1515

Magnus Groth: Essity har blivit en succé

Den uppdelning av skogs- och hygienbolaget SCA i två separata börsnoterade verksamheter - hygienbolaget Essity och skogsbolaget SCA - som genomfördes i juni 2017 har så långt varit en framgång.

Nu fortsätter arbetet med att höja omsättning och marginaler. Vd Magnus Groth, som tidigare basade för det kombinerade bolaget, vet hur han vill göra.

På förvärvsfronten väntas mer aktivitet, men inte förrän till nästa höst.

Magnus Groth.
Magnus Groth.Bild:TT

"Vi har lyckats med att synliggöra värdet i bolaget, vilket var ett viktigt syfte. Sedan vi aviserade uppdelningen har det sammanlagda börsvärdet ökat från 176 miljarder kronor till 227 miljarder, en ökning med 51 miljarder", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Ett annat sätt att se på värdeutvecklingen är att jämföra gamla SCA SCA B +0,56% Dagens utveckling :s börsvärde om 176 miljarder med dagens värde på bara Essity ESSITY B +0,88% Dagens utveckling - som är 172 miljarder kronor. Den som varit med på resan har därmed fått skogsverksamheten i nya SCA i stort sett gratis.

Efter storförvärvet av det tyska medicinteknikbolaget BSN Medical tidigare under året fokuserar bolaget nu på att höja marginaler och försäljning för de tre affärsområdena.

"Inom affärsområdena Personal Care och Professional Hygiene och för BSN är det fokus på tillväxt, medan det är högre marginal som prioriteras för Consumer Tissue", säger Magnus Groth.

På kortare sikt handlar det mycket om prisjusteringar mot bakgrund av stigande kostnader för insatsvaror, i huvudsak pappersmassa.

"Vi måste höja priserna för att försvara marginalerna. Vi räknar med att få igenom prishöjningar inom Professional Hygiene i Europa. I USA har vi redan gjort det och kanske måste vi göra mer där. Inom Consumer Tissue måste vi höja priserna ordentligt och det jobbar vi med nu", säger vd:n.

Detta kan komma att bli lite lättare framöver.

"I spåren av dagens höga råvarupriser ser vi att flera mindre konkurrenter har börjat få problem."

Bitvis har massaprisuppgången drivits av att Kina infört ett importförbud för osorterat returpapper, vilket lett till en ökad efterfrågan på massa och därmed till högre priser.

"I motsatt riktning verkar att returpapperspriserna sjunkit i Nordamerika, där vi använder returpapper inom Professional Hygiene", säger Magnus Groth.

Att helt komma kapp konkurrenter som Kimberly Clark och Procter & Gamble marginalmässigt är svårt av strukturella skäl, men målet är att gapet ska krympa.

"Vi kan förbättra oss genom effektiviseringar, men också genom att förändra vår kategori- och segmentsmix. Konkurrenterna har varit duktiga på att gå in i högmarginalsegment, medan vi traditionellt haft ett bredare sortiment som späder ut marginalerna."

En fortsatt utgallring av lågmarginalsegment väntar således.

"Även ett bolag med 100 miljarder kronor i omsättning och verksamhet i 150 länder kan inte vara överallt. Vi måste prioritera", konstaterar Magnus Groth.

Högre marginaler kräver också rena kostnadsbesparingar, något som i det tredje kvartalet satte ett positivt avtryck i resultatet. Någon brist på besparingsmöjligheter ser Essitys vd inte och räknar upp automatisering, effektivisering av administration och en tuktning av den något spretiga produktionsstrukturen.

Fler förvärv står definitivt på agendan, men först då skuldsättningen kommit ned på normala nivåer. Detta beräknas vara fallet om cirka ett år.

Särskilt intressant skulle det vara med förvärv inom hälsoområdet. Storleksmässigt kan både mindre och större förvärv övervägas, i såväl tillväxtländer som på mer mogna marknader. Någon geografisk expansion till nya geografier är dock knappast aktuell.


Innehåll från Tele2Annons

Så bidrar 5G till ett mer hållbart samhälle

Smarta logistikflöden som minskar koldioxidutsläppen. Självkörande, miljövänliga robotar som levererar måltider åt foodora. Och intelligenta fastigheter som håller nere energiförbrukningen.

Utbyggnaden av 5G är i full gång och med den ser vi hur en grön innovationsvåg håller på att ta fart – till nytta både för klimatet och affärerna.

