Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Magra vintermånader plågar restauranger: ”Befarar kommande blodbad”

Antalet konkurser i Skåne minskade med över 20 procent i januari i år jämfört med motsvarande månad i fjol. Men vissa branscher har det tuffare än andra, framför allt restaurangbranschen där det finns farhågor om ett kraftigt ökat antal konkurser de kommande månaderna. ”Man kan utan tvekan befara ett kommande blodbad”, säger Harald Stjerna, partner på kreditupplysningsföretaget Syna i Malmö.

Foto:Helena Landstedt/TT

En summering av fjolåret visar att antalet konkurser i Skåne pendlade upp och ner från månad till månad, med rejäla toppar i framför allt mars, april, maj och december. Sammantaget ökade konkurserna i länet med sju procent till totalt 948 aktiebolag som gick omkull, jämfört med året innan.

Det innebär att Skåne klarade sig sämre än övriga Sverige. På riksnivå var ökningen bara hälften, fyra procent. I landets andra två storstadsregioner gick utvecklingen samtidigt åt olika håll. I Stockholms län minskade konkurserna med två procent medan konkurserna i Västra Götalands län stack uppåt med 13 procent.

”En konkursökning med sju procent i Skåne på helåret kanske inte låter så dramatiskt. Men det innebar att nästan 1 000 företag gick omkull och flera tusen arbetstillfällen gick förlorade, samtidigt som många företagare fick se sina livsverk gå upp i rök”, säger Harald Stjerna, partner på kreditupplysningsföretaget Syna i Malmö.

Olika branscher har drabbats olika hårt, men en bransch sticker ut mer än andra i konkursstatistiken: Restaurangnäringen, som förlorat stora delar av sin omsättning och går på knäna.

Och även om antalet konkurser i Skåne minskade med 24 procent i januari i år till totalt 56 konkurser, jämfört med fjolårets första månad, är det för tidigt att ropa hej. Dels kan det finnas en viss eftersläpning i rapporteringen, dels måste utvecklingen ses över en längre period. På kortare sikt ser det dock mörkt ut för restaurangbranschen som av tradition brukar ha det tufft under årets tre första månader.

”Branschen blöder efter att i det närmaste fått näringsförbud. Man kan utan tvekan befara ett kommande blodbad, om jag ska uttrycka mig drastiskt. I år går många restauranger in i den värsta perioden med nära noll i likviditet efter en december utan vare sig julbord eller personalfester, som annars brukar fylla på krogarnas kassa så att de klarar vintermånaderna”, säger Harald Stjerna som också anser att mycket av regeringens pandemistöd har varit illa anpassat till småföretagens behov, exempelvis inom krogbranschen:

”Det har varit svårt eller i det närmaste omöjligt för dem att ta del av dessa. Ett större tillverkande företag kan lättare anpassa produktionen och permittera sina anställda. Men för företag i servicebranschen är man tvungen att ha en viss bemanning för att överhuvud taget kunna driva verksamheten”.

Harald Stjerna ger heller inte mycket för systemet med hyresreduktion. Det stödet kan nämligen inte sökas direkt av personen som driver restaurangen eller butiken, utan ska sökas av fastighetsägaren:

”Fastighetsägaren är i många fall är ointresserad av att söka sådant stöd, eftersom de sänkta hyresintäkterna påverkar det egna företagets balansräkning och därmed värde”.

Bakom krognäringen har även andra branscher fått sig en törn i coronapandemin, exempelvis byggsektorn med ett stort antal konkurser, särskilt bland mindre företag som tillhandahåller hantverkstjänster. Samtidigt är det också motigt inom detaljhandeln där flera butiker brottas med minskad omsättning och lönsamhet. I det förändrade köpbeteendet stannar många virusrädda konsumenter hellre hemma än riskerar sin egen och andras hälsa i den fysiska butikshandeln, och man gör allt fler inköp på nätet, i synnerhet sällanköpsvaror.

”Dessvärre talar mycket för en fortsatt butiksdöd. Utvecklingen framöver är också starkt beroende av hur de olika stödsystemen fortsätter. Dras exempelvis permitteringsstödet tillbaka, som är viktigt för många företag, kan vi förvänta oss många fler konkurser, men också en kraftig ökning av antalet uppsägningar och därmed ökad arbetslöshet”, säger Harald Stjerna.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?