1515

Målet: Alla i Stockholm ska köra på el 2030

Lägre trängselskatt och billigare parkering för elbilsägare. Det grönblå styret i Stockholm använder hellre moroten än piskan i sin strävan att nå målet att staden ska vara utsläppsfri 2030.
”Målet är att alla bilar körs på el i innerstan”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) till Dagens industri.

Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) och trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) vill få fler att välja elbil. Målet: En utsläppsfri stad 2030.
Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) och trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) vill få fler att välja elbil. Målet: En utsläppsfri stad 2030.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Tillsammans med Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) och de andra i stadens styre gick Daniel Helldén i fredags ut med ambitionen att göra Stockholm till en utsläppsfri stad 2030. Och det ska inte ske med förbud eller med hjälp av de omdebatterade miljözonerna, utan helt och hållet med hjälp av incitament.

”Det vi behöver är att justera trängselskatterna och vi är överens om att vi vill att det ska bli dyrare för bilar med förbränningsmotorer än för elbilar att åka in och ut ur staden. Och här kommer vi att vända oss till regering och riksdag och be om att få ändra detta”, säger Helldén.

Det andra är att se till att staden får möjlighet att jobba med så kallade differentierade parkeringsavgifter, där det ska bli förmånligare att parkera en elbil på gator och i garage. 

Äger eller köper man en el-hybrid gäller samma regler som för elbilar, såvida man kan tvinga bilen till att enbart köra på el i innerstaden. I nuläget har BMW ett system som gör att bilen automatiskt kopplar på elmotorn inom vissa zoner, men det är fortfarande inget tvingande system, utan går att koppla ifrån manuellt.

En kritisk punkt för att lyckas är förstås att alla i Stockholm får tillgång till laddning och där har det grönblå styret en ambitiös plan. Målet är att 50 procent av alla stadens garageplatser ska ha laddnings­möjligheter redan inom tre år, och till 2030 ska samtliga gatuparkeringar ha någon form av laddutrustning.

”Var man än parkerar i Stockholms innerstad – och även utanför – ska man kunna ladda bilen så att det inte blir något hinder för att skaffa en elbil. Det är en viktig pusselbit”, säger Helldén.

När det gäller laddmöjligheter för de som parkerar på stadens gatuparkeringar så tittar man i dag på flera olika alternativ. De kommer bland annat jobba i flera olika pilotprojekt i stadens egna fastigheter för att kunna erbjuda laddning i närhet till dem. 

Framför allt handlar det om att hitta billigare och snabbare sätt att få dit laddningsmöjligheter än de som elbolagen kan erbjuda i dag, menar Helldén. Bland annat har man gjort förändringar i stadens upplåtelsetaxa som gör det möjligt för bolag att till exempel sätta ut batterilager.

Men räcker då effekten till för att ladda alla dessa bilar?
”Ellevio, som äger hela elnätet i Stockholm, räknar med att den utbyggnad de gör nu för att klara kraftöverföringen inom staden ska vara klar 2028 .Den stora delen här är att vi ska försöka få stockholmarna att ladda bilen på natten. Det är stora skillnader på tillgång och efterfrågan mellan dag och natt. Skulle alla ladda bilen på dagen pajar nog systemet.”

Vilka reaktioner har ni fått in på er ambition att elektrifiera Stockholms transportflotta till 2030?
”Det mottas överlag bra. Folk inser att det behövs. Det blir en bättre stad helt enkelt. Och så klarar vi klimatmålen. Med laddhybrider och incitament så blir det inte lika hårt som om vi hade tagit till ett förbud.”

Eter sommaren kommer stadsledningen att lyfta frågan om parkeringsavgifter och trängselskatt till statsmakten.

 

 

 

 

 


Innehåll från ENFOAnnons

Därför hamnar beteenderisker i fokus efter pandemin

Under mars månad 2020 förändrades världen nästintill över en natt. Pandemin massförflyttade människor från deras arbetsplatser och säkra nät till köksbordet, med rejält ökade säkerhetsrisker som följd. Detta har ökat kraven på medarbetarnas säkerhetsmedvetenhet, såväl som på säkra accesstjänster. Men hur gör man för att hänga med på tåget?

Säkerhet, som alltid har varit en angelägen fråga, har sedermera blivit en topprioritet i fråga om IT-investeringar. En säker arbetsplats handlar dock inte uteslutande om teknik. 

– Digitalisering är en förändringsresa som kräver kontinuerlig utveckling och lärande. Det första steget handlar emellertid om människan snarare än tekniken. Det nya normala kräver ett helt annat beteende och en personlig säkerhetsmedvetenhet, på en djupare nivå än tidigare, konstaterar Sarvi Glemfors, ansvarig för affärsenheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på  Enfo.

Läs om Enfos tjänster inom cybersäkerhet  

Enfo har lång erfarenhet inom framtagande av såväl strategier och arkitektur, som planering baserad på de krav som ligger till grund för den digitala förändringsresan. Enfos tjänster inom området User Engagement fokuserar specifikt på slutanvändarens beteende och hantering av data, där kärnan är en säker och trygg digital transformationsresa med användarens behov i fokus. Sarvi betonar dock att en och samma strategi inte är applicerbar hos alla företag.

– Det är viktigt att utgå från sin egen verksamhet och kartlägga var man befinner sig i sin utveckling nu, kontra innan pandemin. Vari ligger förändringsbehovet och vad behöver man göra för att verkligen förändra sina medarbetares beteenden i grunden?

Gör inte allting själv

För att nå svaren på dessa frågor krävs en hel del research och långt ifrån alltid besitter man rätt kompetens in-house. Det är därför viktigt att inte sträva efter att göra allting själv. Då behov uppstår bör man istället anlita experter som kan rita de stora dragen på en övergripande nivå och lägga grunden för eventuella förändringar. 

– Användaren behöver alltid vara i fokus. Vilka ska använda de lösningar eller den teknik som ska implementeras? Hur beter de sig och hur tänker de kring säkerhet? Finns det några beteenderisker?

Läs mer om Enfos identitetslösningar  

Dataklassificering är en grundsten

Vikten av säkra lösningar och dito teknik kan emellertid inte underskattas. Ökande mobilitet medför många komplexa utmaningar. Patrik Duckert, ansvarig för området Digital Identity, betonar därför vikten av att skapa trygg och säker åtkomst till data, för att säkerställa att rätt person når rätt information. Liksom Sarvi konstaterar han att en teknisk lösning inte passar alla – eller gör allt. 

– Att klassificera och skatta sina data är därför en absolut grundsten i säkerhetsarbetet och för att åstadkomma en datadriven transformation. Vet man vilka data som behöver skyddas och hur, är det betydligt lättare att bygga tekniska lösningar som lägger på ett lock av ID-skydd eller åtkomstskydd. Samspelet mellan agil teknik och medvetna medarbetare är därmed en förutsättning för en lyckad verksamhetsdigitalisering, avslutar han.

Läs mer om Enfos Modern Workplace  

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?