Läs mer om 5G och Tele2 Företag som möjliggörare för ett mer hållbart samhälle.

Mobilnäten har under senare år successivt blivit allt snabbare och stabilare. Och nu – i takt med utbyggnaden av den femte generationens mobilnät – sker ytterligare ett stort tekniksprång framåt. Det skapar betydligt bättre möjligheter att ställa om samhället i en hållbar riktning och minska vårt miljöavtryck.

– 5G är en förutsättning för att vi ska få fram nya hållbara lösningar för individer och samhällen. Den fortsatta utvecklingen inom Internet of Things, automatisering och artificiell intelligens kommer att ha stor positiv påverkan på miljöarbetet framöver, säger Tele2s globala hållbarhetschef Erik Wottrich.

Klimat- och affärsnytta hand i hand

Redan nu ser vi hur allt fler gröna innovationer tar plats. Och de är inte bara långsiktigt bra för vår planet, utan skapar även nya affärsmöjligheter. I takt med de obegränsade möjligheter som kombinationen 5G och IoT ger kommer också många fler innovationer.

I italienska Livornos hamn finns redan i dag ett 5G-nätverk och IoT-lösningar som optimerar logistikflödet för lastning och lossning. På så sätt minimeras transporttiderna för godshanteringen och även tiden när fartygen ligger tomma. Det bidrar till att minska de totala koldioxidutsläppen i hamnen med runt 8 procent. Driften assisteras av AI och baseras på realtidsdata från lagerstatus och mängder av anslutna kameror och enheter i hamnen.

Ett annat exempel är att stockholmarna snart kommer att få möta den rosa transportroboten Doora på väg att avlämna måltider åt matleveransföretaget foodora. Tele2 levererar den 5G-uppkoppling som är en förutsättning för att Doora ska kunna fatta snabba beslut när hon rör sig på gator och torg. Huvudsyftet med pilotprojektet är att profilera ”Q-handel”, Quick Commerce, med extra snabba leveranser av måltider och annat gods. Nästa steg är att optimera alla foodoras leveranser på ett resurssnålt sätt genom att en flotta av Doora-robotar integreras med företagets trafikhanteringssystem.

– Andra intressanta innovationer som ligger nära i tid är intelligenta fastigheter och möjligheten att förhindra skogsbränder med sensorer och drönare i skogsnäringen. En annan användning som nu kommer starkt är att göra produktionen inom industrin både effektivare och säkrare med hjälp av autonoma maskiner och sensorer på medarbetare, säger Erik Wottrich.

Nya tekniken mer energieffektiv

Men 5G-tekniken möjliggör inte bara skiftet mot mer klimatsmarta samhällen. Tekniken i sig är också mer hållbar än tidigare generationers mobilnät.

– Det nät som vi nu rullar ut i Sverige är betydligt mer energieffektivt per överförd datamängd och förbrukar mycket mindre energi totalt sett, berättar Björn Lindberg, chef för Radio & Site Infrastructure på Tele2 och en av de tekniska experter som just nu jobbar intensivt med utbyggnaden av 5G-nätet.

Nästa steg handlar om att använda artificiell intelligens för att göra nätet och driften ännu mer energieffektiv. Här har Tele2 tagit ledarrollen i det internationella forskningsprojektet AI4Green, som samlar 17 olika aktörer från näringsliv och universitet i fem länder. I projektet används AI och algoritmer för att optimera energianvändningen i basstationerna. Det förväntas sänka elförbrukningen med 40 procent.

Tele2 har också bestämt sig för att ta tätpositionen inom hållbarhet bland telekomoperatörer.

– Vi har redan tagit flera steg på den här resan, och fler är på väg, berättar Erik Wottrich.

I april 2020 blev Tele2 den första klimatneutrala telekomoperatören i den egna verksamheten i Norden och Baltikum och nyligen antog företaget en ny och ambitiös hållbarhetsstrategi. Två av huvudområdena i strategin är att främja cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar och att driva på innovation för hållbarhet.

– Första steget har varit att kartlägga hela vår värdekedja och undersöka vilket klimatavtryck vi har i varje del. I nästa steg handlar det om att sätta relevanta mål för att sänka utsläppen och slutligen att få våra kunder och leverantörer med oss på resan, säger Erik Wottrich.

Läs mer om hur Tele2 Företag kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?