Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Malmöbyrå köps upp av mediekoncern

Den Malmöbaserade kommunikationsbyrån New Few säljs till mediekoncernen Chimney Vigor Group med huvudkontor i Stockholm.

Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.
Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.Foto:Privat.

Köpeskillingen hålls hemlig i det som beskrivs som en inkråmsaffär, i vilken Chimney Vigor Group tar över befintliga kundkontrakt och lejonparten av New Fews cirka 20 medarbetare.

Affären, som formellt träder i kraft 1 april, ska först godkännas av fackförbunden genom MBL-förhandlingar. Det står dock redan klart att Malmöbolagets personalstyrka blir tunnare i den nya regin.

”Det kommer säkerligen att justeras nedåt något, men majoriteten av personalen kommer att erbjudas en ny anställning. Sedan stannar en del annan personal kvar i det gamla bolaget som får fortsatt drift, dock i begränsad skala”, säger Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.

Affären väntas ge en sammanlagd besättning på 40 anställda med placering vid Chimneys Malmökontor i Limhamn.

Det är knappt ett halvår sedan som New Few bildades genom att Great Agency och tidigare konkursade Few Agency slog ihop sina påsar.

Sammanslagningen innebar flera uppsägningar. Samtidigt uttryckte Firas Mohamad framtidsoptimism i den nya konstellationen, med förhoppningar om ett mer resultatorienterat fokus och en djupare digital strategi.

I den vevan flyttades också den sammanslagna verksamheten från Gängtappen, Kockums tidigare skyskrapa, till lokaler på Gustav Adolfs torg i Malmö.

”Det som hände i höstas var ett rätt beslut, och det som händer nu är nästa steg i den riktningen. Vi har jobbat utifrån olika scenarion för framtiden, bland annat tittat på möjligheterna med en tänkbar köpare. I det senare fallet har vi då hittat Chimney som är en internationell spelare i Norden och delar av övriga världen, och som kan driva affären vidare”, säger Firas Mohamad.

Han menar att Malmöbyrån måste agera på en större spelplan för att få ut full kapacitet:

”Byråns affär funkar visserligen i dag, men tillsammans med en större och strategisk partner blir verksamheten mycket mer slagkraftig”, säger Firas Mohamad.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Software AGAnnons

Skapa affärsnytta med digitalisering

Är det en hype eller kan man verkligen skapa affärsnytta med digitalisering? Stora värden står på spel när företag försöker digitalisera sin verksamhet. Samtidigt kämpar företag med sin digitaliseringsresa, och fördelarna och vinsterna är ofta svåra att realisera. Så vad krävs för att man som företag ska kunna skörda fördelarna med digitaliseringen?

Sedan 1969 har Software AG ägnat sig åt att hjälpa företag att transformera och integrera den digitala resan. Med denna erfarenhet ser de idag att många företag kämpar med att digitalisera sin verksamhet. Många begränsas av tidigare beteenden och genom att ställa om till rätt approach finns det goda förutsättningar för alla att utveckla verksamheten till ”digital first”. 

– Vi hjälper våra kunder till att bli en ”truly connected enterprise” där vi löser utmaningen att integrera IT med affärsverksamheten. Vi visar hur en verksamhet, genom att bland annat använda API:er, lyckas med sin digitalisering, säger Bart Schouw, Chief Evangelist. 

Få ut maximalt värde

Software AG hjälper kunderna med deras digitala transformation på flera sätt. Bland annat genom att hjälpa företagen att designa om affärsprocesser, hantera IT-portfolion och se över relevanta applikationer.  Men även genom verkställandet av transformation, där de hjälper företag integrera data så att den kan flöda sömlöst. För att sluligen optimera och driva insikter från analys av inkommande data. Detta för att företagen skall maximera effektivitet och driva affärsnytta mot nya mål.

– Tar man beslutet att genomgå en digital transformation är det ett arbete som löper under flera år och där är vi en trygg partner med lång erfarenhet av de mest komplexa transformationerna, säger Magnus Wettemark, CTO Nordics.

Bättre access till företagsdata 

För att kunna skörda fördelarna med digitaliseringen krävs av företagen att de tillgängliggör och integrerar data i en långsiktig plan. Mikael Ollevik, Vice President Nordics, berättar att en stor fråga för företag att ta ställning till framöver även är hur de säkerställer bra och säker access till företagsdata. Full access till företagsdata möjliggör en opåverkad produktion även då arbetet sker på distans. 

– För att man som företag ska kunna skörda fördelarna med digitaliseringen krävs digital transformering där affärsprocesser, applikationer och integrationsplattformar samverkar och bildar ett ekosystem som skapar affärsvärde, omvandlar data till information och driver företaget framåt, avslutar Mikael. 

Om Software AG

We continue to think about integration, initiate business transformation, and enable rapid innovation for the Internet of Things, enabling companies to stand out from their competitors with business models. We give them the freedom to connect and integrate any technology, from the app to the edge. We open data silos and make data divisible, usable, and valuable, so our customers can make the best decisions and unlock new growth opportunities.

Learn more about Software AG at www.softwareag.com 

Mer från Software AG

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Software AG och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?