1515

Makalösa förvandlingen - från misär till metropol

Den sydkinesiska jättestaden Shenzhen har förvandlats från skitig fabriksstad till en av Asiens mest fascinerande metropoler.

Vad staden saknar i antika tempel och historiska byggnader kompenserar den i glittrande skyskrapor och futuristisk shopping.

I FÖRÄNDRING. I dag har Shenzhen förvandlats från att ha varit en stad i förfall till ett centrum för klimatsmarta lösningar.
I FÖRÄNDRING. I dag har Shenzhen förvandlats från att ha varit en stad i förfall till ett centrum för klimatsmarta lösningar.Bild:Mostphotos
SMOG. För bara några år sedan var Shenzhen city en förorenad fabriksstad.
SMOG. För bara några år sedan var Shenzhen city en förorenad fabriksstad.Bild:Johan Nylander
UPPÅT. Shenzhens flygplats fortsätter att växa. Men de flesta internationella resenärer kommer hit via tunnelbana från Hongkong.Bild:Mostphotos
VÄXER. Shenzhens stadsbild är i ständig förändring. Ingen annan stad i världen byggde fler skyskrapor förra året.Bild:Mostphotos
Ibland är det trångt i t-banevagnarna.Bild:Mostphotos
De flesta taxibilar i Shenzhen är eldrivna.Bild:Johan Nylander
Ofo och Mobike är störst på delningscyklar.Bild:Johan Nylander
LOCKAR TILL KÖP. Teknikprylarna är lika fantasifulla som prisvärda.
LOCKAR TILL KÖP. Teknikprylarna är lika fantasifulla som prisvärda.Bild:Johan Nylander

Ljudet av de intensiva trummorna studsar mellan väggarna på de gamla luggslitna fabriksbyggnaderna och ackompanjeras av en lika intensiv spansk gitarr. Två barn hoppar vilt till musiken och gästerna på restaurangens uteservering filmar ivrigt med sina mobilkameror. Trummisen ökar takten ytterligare och allt fler människor strömmar fram för att se vad det är som händer. Ett par unga kvinnor ställer ner sina shoppingbaggar och börjar dansa. Det är lördag eftermiddag och vi befinner oss i ett av Kinas mest fascinerande konst- och kulturområden, OCT Loft i centrala Shenzhen.

Men vänta lite. Ett resereportage om Shenzhen? För många som varit i den sydkinesiska staden ett decennium eller för den delen bara några år tidigare måste det te sig besynnerligt. Varför i herrans namn skulle någon vilja spendera semesterdagar i en förorenad fabriksstad? Låt mig backa bandet.

När min familj och jag flyttade till Hongkong för snart sju år sedan varnade våra nya vänner oss från att åka till Shenzhen, en stad med nästan 20 miljoner människor precis på andra sidan gränsen i vid Pärlflodens mynning. Det är ett skithål, sa de. Du kommer att få lungcancer och de kommer stjäla din njure.

Och vårt första besök var allt annat än charmigt. Från vårt hotell kunde vi se hur råttor i stora gäng sprang runt på en gård utanför ett hyreshus på andra sidan gatan, samtidigt som hyresgäster kastade ut sopor genom fönstret ner på marken. Vissa råttor var modiga nog att klättra upp för fasaden och in genom trasiga rutor in i folks lägenheter. Ja, det var ett skithål, åtminstone området där vi bodde.

Men stadens förvandling till en modern metropol är helt makalös. Att i dag gå längs med boulevarderna i stadens finans- och teknikkvarter är som att blicka in i ett framtida samhälle. Där det tidigare stod fabriker och lagerlokaler reser i dag glittrande skyskrapor och shoppingmalls. Elektriska bilar svischar tyst längst gatorna, välklädda tjänstemän glider fram på färgglada delningscyklar och fågelkvitter hörs från träden.

Stadens ekonomi bygger på innovation och kreativitet, och är hem för några av världens mest inflytelserika internet- och teknikföretag. Det är här Apple, Microsoft och Airbus satt upp sina senaste innovationscentrum. Det förfallna området där vi bodde första gången är numera rivet och ombyggt till oigenkännlighet.

