Mäktiga stiftelsen släpper guide till självkörande fordon – ”inget direkt inflytande”

Förarlösa fordon är redan här, men föråldrade regler bromsar utvecklingen. Nu släpper World Economic Forum en ny rapport som ska guida politiker och policymakare till hur de ska hantera de juridiska utmaningarna kring den nya tekniken.

Alphabets Waymo One har trafikerat gatorna i centrala Phoenix sedan 2018.
Alphabets Waymo One har trafikerat gatorna i centrala Phoenix sedan 2018.Foto:Julia Wang

Förarlösa fordon är inte längre framtiden – de opererar redan nu på världens gator. I centrala delar av amerikanska Phoenix till exempel. Där har Alphabets självkörande Waymo One kört sedan 2018 (visserligen med en säkerhetsförare ombord).  

GM:ägda Cruise börjar testa förarlösa körningar i San Francisco i slutet av året och fick i oktober tillstånd av California Department of Motor Vehicles att helt ta bort närvaron av en mänsklig förare i hytten, skriver CNBC.

”Innan årsskiftet kommer vi att skicka ut bilar på San Franciscos gator – utan bensin och utan någon vid ratten”, skriver Cruise:s vd Dan Ammann i ett inlägg på sajten Medium.

Autox Technologies, Nuro och Amazons Zoox har också fått tillstånd att genomföra förarlösa resor i Kalifornien. Hyundai och Aptivs gemensamma satsning, Motional, fick för mindre än två veckor sedan ett liknande tillstånd i Las Vegas. 

Med andra ord är branschen redo för en ny era. Men kunskapsnivån hos tillsynsmyndigheter världen över befinner sig på fundamentalt olika nivåer – vilket ger vitt skilda förutsättningar för tillverkarna beroende på vilken marknad de opererar. Nu vill den mäktiga stiftelsen World Economic Forum, som kanske är mest känd för sin kändistäta konferens i Davos, tagit fram en gemensam guide för myndigheter och tjänstemän som vill ta fram policys för självkörande fordon.

Rapporten ”Safe Drive Initiative: Creating Safe Autonomous Vehicle Policy” vill sprida kunskapen om vad som pågår inom området självkörande fordon. Oavsett om man har rätt teknisk expertis eller inte ska man, enligt författarna, kunna få rätt förståelse för att sätta upp regionala regler utifrån en gemensam grundkunskap. 

WEF gör flera slutsatser i rapporten. De skriver bland annat att en stark nationell policy kan bidra till öka hastigheten i teknikutvecklingen.  De understryker också att det behövs ett federalt ramverk (i USA i detta fall) vilket möjliggör att tekniken kan nyttjas på flera marknader. Men det behövs samtidigt flexibilitet eftersom olika regioner har olika förutsättningar.

”Fordonsindustrin är väldigt global. De flesta stora tillverkarna säljer sina produkter på i stort sett alla marknader. Dessutom så rör sig ju dessa fordon ofta över landsgränser, så ett så globalt regelverk som möjligt ligger i allas intresse. Både utifrån perspektivet att hålla utvecklingskostnaderna nere, och att göra användarnas erfarenhet av nya, avancerade funktioner så transparent som möjligt”, säger Jan Hellåker, ordförande på det statligt finansierade innovationsprogrammet Drive Sweden.

Men han tror inte att WEF-rapporten kommer att få något större genomslag.

”WEF har länge haft en viktig position som tankesmedja och mötesplats för tunga aktörer. Men WEF har inget direkt inflytande på varken teknikstandardisering eller legala regelverk, så förutom lite extra bränsle till redan pågående diskussioner så ska man inte förvänta sig att denna rapport får någon omedelbar betydelse.”

Kent Eric Lång på statliga forskningsinstitutet RISE leder även också arbetet med policy-utveckling inom Drive Sweden.  Han har sett liknande initiativ tidigare. 

”Flertalet av förslagen som WEF ger i rapporten tycker jag tillämpas i Sverige med anpassningar. Sverige låg i framkant med den offentliga utredningen SOU 2018:16 Vägen till självkörande fordon, som var gediget genomförd med många konkreta lagändringar och fortsatt arbete. Den publicerades i mars 2018 och efter remissen saknas fortsatta aktiviteter från regeringen”, säger han till Dagerns Industri.
Lång anser också att WEF missat en mycket viktig aspekt i sin rapport. 

”Det som rapporten inte tar upp är att lagstiftning drivet av digitaliseringen som är generell och horisontell påverkar vertikalerna, till exempel datadelning och integritet. Denna lagstiftning hotar att bromsa utvecklingen i Europa.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?