Annons

Malmö inför mer flexibla parkeringskrav vid nybyggen

Parkeringsplatser i flerbostadshus är en stor kostnad även för dem som inte äger en bil. Nu vill Malmö Stad ändra på det, och sänker kravet på bilplatser vid nybyggnation.  ”Bilägare måste själva vara beredda att betala för den yta bilen upptar och inte skicka räkningen till grannarna”, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service. 

Foto:Mostphotos

Det är dyrt att bygga parkeringsplatser i garage under bebyggelse. Många kommuner kräver att parkering ska lösas inom kvartersmark vilket ofta tvingar fram dyra lösningar under husen. I Malmö beräknas varje plats under mark kosta cirka 340.000 kronor, och över mark cirka 250.000 kronor. Parkeringsplatsen kan stå för hela 12 procent av den totala byggnadskostnaden för en exempeltrea på 75 kvadratmeter. 

De höga byggkostnaderna avspeglas sällan i parkeringsavgiften, eftersom den då skulle behöva ligga på upp till 4.500 kronor i månaden. Det är därför nästan omöjligt för byggbolagen att få ekonomin att gå runt för parkeringsplatserna. 

Kostnaden portioneras istället ut på bostädernas månadsavgift eller hyra, vilket betyder att även de som inte äger en bil får betala för parkeringsmöjligheterna. 

Nu har Malmö Stad ändrat kraven, och satsar på en mer flexibel modell. 

”Parkeringsplatser tar mycket yta i anspråk, och kostnaden läggs på boendepriset för att byggherrarna vill ha avkastning på investering direkt. Det som görs nu handlar om att använda marken effektivare för att hålla byggkostnaderna nere och därmed förhoppningsvis indirekt sänka bostadskostnaderna”, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Om byggbolagen istället erbjuder andra mobilitetslösningar, som till exempel cykelpool, bilpool och kollektivtrafiklösningar så minskar kravet på antal parkeringsplatser. Likaså om det i området finns en fungerande kollektivtrafik. 

”Detta kommer så klart inte passa alla. Men för många innebär det att man får bättre mobilitetslösningar istället för en parkeringsplats man inte använder”, säger Schönström.

I Malmö hoppas man att den nya policyn i förlängningen kan stimulera bostadsbyggandet och flera andra städer har visat intresse för liknande lösningar, däribland grannstaden Lund.  Schönström tror även att det kan bli förändringar på flera andra ställen framöver.

Samtidigt blir kommunala parkeringshus till mobilitetshus, som Dagens Industri tidigare rapporterat om. I mobilitetshusen ska det finnas eldrivna bilar, mopeder och cyklar för uthyrning samt möjlighet att hämta och lämna varor och paket.

Slutligt beslut i ärendet tas av kommunfullmäktige som möts 24 september.

 


Innehåll från ScriveAnnons

Elektroniska signaturer får företagen att spara pengar

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.
Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.

Nu finns ett nytt sätt för företagen att spara in kronor och ören. Driver utvecklingen gör ett svenskt tillväxtbolag med kunder i över 30 länder.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Vägen till lönsamhet går ofta genom en snårig väg av tidskrävande förhandlingar, effektiviseringar och eviga försök att strypa utgiftsposter.

Det är den krassa verkligheten för nästan alla företag i Sverige som till varje pris vill undvika blödande bokslut.

Men det finns många sätt att spara pengar – och ett av de enklaste sätten är att minska på administrationen genom att digitalisera avtalsprocessen.

– Genom elektroniska underskrifter sparar du pengar i antalet vunna affärer samtidigt som du undviker dolda kostnader i hantering. Varje månad hanterar vår tjänst drygt två miljoner signerade dokument. Hade avtalen istället skrivits ut på papper hade det slukat mycket resurser i alla led, säger Viktor Wrede, vd för Scrive.

Digitaliserad process sparade pengar

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när man egentligen kan spara pengar.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter. 

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering, en metod som blivit allt vanligare i många branscher de senaste åren.

– Med digitala underskriftsprocesser kan våra kunder reducera kostnader, tid och resurser på allt från skrivare, papper och postgång till lagring och generell administration. I stort sett alla våra kunder räknar hem sin investering i Scrive bara på detta, säger Viktor Wrede.

Marknaden allt mer konkurrensutsatt

E-signering har också visat sig kunna snabba upp anställnings- och kontraktsprocesser. En elektronisk signatur verkar ligga rätt i tiden under den digitala omställningsresan. Mycket handlar, enligt Viktor Wrede, om att ge en modern upplevelse för personen du ska anställa.

– I dag är det inte längre så många personer som har skrivare hemma. Vill du rekrytera någon på en konkurrensutsatt marknad kan det ibland hända att du behöver agera fort. 

Scrive, som grundades 2010 och numera har kunder i mer än 30 länder, är en av aktörerna som leder utvecklingen på en konkurrensutsatt e-signeringsmarknad. En förkortad signeringsprocess gör att allt fler företag får upp ögonen för deras digitala lösning.

– Man ska inte underskatta vinningen man får av minskad administration efter ett påskrivet avtal. Att efter ett avtal behöva scanna det eller stoppa in det i en pärm kostar tid, pengar och administration. Där finns det för alla bolag, oavsett storlek, kronor och ören att hämta – och det är pengar man sällan tänker på i första hand, avslutar Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?