ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Smart företagande

Mångfaldspris till näringslivets tungviktare – här är vinnarna

  • Anna Stenberg, grundare av rekryteringsbyrån WES. Artisten Robyn till höger, som just nu befinner sig på turné i USA. Foto: Amanda Lindgren/TT

Från lågprioriterat hr-projekt till blytung ägarfråga. Sedan Anna Stenberg grundade rekryteringsbyrån Wes för åtta år sedan har näringslivet syn på mångfald genomgått en metamorfos. För andra året ut delar Wes ut pris till bolagen som lyckats bäst. 

På onsdagen delades mångfaldspriset Diversity Impact Awards ut för andra året. Vid en prisutdelning på Café Opera i Stockholm tog vinnarna emot varsin skulptur, skapade av konstnärsduon MadeByUs. 

I år gick utmärkelsen Årets mångfaldsföretag till fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Åsa Bergman, vd och koncernchef för Sweco, blev Årets mångfaldsledare och artisten Robyn (som befinner sig på turné i USA) utsågs till Årets blickfång för Teklafestivalen som ska inspirera tjejer till att utforska teknik. 

Anna Stenberg, grundade rekryteringsbolaget Wes, som står bakom priset, tycker att det behövs en utmärkelse som belönar framgångsrika exempel. 

”De bolag vi lyfter ska inspirera och ge verktyg åt andra. Fler och fler inser att de måste hoppa på tåget för att inte missa möjligheten att vara konkurrenskraftiga.” 

”Sedan handlar mångfald inte bara om konkurrenskraft och lönsamhet, utan också om tillväxt och attraktionskraft. Det glömmer många.”

En jury med några av näringslivets toppnamn utsåg vinnarna bland tre kandidater i varje kategori, samtliga framvaskade och granskade av Wes. 

”Efter ett omfattande urvalsarbete presenterade vi tre starka finalister så att juryn får välja mellan riktigt bra alternativ i varje kategori. Johnny Warström, vd för Mentimeter och Pär Fors, vd för CGI, var två av finalisterna till ledarpriset.”

Om du jämför med 2011, när WES grundades, hur långt har bolagen kommit i mångfaldsfrågan?
”Den stora skillnaden är att det förut var hr-cheferna som hörde av sig och ville ha rekryteringshjälp. Det tog tre år att få ledningsgrupperna att förstå att jämställdhet inte är ett hr-projekt utan en ledningsfråga”, säger Anna Stenberg och konstaterar:  

”För två år sedan blev det en ägarfråga. Nu jobbar vi med bland annat med ett tiotal riskkapitalbolag som i sin tur sätter press på bolagen de äger. Det säger en hel del.”

 

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies