1515

Makode Linde ställer ut på Affordable art fair: "Sluta köpa döda konstnärer"

För tio år sedan skapade Makode Linde hysteri i kulturvärlden med den omstridda tårtinstallationen ”Painful Cake”. Nu är han en av utställarna på årets Affordable art fair, där han bland annat kommer visa ett nytt verk skapat i kölvattnet av mordet på George Floyd. 

Makode Lindes konstverk ”ACAB – anxious choreography and bananas” som kommer visas under Affordable art fair.
Makode Lindes konstverk ”ACAB – anxious choreography and bananas” som kommer visas under Affordable art fair.Foto:Makode Linde och Kiril Bikov
Bild från tidigare års Affordable art fair.
Bild från tidigare års Affordable art fair.
Bild från tidigare års Affordable art fair.
Bild från tidigare års Affordable art fair.

Makode Linde såg någonting intressant hända i konstvärlden under pandemiåret i Berlin, där han bor och verkar sedan lång tid tillbaka. Precis som på många andra håll i världen tvingades kulturutövare hitta helt nya sätt att göra saker och ting på. I Berlin resulterade det bland annat i att flertalet nattklubbar, såsom legendariska Berghain och Kitkat, arrangerade konstutställningar. 

”De möttes av samma reaktioner som en del av uppstickarna inom konstvärlden möts av i Stockholm: att publikpådraget är jättestort samtidigt som den etablerade, lite snobbigare konstvärlden rynkar på näsan”, säger Makode Linde. 

Själv är Makode Linde inte intresserad av snobbismen, som ofta får skulden för att konstvärlden kan upplevas som skrämmande för en oinvigd. Det är också en av anledningarna till att han ser Affordable art fair som ett självklart sammanhang för honom. 

”Det känns som ett tecken i tiden – att en ny publik har hittat till konsten. Det finns något osnobbigt över Affordable art fair som jag tycker är sympatiskt.”

På konstmässan kommer Makode Linde visas upp av förstagångsutställaren Galleri Agardh-Tornvall. Förutom delar av den omfattande serien ”Afromantics” kommer ett helt nytt verk premiärvisas. 

”Det föddes ur kölvattnet av mordet på George Floyd och allting som hände med Black lives matter-rörelsen förra året. Precis som i ‘Afromantics’ kommer man se att jag gillar att göra serier som testar samma idé om och om igen,” berättar han. 

För en bredare allmänhet förknippas namnet Makode Linde framför allt med den numera världskända installationen ”Painful Cake”, som han medverkade med under 75-årsjubileet av Konstnärernas riksorganisation på Moderna museet 2012. När dåvarande kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth inför kamerorna skar den första biten av tårtan föreställande en svart Venus från Willendorf, utstötte Makode Linde, som själv utgjorde tårtans blackface-sminkade huvud, smärtsamma skrik. 

Händelsen gav upphov till en våldsam debatt om rasism och konstnärlig frihet där bland annat Afrosvenskarnas riksförbund krävde kulturministerns avgång. 

På frågan om hur han ser på att vara så starkt förknippad med det enskilda verket, svarar Makode Linde: 

”Det är väldigt många konstnärer som inte är förknippade med någonting alls. Så att ha ett verk som folk känner till och kommer ihåg, det är väldigt smickrande och känns positivt.”

Det är inte enda gången Makode Lindes konst skapat uppståndelse. Kärnan i hans konstnärskap är genomgående rasism, präglat av hans egna erfarenheter av att ha en svensk mamma och en pappa från Västafrika. 2016 samlade Makode Linde sina verk i en utställning vid namn ”Negerkungens återkomst” på Kulturhuset i Stockholm, som en anspelning på debatten kring rasistiska ord i barnböcker. Kulturhusets dåvarande vd Benny Fredriksson tog beslutet att titeln inte fick kommuniceras utåt, vilket ledde till att konstchefen Marianne Lindberg de Geer lämnade sin tjänst i protest. 

Att frågan om rasism i dag förs upp på dagordningen mer konsekvent tror Makode Linde innebär att en bredare publik kan göra en mer komplex tolkning av hans konst, i stället för att fastna i upprörda känslor. 

”Begrepp som ‘konsumtion av svarthet’ skulle man i dag kunna slänga ur sig lite var som helst och folk skulle antagligen förstå vad jag pratar om. För tio år sedan hade man inte det vokabulär eller de förkunskaper som generellt finns i dag.”

Av tragiska omständigheter återaktualiserades frågan om konstnärlig frihet nyligen med anledning av konstnären Lars Vilks död, som sedan publiceringen av den kontroversiella Muhammedbilden 2007 levde under dödshot. Liksom Makode Linde representerades Lars Vilks av Galleri Agardh-Tornvall och konstnärerna kände även varandra privat. 

”Det är oerhört sorgligt. Vi levde inte samma liv, men att vara en delvis hatad konstnär är en speciell upplevelse som jag inte delar med särskilt många. Lars var lite som en konstfarfar för mig och det är klart att det blir lite ensammare nu,” säger Makode Linde. 

Att många inom kulturvärlden nu stämmer upp till Lars Vilks försvar ger honom kluvna känslor. 

