Lastbilstillverkaren AB Volvo VOLV B +2,12% Dagens utveckling rapporterade ett klart starkare rörelseresultat än väntat för Q4 och ger extrautdelning.
Mikael Malmrup trodde att lastbilsjättens försäljning skulle vara ännu starkare, men är imponerad över de höga marginalerna. Han tror att Volvo kan komma att justera upp sina marginalmål.
”När det var som värst under 2020 var volymerna ned 40 procent för Volvo. Sedan har det sekventiellt gått uppåt och det har fortsatt in i Q4. Och i Q4 redovisar Volvo marginaler inom lastbilar på 13 procent. Det ska jämföras med att Volvo guidar för att de ska ha marginaler på 8-12 procent över en cykel. Så jag tror det finns uppsida till de marginalmålen. Det skulle inte förvåna mig om Volvo ändrade sina mål ”, säger han i Di TV:s Börsmorgon.
Extrautdelningen på 9 kronor per aktie var en aning lägre än den snittförväntningen hos analytikerna, enligt Infront. Men Mikael Malmrup tycker inte att Volvos ägare ska känna sig blåsta. Han menar att direktavkastningen är så hög, att det signalerar att aktien handlas för billigt.
”Det är ändå 7,5 procents direktavkastning för ett kvalitetsbolag som Volvo. Det tycker jag är helt orimligt, ett bolag som Volvo ska kanske ha en direktavkastning på 5 procent. Så bara där har du en ganska stor uppsida på priset.”
Mikael Malmrup ser fler tecken på att Volvoaktien är billig. Jämfört med övriga i sektorn handlas den med 25 procents rabatt. Volvoaktien borde i stället vara dyrare än konkurrenterna, tycker han.
”Volvo går från betydligt lägre marginaler när de var som värst i Q2, till att komma in med 13 procent i Q4. Då kan vi tänka oss hur de här marginalerna kommer fortsätta utvecklas när vi dessutom får se ett efterfrågelyft. Så jag tycker verkligen att det är kvalitetsbolaget i sektorn, att det då ska handlas med rabatt är för mig helt oförståeligt.”
Ett orosmoln för fordonsindustrin framåt är komponentbrist, främst brist på halvledare, vilket Volvos ledning själva varnade för tidigare i februari. Risken är att högre komponentpriser pressar ner Volvos marginaler, men Mikael Malmrup tror att den krisen är övergående.
”Jag menar att det är en tillfällig sveda. Det är mycket prat om komponentbrist inom framför allt halvledarindustrin. Men om man tar hela bilindustrin så säljs det 80-90 miljoner bilar om året, och komponentbristen nu kanske motsvarar en knapp 1 miljon bilar. Det kommer få effekt, men enligt mig så pratar vi om Q1, möjligen även Q2, sedan kommer man ha styr på det där. Det oroar inte mig speciellt mycket.”