1515

Många beredda avstå lön för pension

Fyra av tio svenskar kan tänka sig avstå kommande löneökningar för bättre pension.

”Att jobba längre köper inte alla. Att sätta av mer pengar till tjänstepensionen är ett uttryck för det”, säger AMF:s trygghetsekonom Dan Adolphson Björck.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Pensionen har de senaste åren seglat upp som ett hett ämne i takt med att prognoserna pekar på att pensionen blir magrare om inget görs. Politikerna över hela skalan är inne på att vi behöver höja pensionsåldern när livslängden ökar.

”Men det är inte enda sättet, det går ju att sätta av mer pengar också. Och då blir den här frågan (avstå löneökningar till förmån för pensionen) uppenbar”, säger Adolphson Björck.

Pensionsföretaget AMF har via Demoskop frågat svenskarna om deras syn på pensionen. Rent generellt verkar de flesta ha en bra bild av problem och möjligheter kring sin blivande ålderdom. Av dem med tjänstepension kan så många som två av tre tänka sig avstå delar eller hela den framtida löneökningen för mer pengar till pensionen, kvinnor i ännu högre utsträckning än män.

Den här synen på pensionen har också fått stort genomslag i de senaste lönerörelserna, där facken tagit hård strid för det som kommit att kallas flexpension, ökade avsättningar till tjänstepensionen.

”Arbetsmarknadens parter har ju i etapper satt av allt mer pengar till tjänstepensionen de senaste åren medan inbetalningarna till den allmänna pensionen inte har förändrats sedan den nya allmänna pensionen lanserades i mitten av 1990-talet. Så frågan för politikerna är ju om denna förstärkning av pensionerna ska fortsätta inom tjänstepensionen eller om det i stället ska ske genom staten”, säger Dan Adolphson Björck.

Den frågan är på utredning hos regeringen, men det är dyrt att höja den allmänna pensionen, någon måste betala och det är politiskt känsligt.

Att i stället pensionsspara privat är dock ingen realitet för många svenskar.

”De flesta har inte råd att spara så stora summor att det skulle göra någon större skillnad”, säger Dan Adolphson Björck.

Då är det viktigare att se över sina arbetsvillkor, försöka jobba heltid och att arbetsplatsen har tjänstepension.


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?