Annons

Män skadar sig oftare på elsparkcykel

Det är framför allt män som skadas i olyckor med elsparkcyklar, visar en ny rapport från Transportstyrelsen. Olyckorna sker mest under kvällar och nätter på helgerna, och oftast är det föraren själv som orsakar olyckan.

Foto:Magnus Andersson/TT

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag undersökt hur olyckorna med de eldrivna enpersonfordonen egentligen ser ut, i syfte att se om det behövs regeländringar för att stävja olyckorna.

I rapporten, vars andra del just färdigställts, jämförs omständigheterna kring 528 olyckor med elcykel och 630 olyckor med elsparkcykel, alla under förra året. Rapporten visar att skillnaderna mellan fordonen är ganska stora.

Vid olyckor med elsparkcykel är det framför allt män i åldern 25-44 som drabbas, och de flesta olyckor sker på kvällar och nätter under helger. Vid 59 procent av olyckorna är det hos föraren felet ligger – till exempel berusning, bristande efterlevnad av trafikregler eller dålig balans. 30 procent av olyckorna beror på infrastruktur, till exempel kantstenar eller hala löv på vägbanan.

”Rapporten bekräftar att trånga cykelbanor, gropar och andra hinder är ett generellt problem för både cyklar och elsparkcyklar, men att felparkerade elsparkcyklar är ett specifikt problem som leder till olyckor. Det gör mig ännu mer övertygad om att fortsätta bygga fler och bredare säkra cykelstråk i staden och lösa parkeringsfrågan för elsparkcyklar”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar till Dagens Industri.

Elsparkcyklar ligger också bakom flera olyckor när de inte används. Det har riktats hård kritik kring att de parkeras mitt i cykel- och gångvält vilket lett till incidenter. 

”För att komma till rätta med trafikfarliga elsparkcyklar har vi nyligen beslutat att börjat bötfälla elsparkbolagen för felparkeringar. Vi kan se i vårt försök att det faktiskt leder till bättre ordning på våra trottoarer. Men det räcker inte. Vi behöver komma längre och ska nu gå vidare med att pröva en mer omfattande reglering för elsparkcyklarna i Stockholm. Alla ska kunna röra sig säkert i Stockholm”, säger Daniel Helldén.

För elcyklar är bilden i princip den motsatta. Där är det framför allt kvinnor i åldern 20-64 år som drabbas, och flest olyckor sker under vardagar, medan de minskar kraftigt under lördagar och söndagar. Det kan indikera att elcykeln framför allt används för arbetspendling.

Undersökningen visar också att elcyklister råkar ut för fler skador på bröstkorg och överkropp, medan elsparkcyklister råkar ut för fler skador på ansikte och underkropp. 

Men enligt rapporten är personskadorna generellt inte allvarligare på elsparkcyklar/elcyklar än på cyklar. Det är lika stor risk att drabbas av lindrig eller allvarlig skada vid olyckor med cyklar, elsparkcyklar och elcyklar.

Det innebär inte att risken för att en olycka sker är lika stor med alla fordon. Eftersom man inte tagit hänsyn till hur ofta de olika fordonen körs, kan man heller inte svara på hur vanligt det är med olyckor. I stället visar undersökningen att skadorna är ungefär lika allvarliga oavsett om olyckan skett på en cykel eller en elsparkcykel.

”En slutsats utifrån detta är att det är viktigt att arbeta för förbättrad trafiksäkerhet för cykel generellt, inte endast för eldrivna enpersonsfordon,” säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Den 1 mars nästa år ska Transportstyrelsen överlämna en slutrapport till regeringen, med eventuella förslag till regeländringar.

LÄS OCKSÅ Olyckor på elsparkcyklar kartläggs i ny studie


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?