Maja Frankel om drömresan: ”Tidig morgonyoga och långa frukostar”

 Maja Frankel, generalsekreterare för stiftelsen Friends, om sina bästa reseminnen.

Maja Frankel, generalsekreterare för stiftelsen Friends.
Maja Frankel, generalsekreterare för stiftelsen Friends.

Den bästa resa jag gjort.
”Professionellt var det nog en jobbresa till Laos på uppdrag av Unicef. Så otroligt vackert land och så många fina samtal och intryck. Privat får det bli en resa till New York med min man då vi var där i en månad och tog del av utbud, mat och kultur.”

Hit åker jag aldrig mer.
”Jag skrev en bok om Barnkonventionen där vi porträtterade 20 unga människor runt om i världen. Ett av porträtten var på ett fängelse i Wichita Falls, där personer som fått dödsstraff sitter i väntan på avrättningsdatum. Det var en väldigt stark upplevelse att spendera så mycket tid i fängelset tillsammans med Miguel, minderårig och dömd till döden. Jag tvekar på att jag kommer få anledning att åka tillbaka dit.”

Min senaste privatresa.
”Idöborg i Stockholm skärgård. Yoga- och meditationshelg med 20 andra personer som liksom jag själv har för vana att ta en paus mitt i allt i början av varje år och fokusera på våra intentioner med 2020.”

Tre saker jag alltid packar ned.
”Öronproppar, varje resa som småbarnsförälder är en chans att få en god natts sömn vilket inte får äventyras av något. Min telefon för att kunna lyssna på ljudböcker och poddar. Snus.”

Mitt dyraste reseminne.
”För ett par vintrar sedan bestämde vi oss för att trotsa ”vabruari” tillbringa några veckor på ett påkostat all inclusive-hotell hela familjen, på Kanarieöarna. Resan började med att min man fick influensa och bokstavligen inte lämnade hotellrummet på två veckor. På köpet regnade det, stormade och var molnigt samtliga dagar vi var där. Den semestern blev jag väldigt bra på att hitta på inomhuslekar med tre små barn och var otroligt tacksam när det var dags att åka hem till Sverige igen.”

Min mest minnesvärda matupplevelse utomlands.
”När jag gick Inkaleden och hungrig efter lång vandring blev serverad lamakött hos vår värdfamilj. Som vegetarian var det bara att hugga in.”

Något jag unnar mig som jag inte gör hemma.
”Tidig morgonyoga och långa frukostar med mycket påtår av kaffe.” 

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se.
”Innan jag blev förälder åkte jag på vandringsresor, det ser jag fram emot att ta upp igen när barnen blir lite äldre. Appalachian Trail i USA och Transsylvanien i Rumänien är två vandringsleder jag har på min önskelista.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Cash ITAnnons

Coronaviruset har accelererat innovationen av framtidens betalningar

Just nu pågår en snabb utveckling inom handeln där konsumenter ställer allt högre krav på valfrihet när det kommer till betalsätt. Cash IT som levererar kassasystem för butiker satsar stort för att möta detta, inte minst genom partnerskapet med Swish.

Mobila betallösningar som Swish ökar mycket snabbt i popularitet, och coronapandemin har boostat efterfrågan på beröringsfria betalsätt ytterligare. Detta sätter press på handlare att tillgodose de nya kraven där kortbetalning inte längre räcker som komplement till kontanter.

Cash IT levererar skräddarsydda kassalösningar och betaltjänster till enskilda butiker och stora internationella butikskedjor i hela Skandinavien. För ett år sedan utökade produktportföljen med en interaktiv kundskärm som integreras i kassasystemet.

På skärmen visas en sammanställning av skannade varor som sedan kan omvandlas

till en dynamisk QR-kod för Swish-betalning, unik för den specifika transaktionen. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar berättar Robert Karlsson, vd på Cash IT.

- För personalen räcker det med att trycka på en knapp för att konsumenten sedan ska kunna genomföra betalningen via Swish, helt kontaktlöst. Efter betalningen kan ett digitalt mejlkvitto erbjudas via skärmen. Lösningen ger en ökad tydlighet gentemot konsumenten som ser precis vad som händer. Men den innebär också en ökad trygghet för handlaren som har en skärm skild från kortterminalen, så att betalning kan ske oavsett situation, säger han.

För Swish är partnerskapet med Cash IT mycket viktigt för att kunna möta de 7,6 miljoner användarna även i butiker.

-  Att få komma ut mer i fysisk miljö är en viktig del i vår framtidsvision. Implementationen som Cash IT har gjort genom sin kundskärm är fantastiskt fin och ger konsumenterna ett mervärde. Lösningen är dessutom mycket säker tack vare vår starka autentisering via bank-id, säger Anders Edlund, Head of Business Development på Swish.

Cash IT:S kundskärm kan även användas av B2B-företag för signering av digitala följesedlar när kunder hämtar ut varor som ska faktureras. Ekonomiavdelningen kan enkelt komma åt informationen i efterhand eftersom signeringen lagras.

Skärmen kommer precis som Cash IT:s andra lösningar med nyckelfärdiga integrationer mot kundernas affärssystem.

- Tekniken som vi erbjuder är enkel att koppla ihop med alla de ledande affärssystemen och e-handelsplattformarna som finns på marknaden. Genom att automatisera flödet får våra kunder tillen omnikanal där exempelvis lagersaldot uppdateras i realtid efter ett genomfört köp. Där ligger vi väldigt långt framme, säger Robert Karlsson.

Om Cash IT

Cash IT är ett företag med över 20 år i branschen som levererar den senaste värdehöjande tekniken för att butiker och retailkedjor ska bli så effektiva, lönsamma och konkurrenskraftiga som möjligt. Med hjälp av kassasystem och betallösningar med realtidsintegrationer till affärssystem får vi e-handel och fysisk handel att lira med varandra. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar.

Läs mer om Cash IT här 

Mer från Cash IT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cash IT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?