1515
Annons

Magplask för sommarland – en fjärdedel av besökarna borta

Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland.

Värst går det för Skara sommarland som tappat en fjärdedel av sina besökare jämfört med i fjol.

”Från en dag till en annan eller från en vecka till en annan är vi hyfsat väderberoende. Men vad vi har kunnat se från en säsong till en annan skiljer det sig inte så mycket”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Hittills har antalet besökare på Gröna Lund i Stockholm, som är koncernens största dragplåster, backat 3 procent jämfört med i fjol. Även nöjesparken Furuvik har tappat 4 procent. Skara Sommarland, som har Skandinaviens största vattenpark, har tappat 23 procent jämfört med samma period i fjol.

På vinnarsidan har Kolmården, som saknar badmöjligheter, ökat 22,5 procent sedan öppningen vid påsk.

Koncernen har låtit samköra besöksstatistiken för de senaste tio åren med SMHI:s väderstatistik och kom fram till att Kolmårdens djurpark är den anläggning som visat sig vara mest känslig för värme.

”Det är förklaringen till att Kolmården är så pass mycket upp i år. Det är också förklaringen till att Skara sommarland är så pass mycket ner.”

Konkurrenten Liseberg har hittills haft drygt en miljon besökare, vilket är cirka fem procent färre än i fjol. Vice vd Tina Resch skyller detta på den kalla och blöta starten på sommaren.

Enligt henne är vädret den enskilt största riskfaktorn för branschen. Optimalt väder är det när det är uppehåll – men inte så varmt som i fjol

”Det är badväder som är vår stora konkurrent. Runt 19, 20 grader är ett optimalt väder, precis som vi har haft det under de senaste två veckorna”, säger hon.

Övriga faktorer som påverkar lönsamheten är till exempel konjunkturläget och förändrade preferenser bland besökarna. Enligt Christer Fogelmarck går trenden globalt mot längre vistelser.

”Trenden i hela vår bransch är att vi måste utveckla en totalupplevelse bestående av både bestående av både god mat, härliga parker och bra boende. Om inte vi har en bra upplevelse och något som lockar så kommer inte besökarna oavsett vädret.”


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?