1515

M vill ha nytt klimatmål för svensk export

Moderaterna vill införa ett nytt klimatmål för svensk export och ambitionen är att öka exporten av hållbara produkter för att minska utsläppen i andra länder.

Jessica Rosencrantz
Jessica RosencrantzFoto:Amir Nabizadeh/TT

Näringslivet har fått en allt viktigare roll att spela i omställningen och enligt Moderaterna är det något som kan gynna både klimatet och svenska företag.

Partiet efterlyser nu en ny strategi för att öka klimatnyttan av svensk export. 

”Vi har en möjlighet att genom fossilfria produkter tränga ut sämre alternativ i andra delar av världen”, säger Jessica Rosencrantz, Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson. 

Bakgrunden är arbetet med den så kallade miljömålsberedningen, som tidigare fått i uppdrag att ta fram en strategi för att minska klimatpåverkan från konsumtionen.

Detta uppdrag, anser M, borde utökas så att det även omfattar ett klimatmål för exporten.

”Konsumtion och export är två sidor av samma mynt, om vi pratar om Sveriges klimatpåverkan”, säger Jessica Rosencrantz.

”Då blir det lite enögt att bara prata om konsumtionsutsläpp, om inte de fantastiska möjligheter som svensk export kan ge upphov till finns med”, fortsätter hon.

Moderaterna anser att Naturvårdsverket bör få i uppdrag att varje år beräkna den svenska exportens globala klimatpåverkan.

Som exempel på hur Sverige kan bidra till att minska utsläppen, nämner Jessica Rosencrantz möjligheten att exportera fossilfri el och försöken i norra Sverige att tillverka stål utan kol.

”Hur skulle det se ut om till exempel fossilfritt stål från Sverige tränger ut motsvarande produkter producerade med kol i andra delar av världen?”, säger hon och fortsätter:

”Svensk industri kan exportera utsläppsminskningar globalt genom att exportera fossilfria produkter som ersätter sämre producerade alternativ runt om i världen.”

Moderaterna har tidigare kritiserat regeringen för att fokusera för ensidigt på de utsläpp som sker i Sverige och anser att ett nytt klimatmål för exporten kan bidra till att minska utsläppen även i andra länder.

”Näringspolitik kan vara klimatpolitik. Se bara på industriklivet och fossilfritt Sverige, det handlar ju om att ställa om industrin”, säger Jessica Rosencrantz.

Enligt Jessica Rosencrantz är det också viktigt att ha ett mål för exporten för att styra politiken i rätt riktning.

”Då blir det viktigt med fossilfri energiproduktion, det blir viktigt med snabbare elnätsutbyggnad så att industrin kan göra de stora satsningar de vill göra. Och att vi kortar tillståndsprocesser till exempel”, säger hon.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?