiga kan de säga nej, och då kan vi vända oss till domstol och få saken prövad", säger skadechef Mikael Hellberg till tv-stationen.
Branden orsakades av att pojkarna, som då var 13 år, avfyrade fyrverkeripjäser i en ventilationstrumma. Ett år efter branden bedrivs fortfarande undervisning i baracker och det är oklart när skolan kommer att byggas upp igen.
TT
Innehåll från UpptecAnnons
Upptec sätter global försäkringsstandard
Upptec är ett insurtech-bolag som sedan 2017 har tagit sig an att transformera och digitalisera försäkringsbranschen på ett sätt som både gynnar försäkringsbolagen och försäkringstagaren som idag ställer allt högre krav på transparens, hållbarhet och tillgänglighet.
Pandemin har ökat trycket ytterligare på försäkringsbolagen att möta sina kunder digitalt och effektivisera sin skadehantering vilket har lett till nya förutsättningar att bedriva en hållbar verksamhet.
Storaffär mitt under coronakrisen
Under krisen har det Malmöbaserade insurtech-bolaget slutit avtal med ett av världens största försäkringsbolag som omfattar 57 länder.
– Vi ser det som ett kvitto på att vår mjukvara är världsledande, säger Magnus Franck, VD på Upptec.
Innan jul gick bolaget även ut med ett samarbete tillsammans med Moderna Försäkringar som har valt att använda Upptec Self-Service som möjliggör det att identifiera, värdera och ersätta konsumenten snabbt, korrekt och helt automatiserat utan handläggningstid 24/7.
Lösning utvecklad i samarbete med försäkringsindustrin
De manuella arbetssätten hos försäkringsbolagen är resurskrävande och innebär ofta att konsumenten inte alltid får en sann värdering. Genom att implementera automatisering kan försäkringsbolagen möta kundens krav och ge optimala förutsättningar för en hållbar, tillgänglig, transparent och trovärdig skadereglering under dygnets samtliga timmar, något som tidigare inte har varit möjligt.
– Vi har gjort den här utvecklingen tillsammans och upplever att nu när vi går ut med den nordiska standarden globalt gör vi det med våra partners och kunder inom försäkringsindustrin i ryggen. Det är väldigt inspirerande att få vara med på den resan och vi är stolta över att vara ledande, säger Magnus Franck.
Sätter standarden och satsar globalt
Idag använder 80 procent av försäkringsbolagen i Sverige Upptecs tjänst, samt 70 procent av den norska marknaden. Upptec som är ledande i Europa är nu redo att expandera globalt och genom sitt fokus på kundupplevelse och hållbarhet väcker det innovativa bolaget stort intresse globalt.
– Efterfrågan på self-service har ökat dramatiskt i både de 15 länder där Upptec är verksamma samt Nordamerika, det märks att försäkringsbolagen är redo att transformera industrin och vi kommer vara deras högra hand i den förändringen, säger Magnus Franck.
Om Upptec
Upptec är ett insurtech-bolag baserat i Malmö som är ledande i Europa på digitaliserade regleringar av skador och automatiserade värderingar av lösöre. Genom Upptec får kunden rätt ersättning utan manuell hantering av försäkringsbolagen.