Annons

Många bostäder säljs under hand – här är bästa tipsen för drömaffären

Bostadsmarknaden har hettat upp ordentligt, och många objekt säljs nu innan de når den öppna marknaden. Två mäklarfirmor som Di talat med ger sina bästa råd till de köpare och säljare som överväger en affär under hand.

”Det ställer helt andra krav”, säger Johan Nordenfelt på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Foto:TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BlåkläderAnnons

E-handeln som sparar både tid och pengar

Att upphandla arbetskläder måste gå snabbt och kräver hög leveranssäkerhet. Genom en skräddarsydd webbshop har Blåkläder kunnat hjälpa sina kunder nå ökad lönsamhet genom fler fakturerade timmar.

Läs mer om fördelarna med en skräddarsydd webbshop för arbetskläder! 

Många företag upplever samma problem när det gäller mindre inköp: medarbetare lämnar jobbet under arbetstid för att fylla på med rätt komponenter, verktyg eller reservdelar. Hade behovet upptäckts tidigare hade många timmar kunnat sparas. 

Allt fler bolag inom exempelvis bygg och anläggning vill därför hellre se att deras medarbetare gör avrop direkt i ett inköpssystem. 

Detsamma gäller för arbetskläder, med en inköpsprocess som kan vara relativt tidskrävande. Blåkläder har därför adresserat behovet genom att erbjuda sina avtalskunder en skräddarsydd webbshoplösning. 

Genom att logga in på sina specifika sidor kan köparen se ett begränsat utbud. Kvar i nätbutiken finns bara de plagg som uppfyller företagets egna krav. Blåkläders Sverigechef Peter Mönhage förklarar:

– Vissa av våra kunder har tydliga riktlinjer när det gäller exempelvis flamsäkra plagg och varselkläder. När vi skräddarsyr webbshopen blir det en garanti för säkerhet och enhetlighet, att man inte ska kunna beställa fel produkter av misstag. 

Måtten finns redan i systemet

Även information om logotyper och företagsfärger byggs in i butiken. Som enskild medarbetare kan du till och med lagra dina storlekar för extra smidiga inköp i framtiden. 

– Varje anställd får sin kundprofil, och måtten anges antingen genom måttabeller eller fysisk provning. Sen är det väldigt enkelt att göra avrop i systemet eftersom du vet att du får rätt saker i rätt storlek. Allting packas i Sverige, och du kan till och med vara säker på att paketet går direkt till dig på din avdelning istället för att hamna på en lastkaj någonstans. 

Vinsterna med anpassningen är på sikt tydliga. Ett bolag med 10 000 anställda som var och en lägger två timmar per år på att åka till olika butiker för att prova sig fram – redan där blir det mycket debiterbar tid som försvinner utan att någon reflekterar över det. I systemet är det dessutom enkelt att spara kostnader genom att sätta en budget för varje medarbetare. Kostnaderna kan därför kontrolleras både på verksamhets-, avdelnings- och medarbetarnivå. Sedan är det enkelt att följa upp alla inköp med ett flexibelt attestflöde som förenklar administrationen.

Helhetslösning i samma paket

Tillsammans med sina partners kan Blåkläder även komplettera sitt utbud av skydds- och arbetskläder genom att erbjuda även exempelvis hörselkåpor, skor och hjälmar i samma webbshop. 

Peter Mönhage poängterar att webbutvecklingen inte innebär att återförsäljarna åsidosätts. 

– Återförsäljarna är förstås oerhört viktiga för att kunna ge kunderna extra service när det behövs. Tvärtom kan de ta en större lokal roll än tidigare. 

Byggjätten Peab är en av de kunder som var först ut med att implementera Blåkläders webbshop och kommunicera den internt. Rasmus Risberg är Category Purchase Manager på PEAB. 

– Med Blåkläders webblösning blir leveranserna effektiva och genom korrekta beställningar får vi minskade kostnader. 

Men det viktigaste, menar han, är tidsbesparingarna det hela innebär. 

– Det bästa är att medarbetarna själva kan beställa sina arbetskläder när de vill utan att behöva resa till butik. Den tiden vi sparar på detta kan vi istället använda för att öka våra intäkter i form av fakturerade timmar, avslutar Rasmus Risberg.

Behöver ditt företag ta kontroll över inköp av arbetskläder? Läs mer här! 

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?