Annons

Mag Interactives omsättning stiger

First North-listade spelutvecklaren Mag Interactive redovisar en nettoomsättning för det fjärde kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 på 55,1 miljoner kronor (43,1).

Justerat Ebitda-resultat för perioden blev -1,9 miljoner kronor (6,0). Justering har här skett för FoU-avdrag, förvärvsrelaterade kostnader samt effekter från redovisningsstandarden IFRS16.

Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 2,0 miljoner respektive 6,4 miljoner under kvartalet, en ökning med 4 respektive 3 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Kostnader för användarförvärv (user acquisition) uppgick till 21,6 miljoner kronor (9,1). ARPDAU, ett nyckeltal som visar den genomsnittliga totala intäkten per daglig aktiv spelare var 3,4 dollarcent, en ökning med 29 procent jämfört med samma period föregående år.

ARPDAU driver tillväxten i bolaget och främst var det migreringen av spelare från Quizkampen till Nya Quizkampen och den fortsatta tillväxten för Wordzee som låg bakom. I slutet av kvartalet spelade cirka 40 procent Nya Quizkampen och vid utgången av kalenderåret 2020 har Mag Interactive ambitionen att 100 procent ska ha migrerat till den nya versionen. 

Här ligger en viktig pusselbit till den fortsatta utvecklingen av ARPDAU och därmed tillväxten. En annan faktor som bidrog under det gångna kvartalet var in-app-köp.

”Intäkter från in-app-köp visar en kraftig tillväxt tack vare optimeringar av spelekonomierna i flera av våra spel, vilket bidrar till förbättrad ARPDAU. In-app-köpen växte med 76 procent och antalet unika månatliga köpare växte med 27 procent jämfört med fjärde kvartalet föregående år”, skriver bolaget i rapporten.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera