1515

Magnus Böcker har avlidit

Tidigare börschefen Magnus Böcker är död. Han bidrog till att förvandla Stockholmsbörsen till en internationell storspelare, och kom sedan själv att arbeta på marknadsplatser runt om i världen.

Bild:TT

”Han var börsdiplomaten som rev gränser och byggde gemensam handel”, skriver Claes Hemberg i en hyllning till Magnus Böcker.

Böcker var bland annat var chef för Stockholmsbörsen fram till sammanslagningen med amerikanska Nasdaq, och innan dess en drivande kraft till att dåvarande OM expanderade till en nordisk handelsplats av rang.

”Han var en fundamental i det OM som vi skapade som blev en världsledande aktör på den internationella finansmarknaden”, säger börsveteranen Olof Stenhammar som anställde Böcker på mitten av 1980-talet.

”Utan hans enorma kreativitet, skaparglädje och entusiasm hade inte OM varit detsamma”, fortsätter Stenhammar som tillägger att han förlorat en god vän.

Magnus Böcker var central i försäljningen av OMX till Nasdaq, en mångmiljardaffär som skapade stora rubriker i mitten av förra årtiondet. Han kom sedan att arbeta i New York för Nasdaq OMX.

Magnus Böcker fick senare en rad internationella toppjobb, på marknadsplatser i Dubai, Shanghai och Singapore.

”Vi kommer att minnas honom för hans smittsamma optimism, friska insikter och energiska sätt att närma sig precis vad som helst - från musik till bilar till börshandel”, skriver Singapore-börsen, där Magnus Böcker varit vd, i ett uttalande på fredagen.

Vid sidan av en rad styrelseuppdrag, var Magnus Böcker verksam inom det finanstekniskt inriktade investeringsbolaget Tryp Capital, som han grundat i Singapore.

”Han hade en genuin vilja att hjälpa den lilla investeraren”, säger David Gerald, vd för börshandlarförbundet SIAS i Singapore, enligt Bloomberg.

Magnus Böcker blev 55 år gammal.

 


Innehåll från Polarn O. PyretAnnons

Polarn O. Pyret: Vårt mål är ”tre barn i varje plagg, minst”

Det finns ett allt större intresse från dagens konsumenter kring återbruk och återvinning, och second hand har fått en allt högre status hos den klimatmedvetna shopparen. Som en del i sitt hållbarhetsarbete möjliggör nu Polarn O. Pyret för fler att kunna återanvända kläder genom att utöka sitt second hand-sortiment.

– Vårt mål ”tre barn i varje plagg, minst” har aldrig känts mer aktuellt. Idag ärvs 63 procent* av alla våra ytterkläder vidare till minst tre barn och i framtiden hoppas vi att detta även kommer att gälla våra övriga kläder, berättar Johan Munck, VD Polarn O. Pyret. 

Sedan starten 1976 har Polarn O. Pyret gjort kläder av högsta kvalité, kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som sedan kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. 

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete har vi gått ut med ett löfte om att minska mängden nyheter vi producerar. Det innebär att antalet nya artiklar per år blir färre, men också att de nyheter vi lanserar får leva längre i butik. Det ihop med vår second hand-tjänst hoppas vi bidrar till sundare konsumtionsmönster, säger VD Johan Munck. 

Polarn O. Pyret var tidigt ute med second hand-försäljning på nätet, redan 2010 startades en tjänst online. Förra året breddades konceptet till alla företagets butiker i Norden. 

– Att våra kläder säljs på andrahandsmarknaden är inget nytt. Kvalitén håller för flera barn och vi har i många år varit i toppen när det gäller försäljning på olika marknadsplatser som erbjuder andrahandsförsäljning. Vi såg det som en möjlighet förra året att även erbjuda det här i våra butiker och nå ut till nya kundgrupper, säger Johan Munck. 

Second hand-tjänsten är enkel. Du lämnar in plagg till butiken och som ersättning får du en värdecheck som kan användas till att köpa nya, eller ”nya” begagnade plagg. Och mottagandet har varit mycket positivt, berättar Johan Munck.

– Det har varit fantastiskt att se plagg som är över 20 år gamla komma in och säljas vidare. Efterfrågan har varit stor och varorna hittar en köpare väldigt snabbt. Vi började med att enbart ta emot ytterkläder men fick direkt feedback att kunderna önskade mer. Så i augusti adderade vi jeans och ull till second hand-sortimentet och nu adderar vi alla babykläder. 

Utöver second hand-tjänsten kan Polarn O. Pyrets kunder även lämna in ytterplagg för lagning. 

– Vår grund är att vi alltid ska tillverka slittåliga plagg som håller för lek och ett aktivt liv. Men ibland händer det att en jacka går sönder. För att ta vara på sådana plagg har vi vår lagningstjänst PO.P Repairs. Vi lagar våra ytterplagg till självkostnadspris, oavsett hur gamla de är. På det här sättet kan vi rädda många plagg som annars hade kastats helt i onödan, avslutar Johan Munck.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra bekväma barnkläder av hög kvalitet. Det betyder lekvänlig design, utan något som skaver eller stramar, som också ska hålla tvätt efter tvätt. 2010 startades en second hand-tjänst online och från 2020 finns den i samtliga butiker i Norden. Där erbjuds även kunderna reparationstjänsten PO.P Repairs vår reparationsservice av ytterkläder. Polarn O. Pyrets mål är ”tre barn i varje plagg, minst”.

www.polarnopyret.se

*Polarn O. Pyrets kundundersökning 2021.

https://www.polarnopyret.se/second-hand 

https://www.polarnopyret.se/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polarn O. Pyret och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?