”På ett sätt är det fint, samtidigt blir jag bedrövad över hur de rösterna lyste med sin frånvaro under Lars liv,” säger Makode Linde och tillägger: 

”Det får en också att fundera lite över sitt yrkesval och huruvida man uppskattas mest som levande eller död konstnär. Om det är något jag skulle vilja förmedla till Di:s läsare så är det: sluta köpa döda konstnärer! Uppskatta konstnärer medan de lever, tack.”

Frågan om huruvida man faktiskt kan gå för långt i konstens namn, och var den gränsen i så fall ska dras, lär aldrig sluta vara föremål för debatt. 

Makode Linde är i alla fall på det klara med sin ståndpunkt:

”Att gå för långt i konstens namn tycker jag nästan är konstens uppgift. Oavsett form så tror jag att konst handlar om att utforska gränser som ständigt flyttar sig och som är svåra – eller kanske till och med omöjliga – att definiera. Folk är sällan överens om var gränsen ska dras, så som konstnär kommer man oundvikligen kliva över den ur somligas perspektiv.”

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Ny teknik är nyckeln till minskade utsläpp

Elektrifieringen av bilbranschen går i en allt snabbare takt.

Och målet med CO2-neutral tillverkning och utsläppsfri körning kommer allt närmare.

Nyckeln: Teknisk utveckling och mod att tänka i nya banor.

– Det går inte att skapa en hållbar framtid genom att säga ’nej’ eller ’det är svårt’, säger Ola Källenius, vd för Daimler AG och Mercedes-Benz AG.

Läs mer om vägen mot CO2-neutral mobilitet. 

Fordonsindustrin har sedan ett antal år tillbaka arbetat på högvarv för att möta den snabbt ökande efterfrågan på laddbara och miljöeffektiva bilar. Flera biltillverkare satsar stora resurser på att lyckas med omställningen så snabbt som möjligt för att därmed minska sina klimatavtryck.

Grunden i omställningen stavas ”elektrifiering”.

Med en ambitiös och konkret plan för omställningen till klimatneutralitet har nu Mercedes-Benz slagit fast flera viktiga delmål. Och arbetet har kommit långt även praktiskt, den tyska tillverkaren har lanserat ett brett utbud av laddbara och helt eldrivna bilmodeller.

Men det här är bara början. Under ledning av Ola Källenius, som är vd i både Daimler AG och Mercedes-Benz AG, har tempot i utvecklingen skruvats upp rejält. Det övergripande nya målet sammanfattas i ”Electric only” och vägen dit sker med ett antal konkreta punkter.

Här är några av dem.

• 2022 ska all tillverkning i Europa vara CO2-neutral.

• I slutet av 2022 kommer batterielektriska modeller (BEV) finnas i hela Mercedes-Benz modellutbud.

• Planen är att helt eldrivna bilar kommer att stå för 25 procent av försäljningen 2025.

• 2030 kommer mer än 50 procent av försäljningen att bestå av laddhybrider eller elbilar.

• Fram till 2030 kommer alla nyproducerade personbilar från Mercedes-Benz ha mer än 40 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med 2018.

• Tidigt 2025 ska nya fordon som säljs inte ha några signifikanta utsläpp av kvävedioxid (NO2) i stadsmiljö.

• För att nå målet om utsläppsfri mobilitet kommer flera olika tekniker att användas: batterielektriska fordon, bränslecellsfordon samt fordon med hybrid drivlinor.

• Från och med 2025 ska alla nya fordonsarkitekturer som lanseras vara enbart eldrivna och kunderna ska kunna välja ett helelektriskt alternativ av varje modell som Mercedes-Benz tillverkar.

• Investeringarna kommer mellan 2022 och 2030 uppgå till mer än 40 miljarder euro i utveckling av batterielektriska fordon.

• Senast 2039 ska hela modellutbudet vara CO2-neutralt.

• Samma år ska fordonen inte heller ha någon negativ inverkan på luftkvaliteten i städer.

Teknik är nyckeln

Ola Källenius och koncernens alla medarbetare har stakat ut vägen framåt.

– Omställningen till elektriska fordon går allt snabbare. En ’tipping point’ närmar sig och vi kommer att vara redo den dagen då marknaden skiftar till enbart eldrivna fordon i slutet av detta decennium, säger Ola Källenius.

Han påpekar även att det inte bara handlar om att bilarna som rullar ut från bilhandlarna ska vara koldioxidneutrala. Det handlar om att hela produktionen inklusive underleverantörer ska minska sina utsläpp.

– Under de kommande åren ska vår nybilsförsäljning bli koldioxidneutral. Vårt mål är att sälja mer än 50 procent laddhybrider eller elbilar 2030. Vi har fattat beslutet att våra europeiska fabriker ska vara koldioxidneutrala i slutet av 2022. Inom ramen för ”Electric only” vill vi även uppmuntra och driva på våra underleverantörer att följa med på denna resa. Teknik och entreprenörskap är nyckeln, liksom banbrytande tankesätt och en inställning att uppfinna nytt. Det går inte att skapa en hållbar framtid genom att säga ’nej’ eller ’det är svårt’, vi gör det genom att säga ’ja’ och vara en av arkitekterna som utformar omställningen av mobilitet.

Läs mer om Mercedes-Benz arbete mot en mer hållbar framtid 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?