Nu är OCT Loft stadens epicentrum för unga kreativa urbanistas. Fortfarande är fasaderna i ruffig stil, som en påminnelse om en svunnen tid, men många butiker och restauranger är minutiösts stylade och på helgerna arrangeras marknad där lokala designers säljer allt från handgjorda smycken till tröjor med finurliga tryck.

”För mig är OCT ett ställe dit jag går för att finna inspiration och uppskatta livet”, säger Ada Lo, en affärskvinna i 20-årsåldern från Shenzhen. ”Jag låter hjärnan stänga av och tankarna vandra fritt. I en galet snabbväxande stad som Shenzhen behövs det”.

Man ser också förvandlingen i vilka turistmöjligheter staden erbjuder. Förra året öppnade brittiska Victoria & Albert Museum sin första utpost i Kina, etablerat i ett nytt kultur- och konstgalleri kallat Design Society i stadsdelen Shekou. För nördar av ekonomisk historia finns på Design Society också en utställning – som höll på att tråka ihjäl min elvaåriga son – om hur Shenzhen förvandlades från en liten fiskeby för 40 år sedan till en megastad, med bombastiska citat och powerporträtt av stadens anfader Deng Xiao Ping.

Ett flertal internationella hotellkedjor har slagit upp i staden, som Shangri-La, Four Seasons och Hard Rock Hotel. Japanska livsstilsmärket Muji öppnade sitt första hotell i Shenzhen tidigare i år och Mandarin Oriental väntas slå upp dörrarna inom kort.

Shenzhen är också Kinas roligaste stad för shopping. KK100 Mall är ett av stans största och mest populära shoppingmall, beläget i stadens näst högsta skyskrapa med samma namn. Där kan man också avnjuta middag på de översta våningarna med en majestätisk utsikt över stadens myriad skyskrapor.

Shoppingmallen är dock inte för de smala plånböckerna. Vill man fynda billigt kan man dyka in i det ökända shoppingmeckat Luohu Commercial City vid gräsen till Hongkong. På dess fem våningar, där varje våning är stort som två fotbollsplaner, kan du köpa allt från skräddarsydda kostymer och märkeshandväskor till dansande robotgubbar och hoprullningsbara pianon.

Men det är mer än så. Här finns all typ av massage, manikyr och skönhetsbehandlingar – till och med en tandläkare – och ur rummen hör man hur det stånkas och stönas av fötter och stela nackar som knådas. Du måste dock vara beredd på att pruta hårt och stämningen kan vara hätsk.

Trevligare är det om du beger dig några tunnelbanestationer norrut till Laojie där marknaden Himmelska palatset erbjuder samma prylar fast till lägre pris och mindre argumentation. Här finns också en gigantisk matmarknad där du kan avnjuta både stinkande tofu och friterad skorpion (vilket är betydligare godare än det låter).

Är du intresserad av teknik är Huaqiangbei en futuristisk upplevelse. Det är världens största marknad för teknikprylar och komponenter, där ett dussintal tiovåningshus är fyllda till bristningsgräns med allt från självspelande karaoke-mikrofoner till mobiltelefoner med uttag för tre simkort – kreativiteten är stor.

På gatunivå står butikspersonal och ropar ut erbjudanden med megafon medan drönare surrar frenetiskt i luften. På de översta våningarna kan du träffa fabriksrepresentanter och köpa i stora partier. När jag en gång frågade en patrullerande polisman om det verkligen är laglig verksamhet i husen brast han ut i gapskratt.

Men kanske är det maten som är det bästa med staden. Eftersom de flesta som bor här ursprungligen kommer från andra delar av Kina – drygt 80 procent är inflyttade – finns kök från hela landet. En av stadens absolut bästa restauranger är Ting Yeu i Nanshang med helt fantastiska sydkinesiska rätter, gammaldags inredning och suverän service. Man sitter runt stora bord och delar på massa små rätter; dumplingar, grillad anka eller tofusoppa. Skålas ner med baijiu, kinesiskt brännvin.

Och om du alltid haft en vurm för att skjuta zombies eller flyga rymdraket medan du väntar på att maten vill jag rekommendera det populära restaurang- och barområdet Coco Park där VR-maskiner står utanför barerna. En amerikansk hacker sa till mig att komma till Shenzhen är som att kliva in i framtiden, en galen ”Blade Runner:esque” framtid. Och det är ingen överdrift.


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?