1515
Annons

Män skadar sig oftare på elsparkcykel

Det är framför allt män som skadas i olyckor med elsparkcyklar, visar en ny rapport från Transportstyrelsen. Olyckorna sker mest under kvällar och nätter på helgerna, och oftast är det föraren själv som orsakar olyckan.

Foto:Magnus Andersson/TT

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag undersökt hur olyckorna med de eldrivna enpersonfordonen egentligen ser ut, i syfte att se om det behövs regeländringar för att stävja olyckorna.

I rapporten, vars andra del just färdigställts, jämförs omständigheterna kring 528 olyckor med elcykel och 630 olyckor med elsparkcykel, alla under förra året. Rapporten visar att skillnaderna mellan fordonen är ganska stora.

Vid olyckor med elsparkcykel är det framför allt män i åldern 25-44 som drabbas, och de flesta olyckor sker på kvällar och nätter under helger. Vid 59 procent av olyckorna är det hos föraren felet ligger – till exempel berusning, bristande efterlevnad av trafikregler eller dålig balans. 30 procent av olyckorna beror på infrastruktur, till exempel kantstenar eller hala löv på vägbanan.

”Rapporten bekräftar att trånga cykelbanor, gropar och andra hinder är ett generellt problem för både cyklar och elsparkcyklar, men att felparkerade elsparkcyklar är ett specifikt problem som leder till olyckor. Det gör mig ännu mer övertygad om att fortsätta bygga fler och bredare säkra cykelstråk i staden och lösa parkeringsfrågan för elsparkcyklar”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar till Dagens Industri.

Elsparkcyklar ligger också bakom flera olyckor när de inte används. Det har riktats hård kritik kring att de parkeras mitt i cykel- och gångvält vilket lett till incidenter. 

”För att komma till rätta med trafikfarliga elsparkcyklar har vi nyligen beslutat att börjat bötfälla elsparkbolagen för felparkeringar. Vi kan se i vårt försök att det faktiskt leder till bättre ordning på våra trottoarer. Men det räcker inte. Vi behöver komma längre och ska nu gå vidare med att pröva en mer omfattande reglering för elsparkcyklarna i Stockholm. Alla ska kunna röra sig säkert i Stockholm”, säger Daniel Helldén.

För elcyklar är bilden i princip den motsatta. Där är det framför allt kvinnor i åldern 20-64 år som drabbas, och flest olyckor sker under vardagar, medan de minskar kraftigt under lördagar och söndagar. Det kan indikera att elcykeln framför allt används för arbetspendling.

Undersökningen visar också att elcyklister råkar ut för fler skador på bröstkorg och överkropp, medan elsparkcyklister råkar ut för fler skador på ansikte och underkropp. 

Men enligt rapporten är personskadorna generellt inte allvarligare på elsparkcyklar/elcyklar än på cyklar. Det är lika stor risk att drabbas av lindrig eller allvarlig skada vid olyckor med cyklar, elsparkcyklar och elcyklar.

Det innebär inte att risken för att en olycka sker är lika stor med alla fordon. Eftersom man inte tagit hänsyn till hur ofta de olika fordonen körs, kan man heller inte svara på hur vanligt det är med olyckor. I stället visar undersökningen att skadorna är ungefär lika allvarliga oavsett om olyckan skett på en cykel eller en elsparkcykel.

”En slutsats utifrån detta är att det är viktigt att arbeta för förbättrad trafiksäkerhet för cykel generellt, inte endast för eldrivna enpersonsfordon,” säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Den 1 mars nästa år ska Transportstyrelsen överlämna en slutrapport till regeringen, med eventuella förslag till regeländringar.

LÄS OCKSÅ Olyckor på elsparkcyklar kartläggs i ny studie


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?