Annons

M vill miljardsatsa på elektrifiering och kärnkraft

Moderaterna vill satsa 1,5 miljarder kronor på elektrifieringen och tar därmed rygg på före detta Allianskollegan Liberalernas planer på att elektrifiera Sverige.

”Vi vill gå hand i hand med Scania och Volvo”, säger partiledaren Ulf Kristersson.

Moderaterna vill satsa 1,5 miljarder kronor på elektrifieringen.
Moderaterna vill satsa 1,5 miljarder kronor på elektrifieringen.Foto:TT/Jack Mikrut

Under onsdagen presenterade moderaternas partiledare Ulf Kristersson flera nya satsningar inom elektrifieringen av Sverige.

Partiet vill satsa 1,5 miljarder kronor på bland annat utvecklingen av elvägar, utbyggnation av laddinfrastruktur och fler investeringar i elektrifieringen av transportsektorn. Dessutom finns satsningar på fortsatt drift och utveckling av kärnkraft.

”Vi vill bygga ut en ordentlig infrastruktur kring laddstolpar och elvägar, den tunga trafikens elektrifiering. Det har vi stora budgetposter på, för att staten ska uppmuntra den sortens byggnationer”, sa Ulf Kristersson när han höll presskonferens i den nybyggda stadsdelen Djurgårdsstaden i Stockholm.

Elektrifieringen har blivit ett hett ämne, där Liberalerna tog på sig ledartröjan när den då nytillträdde partiledaren Nyamko Sabuni lade fram förslaget om en elektrifieringskommission under politikerveckan i Almedalen i somras.

Elektrifieringskommissionen var också en del som Liberalerna lyckades få igenom i regeringens budget, där 5 miljoner kronor per år fram till och med 2022 satsas på projektet. 

Uppdraget är att påskynda arbetet med elektrifieringen av transportsektorn, där elvägar är ett specialintresse som även Moderaterna nu alltså vill satsa på.

I början av september skrev Scania och Volvo en debattartikel i Dagens Industri där bolagen proklamerade att man är redo att investera miljardbelopp för att snabbt producera lastbilar för bland annat elvägar.

Det tycks ha fångat Moderaternas öra som nu vill lägga 300 miljoner kronor per år fram till 2022 på utvecklingen av elvägarna.

”Vi vill gå hand i hand med Scania och Volvo. De kommer inte att kunna elektrifiera de tunga transporterna om vi inte har en större kapacitet än vi har i dag”, sa Ulf Kristersson.

Enligt Trafikverkets beräkningar kostar det 10 miljoner kronor per körfält, per kilometer, att bygga elvägar. 300 miljoner kronor ger därmed en enkel resa från Stockholm till Vallentuna.

Vad ger de här 300 miljonerna egentligen?

”Det här för att stimulera detta tillsammans med industrin. Staten och industrin måste gå hand i hand, vi vill visa att det här ska vara långsiktigt och det kräver stora belopp, då måste man gå ihop med industrin.”

Den totala summan på 1,5 miljarder till elsatsningen är tänkt att spenderas under 2020, därefter ökar prislappen till 1,75 miljarder för 2021 respektive 2022. 

Förutom frågorna kring hur elektrifieringen av transporter ska lösas, finns även satsningar på Moderaternas hjärtefråga: kärnkraften. 

I partiets utspel under onsdagen avsätts 100 Mkr till forskning kring ny kärnteknik, fjärde generationens kärnkraft. 

Dessutom vill Moderaterna avskaffa den höjda skatten på kraftvärme, vilket kostar 440 Mkr per år fram till 2022.

Satsningarna på kärnkraft blir nödvändiga för att elektrifiering av bland annat transporter i Sverige ska vara möjligt, menade moderatledaren.

”Vi vill behålla de kärnkraftverk vi har, stoppa snabbavvecklingen av de som avvecklas i år och nästa år och se till att den lokala kraftvärmeproduktionen inte hotas. Produktionen av fossilfri el måste tryggas”, sa han.

Inom kort ska Moderaterna släppa sin skuggbudget. Ulf Kristersson utlovade en strategi för elektrifieringen där dagens förslag var en del av den.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?