Annons

Män styr i medievärlden

Män innehar majoriteten av alla ledande positioner och styrelseposter inom världens 100 största medieföretag – och skillnaden mellan könen är stor även i Norden, visar en studie gjord av Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning (Nordicom) vid Göteborgs universitet.

"Trots att de nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex verkar könsfördelningen i medieföretagen inte ha följt med i utvecklingen", skriver Nordicom i ett pressmeddelande.

Som exempel nämns norska Schibsted SCHBo -2,44% Dagens utveckling , som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, där endast 20 procent av den högsta ledningen utgörs av kvinnor. I musiktjänsten Spotifys högsta ledning är 86 procent män.

"En ledning som endast består av män tyder på ett ensidigt ledarskap. Inte enbart för att deras produkter och tjänster riktar sig till både män och kvinnor, utan också för att de förmodligen missar viktig kompetens", säger Maria Edström, en av forskarna, i pressmeddelandet.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?