Annons

Macchiarini drar ned KI på rankningen

Skandalen med kirurgen Paolo Macchiarini har svärtat ned Karolinska institutets (KI) rykte.
Ännu ett bevis för det kommer nu.
KI faller tungt på en internationell rankningslista över världens främsta lärosäten.

Det är brittiska Times Higher Education (THE) som nu presenterar sin årliga rankning. KI är fortfarande främst bland svenska lärosäten men har fallit från 28:e till 38:e plats. Fallet är anmärkningsvärt stort då bara två universitet på topp 100-listan backar mer än vad KI gör. Phil Batty, redaktör för THE, kallar resultatet "en skam" och utvecklar i ett mejl till TT vad som tros ligga bakom:

"Karolinska institutet tappar tio placeringar som ett resultat av sämre poäng än tidigare för lärosätets forsknings- och undervisningsrykte. Det här kan vara ett resultat av skandalen med professor Paolo Macchiarini", skriver han.

Det var under 2014 som kirurgen Paolo Macchiarini anklagades för forskningsfusk av läkarkollegor. Detta efter att vid KI bedrivit experimentella operationer med syntettiska luftstrupar på svårt sjuka patienter och som senare avled. I externa utredningar som presenterades för ett år sedan fick såväl Karolinska universitetssjukhuset som Karolinska institutet svidande kritik, bland annat ifrågasattes hur KI över huvudtaget kunde anställa kirurgen och som resultat fick ett flertal personer avgå.

Kan vara faktor

"De som svarar på vår enkät gällande anseende ger inga förklaringar till hur de har röstat men det här fallet (Paolo Macchiarini) kan ha varit en faktor för dem", skriver Phil Batty.

Bakslaget är nu ytterligare ett i raden för Karolinska institutet. I en nyligen publicerad Sifo-undersökning kring anseende hos svenska lärosäten backar KI och hamnar på först 17:e plats av totalt 20 lärosäten.

Om Times Higher Educations lista nu är dyster läsning för KI kan flera andra svenska universitet vara desto mera nöjda.

Uppsala klättrar

Såväl Uppsala, Lunds och Stockholms universitet avancerar. I den absoluta toppen rankas anrika Oxfords universitet etta för andra året i rad medan rivalen Cambridge kliver upp från fjärde till andra plats.

I övrigt domineras listan av amerikanska universitet, 15 av de 20 främsta lärosätena är hemmahörande i just USA.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?