1515

Mammas hemliga recept tar fajten mot halloumin

NORRKÖPING

När Gabi Khanu vacklade i livet blev företagandet en vändpunkt. Med mamma Najas hemliga recept har han bidragit till att stekosten fått ett uppsving i Sverige.

Gabi Khanu och sambon Madeleine Guzman i ostfabriken.
Gabi Khanu och sambon Madeleine Guzman i ostfabriken.Foto:Henrik Lenngren

Intill en bild uppsatt på kylskåpet i personalmatsalen har Gabi Khanu satt en handskriven lapp. Orden, som är riktade till personen på bilden, är väl valda och en hyllning till den mor och förebild han har i livet. Hon är också anledningen till att Gabi Khanu vågade ta steget och bli entreprenör.

”Utan mamma, inget företag. Det är hennes recept som gör att vi växer”, säger han.

Najas Mejeri tillverkar yoghurtbollar, ricottabollar och yoghurt, men det är stekosten som står i fokus för Norrköpingsföretaget som tagit upp kampen mot den klassiska halloumin.

Importen från Cypern har skjutit i höjden de senaste åren, från 21 ton år 2010 till 4.000 ton för drygt två år sedan.

”I många länder kring Medelhavet är det vanligt att man äter osten som den är, ungefär som svenskarna förhåller sig till hushållsost, men vi visste inte att man kunde grilla eller steka osten förrän vi kom hit till Sverige”, berättar Gabi Khanu.

Iförd skoskydd, rock, hårnät, skäggnät och plasthandskar visar han runt i mejeriet, där den fräna doften av ost och mjölk helt tar över.

”Skillnaden på vår stekost och många andra liknande ostar är att vi tillverkar osten som ett hantverk. Som du ser driver vi ingen industri. Komjölken hämtas från en gård i Norsholm och vi använder bara salt och ostlöpe, inga tillsatser eller e-ämnen överhuvudtaget”, säger Gabi Khanu.

Gabi Khanu och sambon Madeleine Guzman jobbar tätt ihop i familjeföretaget.
Gabi Khanu och sambon Madeleine Guzman jobbar tätt ihop i familjeföretaget.Foto:Henrik Lenngren

Hans företagsresa tog fart 2015, efter vad han kallar en tuff period i livet.

”Tanken var att jag skulle bli byggingenjör. Jag studerade på KTH i Stockholm men så drabbades familjen av en tuff händelse, och plötsligt kunde jag knappt öppna en bok. Jag hade svårt att fokusera, svårt att känna glädje. Det var bara tomt.”

Efter att ha flyttat hem till Norrköping och försökt lista ut vem han var, och vart han ville i livet, landade plötsligt utmaningen i hans knä.

”Jag satt i bilen med mamma och kände att: ’nu räcker det’. Jag var trött på att göra ingenting, och ville ta fram den gnista som fanns inom mig. Jag är en person som gillar utmaningar, och när jag berättade om idén om att börja tillverka mammas stekost trodde hon på mig direkt.”

Med inriktning på orientaliska kunder började man, tillsammans i familjen, tillverka produkter i liten skala. Efterhand fick lokala livsmedelsbutiker, bland annat ICA, restauranger och vissa grossister upp ögonen för det lilla mejeriet. Även på privatsidan var intresset stort.

”Ryktet spred sig snabbt och vi fick igång en bra försäljning som hela tiden ökade. Plötsligt satt jag i bilen med 600 kilo ost som jag skulle leverera till privatpersoner och församlingar i olika städer.”

Receptet, berättar Gabi Khanu, är hemligt. Men om det skulle läcka ut hade det inte varit någon katastrof, betonar han.

”Jag tror inte att det är så många som skulle kunna kopiera det hantverk vi gör. Kokning, hoprörning, temperaturmätning, konsistens… det är många bitar som ska stämma för att smaken ska bli exakt som mamma vill ha den.”

Under coronapandemin har personalen på Najas Mejeri fått vänja sig vid att resa mindre än vanligt.

”Vi har inte kunnat bjuda på smakprover i butikerna, vilket är vår bästa marknadsföringskanal. Där får du möta kunderna direkt och du får en 'connection'. Ett år utan produktdemo har kostat på, men jag hoppas att vi snart får komma ut igen”, säger Gabi Khanu.

Att bli företagare över en natt har inte varit okomplicerat, konstaterar han. När han skickade in bolagspappren visste han ingenting om entreprenörsvardagen.

”Jag har gjort en massa misstag men också lärt mig av dem. När jag som en av 100 unga företagare blev inbjuden till Prins Daniels Entreprenörsdag insåg jag att alla företagare faktiskt inte är perfekta. Det gäller bara att hantera de utmaningar man ställs inför”, säger Gabi Khanu.

Efter sin livskris har företaget på sätt och vis blivit en räddningsplanka för honom i livet.

”Med mejeriet har jag hittat en bättre balans. Nu är självkänslan och själen en enhet igen.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?