Mäklarchef: ”Helt oförståeligt med rabatt” – köp billigt toppbolag med hög utdelning

Verkstadsaktien ger hög direktavkastning och handlas billigare än övriga sektorn – när det borde vara tvärtom, anser Handelsbankens mäklarchef Mikael Malmrup.

”Jag tycker verkligen att det är kvalitetsbolaget i sektorn, att det då ska handlas med rabatt är för mig helt oförståeligt.”

Mikael Malmrup, mäklarchef på Handelsbanken.
Mikael Malmrup, mäklarchef på Handelsbanken.Foto:Colourbox/privat

Lastbilstillverkaren AB Volvo VOLV B +2,12% Dagens utveckling rapporterade ett klart starkare rörelseresultat än väntat för Q4 och ger extrautdelning

Mikael Malmrup trodde att lastbilsjättens försäljning skulle vara ännu starkare, men är imponerad över de höga marginalerna. Han tror att Volvo kan komma att justera upp sina marginalmål.

”När det var som värst under 2020 var volymerna ned 40 procent för Volvo. Sedan har det sekventiellt gått uppåt och det har fortsatt in i Q4. Och i Q4 redovisar Volvo marginaler inom lastbilar på 13 procent. Det ska jämföras med att Volvo guidar för att de ska ha marginaler på 8-12 procent över en cykel. Så jag tror det finns uppsida till de marginalmålen. Det skulle inte förvåna mig om Volvo ändrade sina mål ”, säger han i Di TV:s Börsmorgon.

Extrautdelningen på 9 kronor per aktie var en aning lägre än den snittförväntningen hos analytikerna, enligt Infront. Men Mikael Malmrup tycker inte att Volvos ägare ska känna sig blåsta. Han menar att direktavkastningen är så hög, att det signalerar att aktien handlas för billigt.

”Det är ändå 7,5 procents direktavkastning för ett kvalitetsbolag som Volvo. Det tycker jag är helt orimligt, ett bolag som Volvo ska kanske ha en direktavkastning på 5 procent. Så bara där har du en ganska stor uppsida på priset.”

Mikael Malmrup ser fler tecken på att Volvoaktien är billig. Jämfört med övriga i sektorn handlas den med 25 procents rabatt. Volvoaktien borde i stället vara dyrare än konkurrenterna, tycker han.

”Volvo går från betydligt lägre marginaler när de var som värst i Q2, till att komma in med 13 procent i Q4. Då kan vi tänka oss hur de här marginalerna kommer fortsätta utvecklas när vi dessutom får se ett efterfrågelyft. Så jag tycker verkligen att det är kvalitetsbolaget i sektorn, att det då ska handlas med rabatt är för mig helt oförståeligt.”

Ett orosmoln för fordonsindustrin framåt är komponentbrist, främst brist på halvledare, vilket Volvos ledning själva varnade för tidigare i februari. Risken är att högre komponentpriser pressar ner Volvos marginaler, men Mikael Malmrup tror att den krisen är övergående.

”Jag menar att det är en tillfällig sveda. Det är mycket prat om komponentbrist inom framför allt halvledarindustrin. Men om man tar hela bilindustrin så säljs det 80-90 miljoner bilar om året, och komponentbristen nu kanske motsvarar en knapp 1 miljon bilar. Det kommer få effekt, men enligt mig så pratar vi om Q1, möjligen även Q2, sedan kommer man ha styr på det där. Det oroar inte mig speciellt mycket.”


Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?