Annons

Make Up Stores grundare gör comeback: ”Klarar mer än man tror”

Konkurserna i landet fortsätter att öka. Men det går att starta om som entreprenör trots ett massivt nederlag i ryggen. Ett bevis är Make Up Stores grundare Mika Liias som nu gör revansch i kosmetikbranschen. 

”Det är inte skamligt att gå i konkurs”, gör han kart.

Läs om Mika Liias råd till andra företagare och om hur han: 

– Överlevde förlusten av sitt livsverk. 

– Återfick gnistan som entreprenör. 

– Planerade en storstilad comeback. 

– Tog hjälp av tidigare affärsrelationer. 

– Drog lärdom från snart fyra decennier som företagare. 

Entreprenören Mika Liia.
Entreprenören Mika Liia.Foto:My Matson

I början av mars för två år sedan, rapporterade Dagens industri om sminkkedjan Make Up Stores dramatiska konkurs. Efter en tolv månader lång rekonstruktion, som Skatteverket slutligen satte stopp för, återstod inga räddningsalternativ för bolaget som bara någon månad tidigare hade firat 25 år. 

Mika Liias, grundare och ensam ägare, ansåg att konkursen till stor del orsakades av skandalrekonstruktören Plana, som själv gick i konkurs förra året efter Di:s granskning. Under rekonstruktionen tog Plana kontroll över företagets konton och plockade ut ett sex gånger så högt arvode som det man offererat. Make Up Stores konkursförvaltare stämde senare Plana på nästan 1,5 miljoner kronor – och vann i rätten mot rekonstruktören som ålades att betala tillbaka de överarvoden man försett sig med.  

Det har tagit tid att bearbeta allt som hänt, konstaterar Mika Liias så här i efterhand. Han liknar konkursen vid en kämpig skilsmässa. 

”Personalen fick besked om att butikerna skulle stängas den 1 april och trodde att det var ett aprilskämt. Det gjorde fruktansvärt ont, efter allt de gjort för mig och varumärket. Min egen sorg stannade upp där och då, för att kunna finnas till för dem, svara på frågor och trösta”, säger han till Di. 

Foto:My Matson

Hur mådde du själv?
”På sätt och vis är en konkurs lite som en atombomb. Allt försvinner och när krutröken lagt sig blir det tyst. Jag kände mig sviken flera gånger. Nu när jag har fått perspektiv inser jag att många affärsbekanta inte visste vad de skulle säga – ungefär som när någon nära anhörig går bort. Man är rädd att det blir fel, fastän vi företagare egentligen borde stötta varandra”, säger han och tillägger: 

”Däremot hörde flera gamla vänner av sig, som jag själv inte har haft tid att träffa under åren med Make Up Store.”

Konkursboet, som flera budgivare konkurrerade om – däribland Mika Liias, köptes av Lyko som numera äger varumärket Make Up Store. Mika Liias inledde i stället ett nytt kapitel av sin entreprenörsresa, som startade redan när han var 16 år och grundade en modellagentur. Agenturen blev senare en skola för makeupartister och så småningom butikskedjan Make Up Store, som han tidigare har kallat sitt livsverk.

”Efter ungefär ett år tändes gnistan igen. Jag försökte forcera fram den tidigare, men vissa saker går inte att skynda på i den tomhet som man upplever när man varit med om en konkurs.”

”Jag älskar butiksmiljöer och började tycka att det var roligt igen att gå in i butiker. Gamla kunder, medarbetare och återförsäljare hörde också av sig och ville att jag skulle komma tillbaka”, säger han vidare. 

Mika Liia i lagerlokalen på Kungsholmen.
Mika Liia i lagerlokalen på Kungsholmen.Foto:My Matson

Han anlitades som konsult, bland annat av Vita – Norges motsvarighet till Kicks. Förfrågningarna resulterade i en rad designuppdrag, från accessoarer till butiksinredning. Därutöver började han hjälpa fabriker att ta fram sminkkollektioner, bland annat åt artister. 

Fabrikssamarbetet gav samtidigt värdefull labbtid och utrymme att jobba fram ett nytt, eget kosmetikmärke: veganska MILI Cosmetics, som i dagsläget har cirka 400 produkter i sitt växande sortiment. 

