1515
Annons

Mailet om superdealen nära hamna i papperskorgen

Ryktet om svenska Ninjaplast har nått Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrows miljardimperium Goop, som nyligen introducerade produkterna på sin sajt. 

Daniel Kaplun och Richard Olinius, duon bakom den hajpade folien, ser en guldgruva i hushållssegmentet ingen brytt sig om på decennier.

”Plastfolie är en klassisk hatprodukt”, kommenterar Richard Olinius.

Gwyneth Paltrows miljardimperium Goop behövde bara ett möte för att satsa på Ninjaplast.
Gwyneth Paltrows miljardimperium Goop behövde bara ett möte för att satsa på Ninjaplast.Foto:TT/Amanda Lindgren

Medan teknikutvecklingen och världen rusar på, finns områden som förblir orubbligt statiska. När två driftiga entreprenörer kastar sig över en sådan tidskapsel, kan det plötsligt börja slå gnistor om det som i decennier fått tuffa på i sin egen makliga takt.

Daniel Kaplun och Richard Olinius, grundare av uppstickaren Ninjaplast, har så att säga möblerat om i livsmedelskedjornas förpackningshyllor. 

Allt startade 2015 med det duon kallar för ”fummelfri plastfolie” – bolagets bästsäljare och flaggskeppsprodukt. 

”Plastfolie är en klassisk hatprodukt. Det tillhör också en ganska eftersatt hushållskategori. När vi lanserade vår folie blev den en snackis som kedjorna nästan omedelbart snappade upp”, säger Richard Olinius.

Det är inte bara själva folien som sticker ut med sina klibbfria egenskaper. Förpackningen är också kaxigt utformad i ett större format än konkurrenternas och kommer med skärklinga.  

”När vi visade vår första Ninjaplast i butikerna, fick vi höra från vissa att den inte gick ned i kökslådorna. Vi löste alltså ett problem men hittade ett annat”, säger Daniel Kaplun och tillägger: 

”Det är extremt viktigt att hela tiden ha örat mot marken, så vi gjorde förpackningen mindre och smidigare.”

Innan han och Richard Olinius gav sig in i hushållssegmentet, drev de ett bolag som nischat sig på kontorsmaterial. Efter 17 år i branschen hade båda ett växande behov av att ta nya kliv. När man inte längre brinner för sin verksamhet är det dags att göra något annat, konstaterar de samstämmigt.  

Under en USA-resa fick de en (fummelfri) aha-upplevelse. De insåg att Sverige saknade motsvarande superfolie och köpte rättigheterna till produkten i Skandinavien. 

I dag, sex år senare, har Ninjaplast växlat upp sortimentet till att också omfatta tandborstar, FSC-märkt bakplåtspapper, fryspåsar och blixtlåspåsar av ekologisk bioplast från spillprodukter. Därtill finns aluminiumfolie och företagets senaste tillskott – avfallspåsar med dragsnöre, producerade av återvunnen konsumentplast.

Daniel Kaplun och Richard Olinius, grundare av uppstickaren Ninjaplast – fotade genom en av företagets avfallspåsar.
Daniel Kaplun och Richard Olinius, grundare av uppstickaren Ninjaplast – fotade genom en av företagets avfallspåsar.Foto:Amanda Lindgren

”Vi är inte främmande för att bredda portföljen med badrumstillbehör. Men det är inom hushåll som vi lägger störst fokus”, säger Daniel Kaplun. 

Vid det brutna räkenskapsåret 2019/2020 omsatte företaget 10 miljoner, en ökning med 40 procent jämfört med året före. Resultatet landade på 1,8 miljoner kronor. Innevarande år ligger budgeten, enligt egna uppgifter, på 18 miljoner kronor.

På kundlistan finns bland annat Coop, Citygross, Hemköp, Ica och Willys. Listan på återförsäljare online är lika lång, med bjässar som Apotea, Mathem och Mat.se i spetsen. 

Företagets färskaste samarbetspartner kan dock vara den som väcker mest nyfikenhet. 

Allt började med ett mejl i somras, som Richard Olinius var farligt nära att avfärda som skräppost. 

”Mejlet skickades till förfrågningar och hade 'Ninjaplast x Goop' som ämnesrad. Först trodde jag att det var spam, men efter att ha läst igenom skickade jag snabbt ut det på slingan internt.”

Två dagar senare kopplade han och Daniel Kaplun upp sig på en videokonferens med Goops säljteam. Goop är alltså skådespelaren Gwyneth Paltrows kolossalt omskrivna livsstilsimperium, värderat till cirka 2,3 miljarder kronor.  

”De bestämde sig efter första mötet”, säger Daniel Kaplun och summerar startskottet på affärerna som effektivt: 

Redan tre månader senare, i början av november, fanns Ninjaplast att köpa i USA via Goops sajt. 

Hur hittade de er?
”Genom Instagram. Stefan Ronge, som vi jobbar med, är väldigt noga med bilderna och hur vi profilerar oss”, säger Richard Olinius. 

Grundarduon äger hälften av bolaget, resterande del ägs av PR-bröderna Stefan och Mattias Ronge samt Anders Hallén som i sin tur grundat Edelman-förvärvet Deportivo. Samtliga ägare har varit med sedan starten. 

Medan Daniel Kaplun fokuserar på produktutveckling, ansvarar Richard Olinius för bolagets försäljning. Samarbetet beskriver de som friktionsfritt tack vare deras mångåriga vänskap sedan barnomen i Malmö, där de bodde grannar. 

”Vi har en arbetsrelation, men efter jobbet umgås vi också privat”, säger Daniel Kaplun. 

Hamnar ni aldrig i konflikter?
”Aldrig, annars hade vi inte kunnat jobba med varandra i så många år. Skulle vi tycka olika och blossa upp, frågar alltid någon vad vi ska äta till lunch. Det fungerar som en isbrytare.”

Vilket blir nästa steg?
”Att komma ut på nya marknader i Europa och USA, antingen via egen kraft eller med rätt partner. Men så klart vill vi även bli störst i Sverige, där vi tar marknadsandelar hela tiden. Vi har medvind och ser inget som tyder på att den avtar”, säger Richard Olinius. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?