ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 22 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

M vill ha trängselskatt på tåg

  • Jessica Rosencrantz Foto: TT.

Skrota planerna på nya höghastighetståg och inför istället trängselavgifter på järnvägen. Det föreslår Moderaternas partistyrelse, som samtidigt vill höja maxhastigheten på de svenska motorvägarna till 130 kilometer i timmen.

Di rapporterade på tisdagen om det interna missnöjet i Moderaterna och kravet från flera tunga partiföreträdare att släppa motståndet mot en ny höghastighetsjärnväg.

Men partistyrelsens intresse för snabbtågsprojektet tycks minst sagt svalt. I en proposition inför höstens arbetsstämma varnar man för ”gökungar” i infrastrukturbudgeten.

”Byggandet av nya stambanor för höghastighetståg är ett exempel på ett mycket olönsamt infrastrukturprojekt som riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar”, står det.

Den moderata partistyrelsen skriver istället att det är viktigt att använda befintliga spår effektivare. Och det vill man göra genom att ändra banavgifterna som tågbolagen betalar, så att det blir dyrare att åka tåg i rusningstid.

”Banavgifterna bör differentieras utifrån tid och efterfrågan, likt trängselavgifterna för väg i Stockholm och Göteborg”, skriver M-partistyrelsen.

Samtidigt som man alltså säger nej till nya höghastighetsbanor och vill göra det dyrare att åka tåg i rusningstrafik, så vill den moderata partistyrelsen se förbättringar för landets bilpendlare.

”Anslagen till vägunderhåll måste höjas om tillväxten ska komma hela Sverige till del”, står det i propositionen.

”Maxhastigheten på de svenska motorvägarna bör höjas till 130 km/h. Detta underlättar arbetspendling och förenklar för resande.”

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz skriver i en kommentar till Di att det blir billigare att köra tåg vissa tider och dyrare andra om förslaget går igenom, men att M-partistyrelsen inte föreslår någon generell höjning av banavgifterna.

Tyck till