Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Malmöbyrå köps upp av mediekoncern

Den Malmöbaserade kommunikationsbyrån New Few säljs till mediekoncernen Chimney Vigor Group med huvudkontor i Stockholm.

Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.
Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.Foto:Privat.

Köpeskillingen hålls hemlig i det som beskrivs som en inkråmsaffär, i vilken Chimney Vigor Group tar över befintliga kundkontrakt och lejonparten av New Fews cirka 20 medarbetare.

Affären, som formellt träder i kraft 1 april, ska först godkännas av fackförbunden genom MBL-förhandlingar. Det står dock redan klart att Malmöbolagets personalstyrka blir tunnare i den nya regin.

”Det kommer säkerligen att justeras nedåt något, men majoriteten av personalen kommer att erbjudas en ny anställning. Sedan stannar en del annan personal kvar i det gamla bolaget som får fortsatt drift, dock i begränsad skala”, säger Firas Mohamad, huvudägare till Great Invest som formellt är säljare av New Few.

Affären väntas ge en sammanlagd besättning på 40 anställda med placering vid Chimneys Malmökontor i Limhamn.

Det är knappt ett halvår sedan som New Few bildades genom att Great Agency och tidigare konkursade Few Agency slog ihop sina påsar.

Sammanslagningen innebar flera uppsägningar. Samtidigt uttryckte Firas Mohamad framtidsoptimism i den nya konstellationen, med förhoppningar om ett mer resultatorienterat fokus och en djupare digital strategi.

I den vevan flyttades också den sammanslagna verksamheten från Gängtappen, Kockums tidigare skyskrapa, till lokaler på Gustav Adolfs torg i Malmö.

”Det som hände i höstas var ett rätt beslut, och det som händer nu är nästa steg i den riktningen. Vi har jobbat utifrån olika scenarion för framtiden, bland annat tittat på möjligheterna med en tänkbar köpare. I det senare fallet har vi då hittat Chimney som är en internationell spelare i Norden och delar av övriga världen, och som kan driva affären vidare”, säger Firas Mohamad.

Han menar att Malmöbyrån måste agera på en större spelplan för att få ut full kapacitet:

”Byråns affär funkar visserligen i dag, men tillsammans med en större och strategisk partner blir verksamheten mycket mer slagkraftig”, säger Firas Mohamad.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?