1515

Majoriteten av svenskarna positiva till miljözoner

Hornsgatan i Stockholm fick den första miljözonen, och nu väntar fler svenska städer följa efter. Enligt en undersökning som Kvdbil låtit Sifo genomföra är majoriteten av svenskarna positiva till miljözonerna, medan drygt en fjärdedel är emot.

Från och med 15 januari är det förbjudet för bland annat äldre bensin- och dieseldrivna bilar att köra på Hornsgatan i centrala Stockholm. Gatan kommer framöver att vara en så kallad miljözon klass 2.
Från och med 15 januari är det förbjudet för bland annat äldre bensin- och dieseldrivna bilar att köra på Hornsgatan i centrala Stockholm. Gatan kommer framöver att vara en så kallad miljözon klass 2.Foto:Jonas Ekströmer/TT

I undersökningen svarar 52 procent att de är positiva till miljözoner, medan 27 procent är negativt inställda. Bland storstadsborna är andelen positivt inställda större (55%) men andelen negativt inställda är densamma som i riket i stort.

Stockholmare är marginellt mer positivt inställda till miljözonerna än vad boende i Göteborg och Malmö är. Och bland de som inte äger bil är 66 procent positivt inställda. Motsvarande siffra i gruppen som äger en bil är 47 procent. 

Den 15 januari infördes den första miljözonen för personbilar i Sverige på Hornsgatan i Stockholm. Det innebär att äldre bensin- och dieselbilar som inte uppnår utsläppsklass 5 är förbjudna att köra där. I Malmö, Göteborg, Uppsala, Jönköping, Borås och Örebro har det diskuterats att införa miljözoner inom en snar framtid.  

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?