1515

Mäklare ser allt starkare marknad för nyproduktion

Marknaden för nyproducerade bostäder är nu den starkaste på flera år, enligt nyproduktionsmäklare som Nyhetsbyrån Direkt talat med. En förklaring är den kraftiga prisuppgången på andrahandsmarknaden.

Foto:Anders Wiklund/TT

”Nyproduktionsmarknaden går bra, baserat på vår starka försäljning under sensommar och höst. Precis som på successionsmarknaden är det hög efterfrågan”, säger Lars Björkstrand, vd vid Svensk Nyproduktion, till Direkt.

Svensk Nyproduktion sammanställer säljstartad nyproduktion och Lars Björkstrand noterar att det säljstartats drygt 1.000 bostäder i Stockholm nu i november.

”Det är flest en novembermånad så långt tillbaka jag kan se. Antalet säljstartade bostäder hittills i år överstiger både 2019 och 2018 i Stockholm – med en månad kvar av året”, säger han och tillägger att samma tendenser syns även i Uppsala och Skåne.

Ytterligare ett tecken är att nyproduktionspriserna är på väg upp i Stockholm, enligt Svensk Nyproduktions nyproduktionsindex, som stigit från en rekordlåg nivå under 48.000 kronor per kvadratmeter i april till dryga 53.000 kronor per kvadratmeter nu.

Även Klas Pettersson, vd för Erik Olsson Nyproduktion, talar om en stark marknad för nya bostäder. Han pekar på en snabbare säljtakt i nya projekt, liksom att fler nu återigen köper på ritning.

”Idag säljer vi även i projekt med tillträde om tre år, vilket var kallt för bara ett år sedan. Det är en effekt av att utbudet av nästan färdigställd nyproduktion betats av i kombination med ökad framtidstro hos hushållen”, säger han till Nyhetsbyrån Direkt. 

Han påpekar att det finns en stark koppling mellan hushållens tro om framtida bostadspriser och intresset för att köpa på ritning, och noterar att tron på stigande bostadspriser ökat kraftigt på senare tid, både i Erik Olssons eget bostadsindex och andra mätningar.

Vad gäller orsaken till den starkare utvecklingen för nyproduktion säger Klas Pettersson att den kanske enskilt viktigaste faktorn är de stigande priserna på successionsmarknaden, där bostadspriserna enligt Valueguards HOX-index steg 10,4 procent i årstakt i oktober, den första tvåsiffriga uppgången sedan våren 2016.

”Är priset i ett nyproduktionsprojekt satt i våras, när man inte såg den starka marknaden vi upplever nu framför sig, upplevs priset för den nyproduktionen som attraktivt. Fast pris blir en stark USP i en stigande marknad”, säger han.

Även Lars Björkstrand vid Svensk Nyproduktion ser prisuppgången på andrahandsmarknaden som en viktig faktor bakom det ökade intresset för nyproduktion.

”Det underlättar beslutet att köpa nytt trots att det oftast innebär ett tillträde längre fram i tiden”, säger han.

Han pekar också på ett tidigare uppdämt köpbehov från i våras, att pandemin ökat fokus på hemmet med hemarbete och inställda semesterresor samt att det verkar som om finansieringen går lättare nu.

”Kanske ett uttryck för att de senaste årens regleringar nu är accepterade och att vissa banker åter vill öka sina marknadsandelar”, säger Lars Björkstrand.

Klas Pettersson vid Erik Olsson Nyproduktion tillägger att det tidigare överutbud som uppstod 2017 nu har betats av och att betydligt färre bostadsprojekt byggstartats de senaste åren. 

”Det har skapat en marknadssituation där efterfrågan är större än tillgången på många lokala marknader”, säger han.

Han påpekar dessutom att man bygger mer yteffektivt nu än tidigare, vilket talar till nyproduktionens favör.

”Man har förstått att de flesta konsumenter har behov av en viss funktion, och yta har blivit en lyx som färre har råd att kosta på sig sedan amorteringskraven infördes. Om vi har treor inom nyproduktionen som är 65 kvadratmeter blir priset oftast lägre jämfört mot att köpa en trea i det befintliga beståndet som kanske är 75-80 kvadratmeter”, säger han.

Han tillägger att man inte riktigt kan se några generellt ändrade trender till följd av pandemin, vilket det talats om för bostadsmarknaden i stort. 

”Vi har kunder som prioriterar om nu och köper en större bostadsrätt eller ett radhus i ett mindre centralt läge i stället, men det är inte så att alla helt plötsligt vill bo i hus eller utanför stan. För lägenheter fortsätter marknaden att efterfråga centrala och kommunikationsnära lägen”, säger han och förutspår att yteffektivitet fortsatt kommer att vara viktigt på många marknader, framför allt i storstadsområden.


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?