”Slutresultatet kommer först, därefter innehållet. De flesta av våra produkter har vi lyckats göra av helt naturliga ingredienser, vilket vi är öppna med att vi jobbar vidare på. Det finns mycket 'green washing' i den här branschen.”

”Ingenting är omöjligt. För många år sedan, när det inte var lika vanligt med veganska ingredienser, fick vi en fabrik i Italien att övergå från bivax till syntetiskt vax i läppstift. De sa nej först, men gav efter när de hade jämfört priserna och insåg att det inte blev så mycket dyrare. Nu levererar de bara syntetiskt vax till alla varumärken”, fortsätter Mika Liias. 

Som mest hade Make Up Store cirka 20 butiker och 300 anställda. Med MILI startar han med en e-handel och har hittills svarat avvaktande när återförsäljare signalerat att de vill ha märket i sitt sortiment. 

”Jag har inte sagt ja till någon än, samarbetet måste kännas rätt. Det är också ett ansvar att kunna leverera till återförsäljare. Alla som tänker i banor att öppna eget råder jag till att inte falla för första bästa. Som 'singel' får man lov att titta runt innan man hittar någon att skapa magi med.”

Foto:My Matson

Vad gör du annorlunda den här gången?
”Jag lägger ännu mer tid på förpackningsdesign och produktutveckling som jag brinner för. Jag är också mån om att hålla kostnaderna nere och att själv vara delaktig i alla avtal som skrivs.”

Finns det tillfällen i uppstarten då konkursen har varit en belastning?
”När man ska teckna ett telefonabonnemang kommer det upp. Så jag använder min privata mobil. Det kommer jag att minnas den dag leverantören vill sälja in abonnemang till företaget.”

”Jag tror att näringslivet i stort behöver bli mer förlåtande – det har jag själv varit när kunder gått i konkurs och då försökt hitta en bra överenskommelse. För min del har jag blivit mer ödmjuk av erfarenheten. Framgång är en färskvara”, säger Mika Liias. 

Bolagets hyresvärd, som funnits med sedan åren med Make Up Store, har dock varit lyhörd, konstaterar han. 

”Lundbergs fastigheter är en av de bästa hyresvärdar vi haft genom åren. De har alltid lyssnat på våra önskemål och ger snabb service. Det finns alltså bra fastighetsägare, vilket kan vara värt att lyfta fram nu när många klagar på sina hyresvärdar.”

Foto:My Matson

Hur har du finansierat din nya satsning?
”Till största del genom mina konsultuppdrag, som jag fortsätter med. Jag har också förhandlat till mig bra mängdpriser på fabrikerna. På Make Up Store tackade jag alltid nej till kapital utifrån. Jag stänger inga dörrar, men just nu vill jag njuta av resan och av att vara företagare. Med externt kapital ställs krav på att springa snabbare.”

Blir det butiker i framtiden?
”Hade jag sagt nej, skulle jag ljuga. Jag älskar butiker och är övertygad om att de kommer att fortsätta existera. Drömmen vore att öppna på Åhléns – landets största skönhetstorg, där Make Up Store under tio år var det mest sålda sminkmärket.”

Du är inte orolig för att starta i ekonomisk nedgång?
”Man får inte vara så nervös som entreprenör. Smink har alltid sålt bra i lågkonjunktur. I tråkiga tider, när pengarna inte räcker till, köper man något litet som en ny ögonskugga eller ett läppstift. Smink gör mycket för välbefinnandet, man känner sig fräschare och piggare.”

Med tanke på inflationen, hur har du jobbat med prissättningen?
”Jag vill göra ett varumärke för alla. Vi har testat på olika målgrupper som gett omdömen på allt från innehåll och förpackningar till prisklass. Jag förstår att företag med ökande lönekostnader är oroliga och måste höja sina priser. Men jag säljer hellre många mascaror till en bred målgrupp, än en mascara som ger en jätteprofit.”

Konkurserna ökar, vad har du för råd till företagare i det här läget?
”Jag har fallit från toppen till botten. En lärdom av den här resan är att man klarar mer än man tror, särskilt om man har en äkta passion för det man jobbar med. Det är inte heller skamligt att gå i konkurs – ibland är det oundvikligt. Du är inte en sämre entreprenör för det.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera